Gå til indhold

SONY KUNSTNERINTERVIEWS

Marty Friedman

Leadguitarist for det amerikanske heavy metal-band "Megadeath", 1990–2000. Marty flyttede til Japan i 2004 og holder af mange musikstilarter, herunder JPOP.

Essentielt: enkel bærbar lyd

Marty har boet i Japan siden 2004, hvor han er meget aktiv i musikmiljøet. Han arbejder som TV-vært, optræder, skriver og ejer et pladeselskab - for blot at nævne nogle få af hans roller. Han fortæller om den effekt, lyd i høj opløsning har på musikbranchen.

Interview af blueprint / Fotografering af Yohei Takeuchi

SP: Du er fra USA - hvornår stødte du på en Walkman for første gang?

SV: Da jeg var teenager. Dengang lyttede man normalt kun til musik derhjemme eller til koncerter, men jeg elskede at lytte ved at slæbe min kæmpestore ghettoblaster med i skole. Så da jeg så en Walkman for første gang, var jeg imponeret.

SP: Hvilken slags musik lytter du til?

SV: Generelt er det den musik, jeg er i gang med at skrive. Når jeg har siddet i studiet og lyttet i lang tid, er det nogle gange svært at høre, hvad der er godt, og hvad der er dårligt. Så derfor lytter jeg, mens jeg går en tur i parken eller et tempel. Det føles faktisk, som om det er en andens musik - og derfor frembringer det en naturlig reaktion.

SP: Det ser ud til, at bærbar lyd er en nødvendighed for dit kreative arbejde. Hvordan har du det med at bruge en Walkman med lyd i høj opløsning?

SV: Sammenlignet med en mp3-afspiller er de lavfrekvente lyde mere melodiøse. Men for mig er det vigtigere at have bærbar lyd, der er robust og brugervenlig, end det er kun at tænke på "avancerede specifikationer" eller "høj kvalitet".

SP: Hvad synes du som komponist om lyd i høj opløsning?

SV: Det er rigtigt, at kvaliteten forringes på CD'er eller i komprimerede lydfiler sammenlignet med masteroptagelserne, men det har egentlig ikke generet mig. Jeg tænker altid: "Glem ikke, hvad almindelige mennesker tænker." Så når jeg komponerer, bruger jeg gode højttalere under arbejdet, men til sidst lytter jeg med billige højttalere og justerer lyden.

SP: Hvis lyd i høj opløsning bliver allemandseje, vil det så ændre denne type produktionsproces?

SV: Smartphones bliver kompatible med lyd i høj opløsning i den nærmeste fremtid. Når det sker, er det ikke kun en fordel for produktionssiden, men for hele musikbranchen, fordi "penge skaber bevægelse". Man skal bruge finansiering for at skabe god musik… og jeg vil gerne have, at lytterne bruger penge på musik, de nyder. Hvis folk prøver den her Walkman, vil de måske efterspørge musiktitler i høj opløsning - og det ville helt sikkert være godt for musikbranchen og musikerne.

SP: Okay, sidste spørgsmål. Hvad er musik for dig?

SV: Det er en meget stor del af mit liv. Hvis jeg strandede på en øde ø med kun én ting, skulle det være en bærbar lydafspiller med en gigantisk hukommelse. (griner)

Chiyomaru Shikura

"Hvad lytterne i virkeligheden ønsker - og vil købe - er musik, man længes efter at eje".

Som kunstnerne virkelig havde tænkt sig det

Nyd de fineste nuancer af indspilning i studiekvalitet med lyd i høj opløsning. Kærlighed til musik forener hver eneste komponent fra signal til højttaler, og avancerede teknologier som f.eks. digital opskalering hjælper med at skabe den ultimative lytteoplevelse.