Sony fremviser de seneste teknologier og løsninger ved CES 2024

Sony vil på CES 2024 i Las Vegas fremvise nye teknologier og løsninger under temaet Powering Creativity with Technology. Sony vil være at finde ved stand #21800 fra tirsdag den 9. januar til fredag den 12. januar 2024. Det vil også være muligt at følge Sony via onlineplatformen Sony Square.

CES2024_allCreators_16x9_B.png

Sonys mission er at fylde verden med følelser ved hjælp af kreativitet og teknologiens kraft. Kenichiro Yoshida, der er President, Chairman og CEO hos Sony, indtog scenen ved Sonys pressekonference på CES 2024 den 8. januar forud for den officielle åbning. Her indledte han med at fortælle, at Sony, som virksomhed inden for kreativ underholdning, ser mennesker som grobunden for og hjertet i kreativitet. Derfor er det også vigtigt for Sony at hjælpe med at styrke indholdsskabere i deres arbejde, så de står endnu stærkere.

På scenen fik Kenichiro Yoshida selskab af en række eksperter inden for musik, film, tv, visuel produktion, mobilitet, sikkerhed, sport og teknologi, der alle præsenterede deres syn på, hvilke muligheder der er for at udvide underholdning gennem teknologi. Kenichiro Yoshida fortalte også om de forskellige teknologier, der er med til at understøtte Sonys initiativer. Han afsluttede pressekonferencen med at understrege, at Sony både omfavner idéer og hjælper med at løfte historier til næste niveau, mens Sony ønsker at styrke kreativiteten yderligere med teknologi.

Blandt eksperterne var:

• Kenichiro Yoshida – Chairman og CEO, Sony Group Corporation
  • Jon Platt – Chairman og CEO, Sony Music Publishing
  • Neal Manowitz – President og COO, Sony Electronics
  • Katherine Pope – President, Sony Pictures Television Studios
  • Toshihiro Mibe – President og Reprensentative Exectuive Officer, Honda Motor Co., Ltd.
  • Izumi Kawanishi – Reprensentative Director, President og COO, Sony Honda Mobility Inc.
  • Jessica Hawk – Corporate Vice President, Microsoft
Sonys stand

Højdepunkter på Sonys stand
På Sonys stand vil der være fokus på, hvordan indholdsskabere får mulighed for at udvikle, udforske og skabe mere gennem innovative teknologier til storytelling og underholdning samt nye muligheder for at fylde verden med følelser. Det er alt lige fra skabelsesteknologi til fanengagement.

Sony arbejder desuden på at reducere miljøaftrykket på standen ved at genbruge materialer fra sidste år samt anvende et design, der reducerer brugen af store byggekonstruktioner. Desuden er informationspanelerne ved standen produceret af et miljøvenligt papirmateriale specialfremstillet af Sony1.

Sonys stand

Udvid kreativiteten: nye produktionsmuligheder med innovative teknologier
Sony Picture Entertainments (SPE) nye visualiseringsfacilitet: Torchlight
Torchlight er et banebrydende visualiseringsrum og kommer med det seneste proprietære teknologi fra Sony Group-selskaber i samarbejde med Epic Games’ Unreal Engine, der er verdens mest åbne og avancerede 3D-værktøj i realtid. Torchlight giver filmskabere mulighed for at skabe digitale scener i et virtuelt miljø via Unreal Engine og virtuelle kameraer, inkl. Virtual Production Tool Set, der problemfrit forbinder virtuelle miljøer med on-set-produktion, takket være Sonys digitale VENICE-kamera. Alt dette inden hovedfotograferingen overhovedet finder sted. Derudover vil indholdsskabere have adgang til andre Sony-teknologier, herunder det mobile motion capture-systemet, mocopi™. Disse teknologier er indarbejdet i workflowet hos Torchlight og understøtter indholdsskabere i at frigøre deres kreativitet i realtid.

Fremtiden for indholdsproduktion er virtuel produktion
For at styrke indholdsskaberne yderligere understøtter Sony væksten af virtuel produktion – en helt ny form for indholdsproduktion – lige fra den teknologiske udvikling til levering af produktionsløsninger. Sony kombinerer fremskridt inden for både billed-, sensing- og skærmteknologi for at skabe realtidsgengivelse, takket være spilmotorer. Pixomondo, Sony PCL og SPE leverer end-to-end kreative tjenester og sceneinfrastruktur globalt for at dække hele produktionsprocessen, lige fra præ-produktion og on-set-optagelserne ved hjælp af Virtual Production til post-produktion.

Fanengagement: Opnå banebrydende oplevelser for fans gennem ægte og virtuel integration
Produkter og spil til PlayStation 5
Sony Interactive Entertainment fremviser det nyeste PlayStation 5-lineup, der indebærer innovative nyheder, såsom den nye PlayStation 5-konsol i en mindre formfaktor, en PlayStation PortalTM-ekstern afspiller, Pulse ExploreTM-trådløse in-ear hovedtelefoner, AccessTM-controllere og de trådløse hovedtelefoner, Pulse EliteTM.

Det vil også være muligt at se den nye Deep Earth-kollektion, der består af metalliske covers til PS5®-konsollen, og de trådløse DualSense-controllere. Derudover er det også muligt at opleve Gran Turismo 7® på både PS5 og PlayStation® VR2 (PS VR2) i fordybende racing pods, ligesom det bliver muligt at opleve den helt nye No Return-tilstand i Naughty Dog’s The Last of Us™ Part II Remastered, der bliver lanceret den 19. januar 2024.

Ny måde at inddrage fans med brug af teknologi og underholdning
Sony ønsker at fremme initiativer inden for fanengagement i sporten. Sammen med Premier League-fodboldklubben Manchester City gennemfører Sony i øjeblikket et PoC (proof of concept) med formålet at levere nye tjenester, der skaber et globalt online fanfællesskab. En beta-version vil blive lanceret for fans senere på året. De sidste tests er allerede i en indledende fase, hvor fans viser entusiasme og begejstring for projektet. Besøgende på Sonys stand kan se nyt indhold fra et virtuelt Eithad Stadium og deltage i oplevelser, hvor fans kan dele deres passion for holdet og spillerne.

Sonys sportsvirksomheder udstiller også flere initiativer fra forskellige steder i verden, heriblandt firmaet Hawk-Eye Innovations' optiske sporing, Beyond Sports' datavisualiseringsteknologi samt Pulselives’ ekspertise i fanengagement for at frembringe unikke fanoplevelser, der er rettet mod særligt de yngre generationer.

Næste generations fordybende musikoplevelser
Sony Music udvikler nye muligheder, så kunstnere kan øge engagementet blandt deres fans på spilplatforme og i andre underholdningsmiljøer ved at skabe spilmotorer og virtuelle produktionsteknologier. Besøgende på standen kan prøve tre forskellige versioner af næste generations fordybende musikoplevelser. Her er det muligt at se, hvordan Sonys virtuelle produktionskapacitet og Unreal Editor for Fortnite (UEFN) fra Epic Games blev anvendt til at skabe musikvideoen til sangen Jericho af Colombia Records-kunstneren Iniko samt Joruney Through Jericho, en Fortnite-ø baseret på videoen. Man vil desuden kunne opleve Nitewave; en ny musikfokuseret ø til Fortnite, bygget med UEFN. Derudover vil det være muligt at spille AVNU: Where Music Meets, som er en musikdestination for Roblox, der er centreret omkring et musikrelateret gameplay, hvor deltagere skal fuldføre udfordringer og indsamle virtuelle goods med et særligt fokus på Sony Music-talenter, bl.a. Arista Records-kunstneren Paul Russells.

Sony Pictures Virtual Reality
Sony Pictures Virtual Reality (SPVR) viser de seneste VR-spil på tværs af platforme, herunder multi-player VR-spillet Ghostbusters: Rise of the Ghost Lord, der er en udvidelse af Ghostbusters-universet. På udstillingen vil det være muligt at opleve eye-tracking og headset-feedback af PS VR2, som er den nyeste generation af VR-headset til PS5 sammen med adaptive knapper til PS VR2 Sense-controllere. SPVR udvider SPE’s brug af IP ved at levere fordybende underholdning gennem produktion og distribution af VR-spil og -oplevelser, både globalt og på tværs af alle forbrugerkanaler, herunder hjemmeunderholdning og lokationsbaseret underholdning.

Fordybende storytelling: Skab håndgribelige og fordybende oplevelser, der udvider IP i den virkelige verden gennem lokationsbaseret underholdning
Fremvisning af sensing- & interaktive teknologier til lokationsbaseret underholdning
For at give indholdsskabere nye udtryksmuligheder og udvide værdien af content-IP, understøtter Sony PoC'er til fordybende oplevelser, der anvender sensing- og interaktive teknologier gennem koncernbaseret samarbejde. Her kan man få indblik i Ghostbusters’ fordybende verden takket være Sonys unikke haptiske teknologi, marker-less motion caption og mocopi™ mobile motion capture-systemet. Derudover fokuserer SPE på lokationsbaseret underholdning verden over, bl.a. Thailands Columbia Pictures Aquaverse, der er blevet udvalgt som en af CNN Worlds bedste nye forlystelsesparker. På denne udstilling bliver der vist en video af nogle af de initiativer, herunder studiets første in-house-drevne fordybende underholdningsdestination, Wonderverse, der åbner i Chicago-området i januar.

Nye kreative områder: Køretøjer bliver transformeret
Sensing-teknologi skalforbedre sikkerhed inden for mobilitetsprodukter
"Safety Cocoon" er et koncept, der fremmer et køretøjs sikkerhed ved at detektere 360 grader rundt om et køretøj i forskellige daglige køresituationer. Det gør det muligt for føreren at handle hurtigt og undgå potentielle sikkerhedsrisici. På Sonys stand kan besøgende opleve Sonys forskellige sensorteknologier, der understøtter tilblivelsen af dette koncept. Ved at opnå både opløsning og følsomhed, der går ud over menneskets øje, sigter Sonys sensorteknologi efter at øge sikkerheden ved at fungere som køretøjets øjne og bidrage til at nå helt nye mobilitetsoplevelser.

Følg Sony via onlineplatformen Sony Square her.

Se hele pressekonferencen her.

1 Kaldet Original Blended Material og er et miljøbevidst papirmateriale bestående af bambus, sukkerrør og PCR-genbrugspapir, hvis oprindelse er specificeret.