Interview med Product Planner

Få mere at vide om LSPX-S1

Sonys glashøjttaler skaber det mest sofistikerede rum med en fornemmelse af nærvær, der er så realistisk, at det føles, som om rummet fyldes med lyden af nogen, der synger lige ved siden af dig, mens det bløde lanterneagtige lys oplyser rummet.

 

TS Business Division, Senior Consumer Experience Producer
Yasushi Matsumoto

─ Hvordan blev konceptet med glashøjttaleren skabt?

  

"Sountina" NSA-PF1

Matsumoto: Glashøjttaleren har sine rødder i "Sountina" NSA-PF1, som stammer fra 2008. Dette koncept begyndte med ønsket om at skabe noget i retning af et "springvand af lyd", der vil få det til at virke, som op lyd strømmer opad fra midten af et rum. Den blev udviklet med det formål at skabe en vellykket sammensmeltning af rum, der er fyldt til randen med transparent lyd, sammen med et fremragende design, som passer perfekt ind i alle former for boligindretning. Selv om Sountina kostede over 1 million JPY på det tidspunkt, blev den modtaget med stor entusiasme. Glashøjttaleren har udviklet sig markant siden dengang: Den er udstyret med en opdateret version af Sountinas teknologi, og er væsentligt mere kompakt, har lavere lydforvrængning og forbedret reaktionsevne. Desuden kan den afspille musik trådløst og kan køre på batterier.

"NSA-PF1" producerede lyd ved at få et organisk glasrør til at vibrere. Det havde en banebrydende struktur og et sofistikeret design og genererede en masse opmærksomhed. "NSA-PF1" var ca. 1,80 meter, og hele dens organiske glasrør oscillerede og skabte et akustisk rum med tredimensional lyd, som blev fordelt jævnt hele vejen rundt. Den var karakteriseret ved at have minimal dæmpning og samtidigt udsende lyd, der nåede ud til alle afkroge af rummet, selv store rum som lobbyer.

Diagrambillede af LSPX-S1.
Diagrambillede af LSPX-S1.

─ Den mekanisme, der får lyden til at strømme ud fra det organiske glas, er i sig selv unik. Hvilke særlige kendetegn har den sammenlignet med almindelige højttalere? 

Matsumoto: De fleste almindelige højttalere genererer lyd ved at få keglen til at vibrere, men glashøjttaleren får hele cylinderoverfladen til at oscillere ved at ramme de nederste kanter i det organiske glasrør lodret med tre aktuatorer, som generer lyd 360 grader rundt. Denne mekanisme med at slå fysisk på en overflade for at generere lyd ligner princippet med at spille på slagtøj eller strengeinstrumenter, og vibrationerne strækker sig over hele overfladen af det organiske glas. Dette giver en cylindrisk lydkilde, der bringer det akustiske billede til forenden af det organiske glasrør, og det betyder, at vokaler, slagtøj og strengeinstrumenter kan reproduceres med livagtig klarhed. Vores kunder fortæller os ofte, at det lyder, som om en virkelig person synger direkte fra selve det organiske glasrør, og at fornemmelsen er så realistisk, at de synes, de kan høre sangeren trække vejret og forestiller sig, hvordan sangerens læber bevæger sig. Vi vil så gerne have, at mange mennesker får adgang til den samme virkelighedstro oplevelse.

─ Så lyden udvider sig fra det organiske glasrør med en spændvidde på 360 grader. Det er en helt unik funktion. Kan du beskrive nogle af de andre funktioner, og hvordan glashøjttaleren anvendes?

Matsumoto: De fleste almindelige højttalere er retningsbestemte, hvilket betyder, at den bedste position for at lytte til lyden er begrænset til direkte foran højttaleren (monohøjttalere) eller imellem to højttalere (stereohøjttalere). Glashøjttaleren har en specialfunktion, der betyder, at lyden genereres fra det organiske glasrør med en spændvidde på 360 grader, og det sikrer, at man kan opleve det samme lydfelt hvor som helst i rummet. Uanset, hvor glaslydhøjttaleren er placeret, om det er i hjørnet eller i midten af rummet, vil det samme jævne lydfelt fylde hele rummet. Denne jævne lydfordeling demonstrerer højttalerens ikke-retningsbestemte kvaliteter, hvor lytteren har svært ved at afgøre helt præcist, hvor lyden kommer fra bare ved at lytte. Vi mener, at glashøjttaleren giver en behagelig lydoplevelse i rummet, uden at brugeren er klar over, at han/hun lytter til en elektronisk forbrugerenhed.

Vi opmuntrer desuden kunder til at placere glashøjttaleren midt på spisebordet eller altanbordet som en fin flaske vin, så venner og familie kan nyde deres fritid ved at komme hinanden ved rundt om lydkilden og få det fulde udbytte af denne funktion.

* Ikke vandtæt eller støvtæt

Nærbillede af LSPX-S1.

Kabinettet af bearbejdet aluminium har fremragende akustiske egenskaber og passer fint med forskellige andre materialer i opholdsrummet.

Billede af LSPX-S1 set nedefra.

Betjeningsknapper, som f.eks. lydstyrkeknappen, er skjult i bunden af højttaleren og skjuler dermed, at det i virkeligheden er en audiovisuel enhed.

─ Hvilke elementer fokuserede I på med hensyn til design?

Matsumoto: Vi ønskede at anvende vores strenge standarder til designet, ligesom vi gjorde med lydkvaliteten. Vi ønskede på den anden side ikke at designe noget alt for anderledes, der måske ville afvige markant fra den øvrige indretning. I stedet baserede vi vores design på Life Space UX-konceptet (med fremragende design, der uden problemer passer ind i dit rum) for at skabe en sofistikeret finish, der stilfuldt og diskret appellerer til de menneskelige sanser uden at virke alt for overvældende. Der er anvendt bearbejdet aluminium til højttalerkabinettet for at opnå både en avanceret finish og fantastisk lydkvalitet. Dens lyse guldfarve kan blandes smagfuldt med både japansk og vestlig inspireret boligindretning. Desuden er betjeningsknapper som f.eks. lydstyrkeknappen skjult i enhedens bund, så man ikke lægger mærke til, at det er en højttaler. 

Livsstilsbillede af LSPX-S1.

Lydens akustik med dens fornemmelse af gennemsigtigt organisk glas kombineret med den varme glød af den lysende LED skaber en virkelig fantastisk følelse.

─ Og der er en glødetråds-LED-lampe i midten af det organiske glasrør?

Matsumoto: Ja. Jeg føler, at lampens betydning ikke kan overdrives. Det er, som når en gruppe mennesker sidder samlet rundt om et lejrbål - du sidder og kigger ufravendt ind i flammerne, og det er nok til at få dig til at slappe af og føle dig som et med naturen. Flammer virker til at have en magisk kraft, der får folk til at samles rundt om dem og tale om ting, de måske ikke taler om normalt. Vi har haft en hel del positiv feedback fra kunder, som har købt glashøjttaleren. Vi har hørt, at det varme lys og den varme lyd helt har ændret stemningen i deres rum, og at muligheden for at sidde og se ind i lampen, mens man lytter til musik, gør dem utroligt afslappede. Det får dig virkelig til at indse vigtigheden af interaktionen mellem lys og lyd.

─ Så det indbyggede batteri gør det muligt at anvende glashøjttaleren selv på steder uden strømkilder?

Matsumoto: Ja, det er korrekt. Glashøjttaleren fordeler lyden jævnt 360 grader rundt, så den kan placeres hvor som helst. Vi ønskede at udnytte fordelen ved denne funktion, så det var muligt at placere højttaleren, hvor man har lyst, uanset om der er et strømstik i nærheden, eller hvis klodsede kabler bliver et problem. Så vi besluttede, at det var vigtigt, at højttaleren kunne køre på batterier. Der udover gør Bluetooth-funktionalitet trådløs afspilning nemmere, så man kan få en fuldstændig ledningsfri oplevelse, der giver brugeren mulighed for at nyde musik overalt. Vi håber virkelig, at så mange kunder som muligt bliver i stand til at afprøve den ultimative rumlige oplevelse af lys og lyd frembragt af Sonys glashøjttaler.

LSPX-S1

Glashøjttaler

LSPX-S1

Nyd krystalklar lyd og blødt lys, der tilpasser sig dit miljø.