Sony fremviser de seneste teknologier og løsninger ved CES 2023

ucrRBH2FP

Sony vil på CES 2023 i Las Vegas lancere og fremvise nye teknologier og løsninger, der er med til at udvikle mulighederne for underholdning. Sony vil være at finde i stand #18600 fra torsdag den 5. januar til søndag den 8. januar 2023. Det vil også være muligt at følge Sony på onlineplatformen Sony Square.

Sonys mission er at fylde verden med følelser ved hjælp af kreativitet og teknologiens kraft. Kenichiro Yoshida, der er President, Chairman og CEO hos Sony, indtog scenen ved Sonys pressekonference på CES den 4. januar forud for den officielle åbning. Her fortalte han, at det er afgørende, at Sony samarbejder med indholdsskabere, der frembringer følelser gennem deres produktioner. Han understregede også vigtigheden i at dele live-oplevelser, hvilket er essensen af underholdning. Men også, at Sonys teknologier inden for både interaktion og skabelse vil være med til at understøtte den virtuelle verden ved at levere live-oplevelser og forbinde dem med den fysiske verden på nye, spændende måder.

På scenen fik Kenichiro Yoshida desuden selskab af en række eksperter inden for fotografi, spil, musik, sport, mobilitet og teknologi, der alle præsenterede deres syn på mulighederne for at udvide underholdning gennem teknologi.

Blandt talerne var:

• Sanford Panitch – President, Sony Pictures Entertainment Motion Picture Group
  • Asad Qizilbash – Head of PlayStation Productions
  • Neill Blomkamp – Filminstruktør
  • Jim Ryan – President, Sony Interactive Entertainment
  • Yashuide Mizuno – Chairman og CEO, Sony Honda Mobility Inc.
  • Kim Libreri – CTO, Epic Games
  • Cristiano Amon – President og CEO, Qualcomm Incorporated

Højdepunkter på Sonys stand

På CES er Sonys tema ”Moving People Forward”, hvor fokus er at vække følelser hos de besøgende. Desuden fremvises mulighederne for underholdning gennem en række teknologier og løsninger, der er relateret til blandt andet metaverset og mobilitet. Alt dette er nemlig muligt på grund af samarbejder med forskellige indholdsskabere.

Vær med til at bane vejen for indholdsskabere

• STARS SPHERE

STARS SPHERE er et projekt, der har til formål at skabe en inspirerende oplevelse af at være ude i rummet. Ved at åbne rummets perspektiver for mennesker kan projektet give brugerne mulighed for at tænke over store spørgsmål inden for f.eks. miljø og sociale udfordringer. Sony vil desuden udstille Space Shooting Lab, der er en eksperimental simulator, som foreslår et ”sted” i rummet at tage et billede fra gennem STARS SPHERE i fremtiden.

• Teknologi til indholdsskabere

Til CES 2023 vil det være muligt at opleve de store video- og billedproduktionsløsninger, heriblandt de digitale Cinema-kameraer som VENICE 2, full-frame spejlløse kameraer som Alpha-serien, vlogkamera-serien, den professionelle drone Airpeak, Xperia-smartphones samt Creators’ Cloud, der er en cloudbaseret platform til medieproduktion. Desuden vil Sony også fremvise højkvalitets lydindholdsproduktion gennem mikrofoner og hovedtelefoner til både professionelle og indholdsskabere.

Udnyt potentialet mellem det virtuelle og fysiske

• Virtuelt fanengagement

Sony har sammen med den engelske Premier League-fodboldklub Manchester City udarbejdet et nyt koncept, der har til formål at realisere næste generations online fanmiljøer og -engagement. Det sker ved at kombinere de fysiske og virtuelle verdener for at engagere både eksisterende, men også næste generationer af klubbens fans. Ved udstillingen kan man opleve metavers-indhold, som var man til stede på Manchester Citys hjemmebane – Etihad Stadium – men gengivet i et virtuelt rum. Her har fans mulighed for at udtrykke deres følelser og passion for holdet ved at skabe og tilpasse deres personlige avatar via deres smartphone. Dermed vil det i fremtiden være muligt for klubbens fans at komme i kontakt med millioner af andre fans verden over, alt imens de får adgang til forskellige tjenester, der plejer deres fanengagement.

• Nye fanoplevelser i sportsverden skabt gennem data i realtid

Til CES 2023 introducerer Sony også initiativer til nye, datadrevne sportsoplevelser. På standen bliver de besøgende taget med på en rejse via sportsdata, der stammer fra dataindsamling på banen. Disse data kan skabe virtuelt indhold i realtid, som kan tilbydes til fans på forskellige platforme. Flere af teknologierne fra Hawk-Eye Innovations (Hawk-Eye), Beyond Sports og Pulselive, der alle er ejet af Sony Group, vil dermed understrege Sonys evne til at revolutionere, hvordan vi indfanger, visualiserer, leverer og interagerer med data i realtid til fans.

• Bærbare volumetriske optagelser

På Sonys stand vil det være muligt at opleve en prototype af et nyt system, der både fanger og distribuerer animerende 3D-rekonstruktioner af mennesker, objekter og rum med lav forsinkelse – uanset lokationen. Systemet anvender kun blot syv sensorer, hvilket gør det muligt at sætte det op hvor som helst – og hurtigt. Det imødekommer efterspørgslen på live 3D-videodistribution. Det vil være muligt for besøgende at nyde oplevelsen af en 360-graders visning af Manchester City-spillere og publikum vist i 3D-metaversrum via tablets og Sonys Spatial Reality Displays.

• Spatial Reality Display: en nyudviklet prototype med en stor 27”-skærm

Sony løfter desuden sløret for en prototype på en 27” Spatial Reality-skærm (SR-skærm), der gengiver den virkelige verden ved hjælp af 3D Spatial-billeder. Den større skærm gør det muligt at vise objekter i naturlig størrelse, så medicinske billeder og produktdesign kan gengives mere realistisk. På standen viser SR-skærmen 3D-computergenereret grafikindhold med apps inden for forskellige områder, f.eks. Point Cloud Data brugt i VR og AR, samt arkitektur og computeranimeret design i et virtuelt miljø. Derudover kan multi-view-video, der er skabt af Hawk Eyes live sportsdata og virtuelle karakterer, nu gengives på SR-skærmen som en ny underholdningsform.

• Prævisualisering drevet af mocopi

En ny prævisualiseringsteknologi demonstreres ved at udnytte Sonys Mobile Motion Capture-system, mocopi. Det gør det muligt for skabere at styre deres kameraarbejde og karakterpositioner med VFX-redigering allerede inden produktionsstadiet. CG-modellen bliver fremvist på en monitor, der er synkroniseret i realtid, med bevægelsen af en person, der bærer mocopi-enheden. Teknologien bidrager til at strømline arbejdsgangen i produktioner, hvilket giver indholdsskabere mulighed for at simulere produktionen på et tidligt stadie og forbedrer dermed kvaliteten af deres arbejde.

• PlayStation® VR2 og PlayStation®5

På CES vil det være muligt at opleve PlayStation® VR2, der er næste generation af et Virtual Reality-headset til PlayStation®5, som giver en helt ny fordybende spiloplevelse. PlayStation® VR2 kommer med Sense-teknologi, herunder headset-feedback, Eye Tracking, 3D-lyd og Adaptive Triggers samt haptisk feedback fra PlayStation VR2 Sense™-controllere. Udvalgte PlayStation® VR2- og PlayStation®5-spil kan prøves sammen med PlayStation®5-tilbehør, der også vil være at finde på standen.

• Sony Honda Mobility

Det vil også være muligt at opleve en prototype af bilen fra Sony Honda Mobility, der har til formål at bevæge mennesker gennem innovation og inspiration. Læs mere om Sony Honda Mobility her.

Som en del af Sonys miljøinitiativ er nogle af panelerne på Sonys stand delvist konstrueret af et miljøbevidst papirmateriale, kaldet Original Blended Material. Materialet, der er udviklet af Sony, er fremstillet af bambus, sukkerrør og genanvendt papir. Sony vil desuden reducere miljøpåvirkningen ved at anvende genbrugte gardiner fra tidligere stande samt at leje materialer frem for at producere nye.

Se hele Sonys pressekonference fra CES 2023 på Sony Groups officielle YouTube eller her.

---

Visuelle effekter: processen i filmproduktion og videoproduktion, hvor billeder skabes eller manipuleres uden for live-optagelser.