At lytte til musik på førsteklasses lydprodukter er en nydelse. For at lokke et bredere publikum har vi udviklet et nyt designsprog.
Afslappet mp3- eller AAC-lytning er nu meget almindeligt, og det er accelereret med udbredelsen af smartphones og mobile enheder, mens færre aktivt søger gengivelsen af lyd med høj opløsning. Vi vil gerne have flere til at høre, hvad de er gået glip af, de lytteoplevelser som gik tabt sammen med CD'en - især nu, hvor fremskridt inden for digital lyd er blevet øget kvantitativt og kvalitativt inden for streaming og distribution. Det, at trådløs lytning er mere populær, viser dog, at folk også længes efter enkelhed og brugervenlighed. Det var derfor på tide at se med nye øjne på det, der gør førsteklasses lyd til førsteklasses lyd, og udvikle et nyt designsprog, der passer til i dag og i morgen, for at formidle det, der gør denne lytteoplevelse til noget særligt.
Hvad søger folk i førsteklasses lyddesign? Vi spurgte lydteknikere og musikentusiaster gennem forskning og workshops i Tokyo og London. Ved at se nærmere på lydentusiasters æstetik blev vi mindet om, hvor vigtigt det er at overbevise lytterne om lydkvalitet, vise det tekniske grundlag og illustrere høj opløsning gennem produktets udseende og materialer. Snarere end at se slankt, let og futuristisk ud, søgte vi et overordnet produktdesign, der ville skabe tillid ved at fremstå massivt og robust.
Kompression, kondensering og negativt rum
Ved at overveje hvad der gør en førsteklasses lydoplevelse med høj opløsning mulig, fik vi øjnene op for det smukke ved, hvordan tingene ser ud, når de er komprimerede og kondenserede. Forestil dig at komprimere alle elementer i et lydprodukt til en enkelt, massiv masse - at komprimere dem, indtil materialerne er smeltet sammen. Det, der helt naturligt er tilbage, er det mest væsentlige. Denne proces viser helt uundgåeligt det negative rum, der skabes, når disse grundlæggende funktioner bevares. Langs disse linjer besluttede vi at fokusere på at designe dette rum, der betoner det, der gør førsteklasses lyd til netop dette.
Hvad er det ideelle negative rum, der kan indramme ethvert lydprodukt? Tre konceptpar styrede vores tankegang. De former, der blev dannet ud fra denne komprimeringsproces, skulle være enkle og ikoniske. Lydprodukterne skulle også fremstå overbevisende massive og robuste. Og de fine overflader og teksturer skulle visualisere musik med høj opløsning ved at se præcise ud og formidle en følelse af høj densitet.
Takuma, chief art director
Der er en overordnet tendens til minimalistisk design, men førsteklasses lyd stræber mod andre idealer. Designet af disse produkter bør fortælle lidt om de funktioner og den teknologi, der understøtter dette ydelsesniveau af lyd. Musik med høj opløsning bevarer detaljer, der normalt går tabt, og producerer lyd med opløsning og substans. Vi bør have samme tilgang i forbindelse med design. I stedet for at eliminere det ene element efter det andet bør vi søge former, der visualiserer den iboende kvalitet, og præsentere dem så elegant som muligt.
Ren Hi-Fi, kondenseret
NW-ZX2
Tag en Walkman® NW-ZX2 i hånden, og du vil opleve, at vi ikke forsøger at skjule forstærkerblokken indeni. I stedet vil du, mens resten af kabinettet virker komprimeret, bemærke et lille fremspring på bagsiden, hvor forstærkeren er. Den har en særegen form og er en påmindelse om, hvad der skal til for at skabe enestående lydkvalitet. Knapperne er indsat, hvor det negative rum skabes og gør det klart bare ved berøring, hvor knapperne sidder. Andre tegn på design, der understøtter lydkvaliteten, er den buede aluminiumsramme, som tilfører en øget stivhed. Den kugleblæste finish kan minde om høj opløsning. Og når du stiller afspilleren ned, vil du se, hvordan stativet holder den højt nok til, at du nemt kan indsætte større kvalitetsstik takket være det omhyggeligt designede rum, der er placeret der.
Praktisk indlejrede brugerflader
PHA-3
I modsætning til tidligere design af hovedtelefonforstærkere, hvor brugerflade og skærme tilsyneladende er tilføjet som en ekstern funktion, indeholder PHA-3 alle nødvendige komponenter i et massivt og effektivt kabinet, der fremviser spor af disse væsentlige aspekter. Ved at kondensere disse funktioner integrerede vi skærme i kabinettet, der også definerer et rum til drejeknappen og hovedtelefonstikkene. Skruerne er omhyggeligt skjult, hvilket gør det slanke kabinet endnu mere sammenhængende. Fremstillet af fræset aluminium, og forbedret ved sandblæsning. Ved berøring vil du også kunne mærke kvaliteten af den fint furede lydstyrkedrejeknap.
Yashiro, designer
Det er vigtigt, at de former, som lydprodukter af høj kvalitet har, afspejler deres højere lydkvalitet. For os repræsenterer det rum, der er tilbage, når de funktioner, der bestemmer lydkvaliteten og lytteoplevelsen, er sikret, det negative rum. Det er på denne måde, at det udvendige tog sin form, mens vi kiggede indad, og det hele er forbundet med lydens og lytteoplevelsens exceptionelle renhed.
En groovy oplevelse
med dobbelte drivere
XBA-Z5
XBA-Z5 in-ear-hovedtelefoner introducerer Dual Balanced Armature-enheder for klarere mellemtoner og diskant, der er parret med en stor dynamisk driver. Her formes designet med negativt rum ved en rille mellem dem, som vi besluttede at efterlade urørt for at sammensætte funktioner i en enkelt, massiv masse. Visuelt understreger dette, at ørepuderne indeholder to enheder, der er afgørende for deres fremragende lydkvalitet. Selve kabinettet er konstrueret af yderst stiv magnesium med en fin struktur, der visualiserer høj opløsning.
Kabinetter, der afspejler høj ydeevne
MDR-Z7
De store 70 mm drivere i MDR-Z7 hovedtelefoner skaber en plan bølgeeffekt for en mere naturlig musikoplevelse. De er også vippet ind mod øret, hvilket giver en mere ensartet fordeling over et bredt frekvensområde. Formen på disse essentielle, højtydende drivere går igen i kabinettet, en detalje, som vi har bibeholdt i vores proces med at kondensere kabinettet så meget som muligt uden at gå på kompromis med ydeevnen. Også her visualiserer den fine finish deres fine lydkvalitet. Kabinetterne holdes af aluminiumsarme, der sikrer både styrke og slankhed.
Kurihara, designer
Selvom vi tog udgangspunkt i kondensering, komprimering og bevaring i designet, er nogle funktioner vigtigere end andre. Hvad vi bør understrege er, at funktioner, der påvirker lydkvalitet, udseende, brugervenlighed og så videre, varierer fra produkt til produkt. Ved at designe det negative rum i åbne områder kan vi tydeliggøre, hvad der er vigtigst og mest bemærkelsesværdigt.
Bascentreret design,
der ser ud, som det lyder
MHC-V7D/SHAKE-X7D
Æstetikken ved det negative rum giver også inspiration til design af spændende lydsystemer til hjemmet uden høj opløsning, der er festens midtpunkt, f.eks. MHC-V7D- / SHAKE-X7D-systemer. Her fokuserede vi på basenheden, som symboliserer massiv lyd. Ved at variere afstanden mellem den og de omgivende mellemtoner og diskanter - riller, der opstod, da vi komprimerede hver højttaler til et mere massivt system - gav vi systemet en større kraft, og visse funktioner blev særligt understreget.
Fra siden danner systemet en elegant silhuet med glatte overflader. Et strejf af spænding i disse overflader gør, at det virker som om, der er kraftige lydtryk koncentreret indeni. Parallelle overflader er ligeledes minimeret, hvilket forbedrer akustikken. På toppen flugter knapperne og afspejler den samme kondensering i design og gør det lettere at undgå kontakt, når systemet flyttes.
Morimoto, designer
Fagfolk og fans af førsteklasses lyd vil have produkter, de kan stole på i årevis. Det er en god grund til at sørge for, at teknologien bag denne enestående ydeevne er fri for produktdesign. Intet betyder mere for os end at se, at disse produkter bliver udvalgt af folk, der er seriøse musikelskere.
Relaterede produkter
Sony Design
Pure Geometry
En symfoni af audiovisuelle og indretningsmæssige elementer. Oplev insiderhistorier om designinspiration.