KODALINE 360 Reality Audio første lytning

Vi har talt med KODALINE om deres sangskrivningsproces, deres første oplevelse af 360 Reality Audio og dets potentiale til ændre den måde. kunstner laver musik på.

I samarbejde med LIVE NATION

KODALINE-gruppe

KODALINE

V mod H: Jason Boland / Steve Garrigan / Vincent May / Mark Prendergast

Den moderne rockkvartet Kodaline, som har sin base i Dublin i Irland, specialiserer sig i fængende, radiovenlig guitarrock, der er blevet sammenlignet med Coldplay, Keane, U2 og Oasis. 

Ved udgangen af 2012 blev gruppen nomineret til BBC’s Sound of 2013, hvor HAIM nappede førstepladsen foran dem. Kodaline udgav deres debutalbum In a Perfect World i juni 2013, inklusive numrene "High Hopes" og "Love Like This", som forinden var udgivet som singler. 

Bandet blev dannet i arbejderklassebyen Swords og består af Steve Garrigan, Vinnie May Jr., Jason Boland og Mark Prendergast. De udsendte en selvbetitlet EP i 2012 med planer om at udsende et album i fuld længde året efter. 

Albummet var en stor succes i Irland og fik to gange platin, og det klarede sig også godt i Storbritannien (det toppede på tredjepladsen og fik guld) samt i dele af Europa. Kodalines andet album, Coming Up for Air, fulgte i starten af 2015. 

Albummet toppede på fjerdepladsen på UK-hitlisterne og udløste singlerne "The One" og "Honest". I sommeren 2017 vendte bandet tilbage med singlen "Brother" og EP'en "I Wouldn't Be". Året efter udsendte de singlen "Follow Your Fire", som kom med på deres pop-inspirerede tredje album, Politics of Living.

"Musik er lyden af følelser."

- LIVE NATION

Tak fordi I kom, drenge. Kan I fortælle lidt om, hvordan Kodaline begyndte? Hvornår vidste I, at I ville have en musikkarriere?

STEVE GARRIGAN

Mark og jeg startede med at spille sammen som teenagere. Vi spillede faktisk kun cover-numre. Men så blev vi grebet af det, og vi begyndte at skrive sange og spille foran publikum. Alle, der gad at lytte - selvom det ikke var mange, der gad dengang. Så det var lidt hårdt. [Griner] Men vi forelskede os i musikken, i at skrive, indspille og optræde. Og vi er så heldige, at vi nu kan rejse verden rundt og spille koncerter overalt, det er fantastisk.

- LIVE NATION

Kan I fortælle lidt om, hvordan det lykkedes jer at holde fast i det?

MARK PRENDERGAST

Vi havde skrevet et par sange, og så troede vi bare rigtig meget på dem. Og vi sagde til os selv, at andre mennesker selvfølgelig ville lytte til de her sange. Vi vil have sangene ud i verden. Som musiker fortæller man folk i årevis, at det er det, man gør, og det er der, man vil hen, men de har ikke særlig meget tiltro til en i starten. Så det virkede aldrig realistisk, før det begyndte at ske. Og da det så begyndte at ske, og vi begyndte at sende musikken ud, og folk begyndte at komme til koncerterne, så indså vi, at vi kunne gøre det her for altid - hvis de ønskede det.

STEVE

Den mest fantastiske og mærkeligste følelse i verden er at høre folk synge din musik for dig. Og i en live-atmosfære er det helt utroligt.

- LIVE NATION

Det må føles ret godt for tiden, for I har et virkeligt stort publikum nu!

VINCENT MAY

Ja, [vi er gået fra at] spille små klubkoncerter, hvor der er 100 mennesker eller endda færre. Så det er virkelig luksus, at vi nu kan spille på steder, hvor der er et par tusind mennesker. Det tager vi aldrig for givet.

- LIVE NATION

Med det i tankerne, hvad betyder det så for dig at lave musik nu om dage?

VINCENT

Det synes jeg er altafgørende.

STEVE

Ja, det betyder alt. Det er vores passion. Jeg kan ikke forestille mig en verden uden musik.

VINCENT

Jeg tror ikke, vi kunne forestille os at lave noget andet end dette. Det er verdens bedste job. [Griner]

STEVE

Der er også et fedt ordsprog. Men det er lidt, hmm, jeg ved ikke rigtig...

MARK

Fortsæt bare...

STEVE

"Musik er lyden af følelser." Sådan har jeg det virkelig. Ja, se bare, nu griner han af mig.

VINCENT

Nej, det er fedt.

STEVE

Nogle gange kan man udtrykke en følelse i en sang, som ikke kan udtrykkes i ord. Lytteren kan bare mærke den.

MARK

At være i stand til at skrive en sang om noget, der virkelig påvirker mig - uanset om det er en svær periode eller en fantastisk periode - ofte ender det i vores musik. Og vi tager ikke på turné, hvis vi ikke skriver musik. Så det er altafgørende at lave musik. Det er der, alting begynder.

kodaline-play-1
kodaline-play-2

"Musik betyder noget forskelligt for alle. Men det bedste er, når alle disse mennesker samles, og de synger for dig."

- LIVE NATION

Hvordan kommer alle de følelser, I lægger i at skrive jeres musik, til udtryk, når I optræder live?

MARK

Ved vores seneste koncert, som vi spillede forleden, var der en pige på forreste række, som stod med tårer i øjnene. Men hun så bare så glad ud hele vejen igennem koncerten. Og mange af sangene betød åbenlyst meget for hende, men personen ved siden af hende grinede og klappede og havde en fest. Så musik betyder noget forskelligt for alle. Men det bedste er, når alle disse mennesker samles, og de synger for os.

STEVE

Ja, det er en fantastisk følelse.

- LIVE NATION

Og hvor vigtige er jeres fans for jer?

STEVE

Efter næsten hver koncert, vi spiller, siger jeg tusind tak fordi I kom allesammen. Uden fans kunne vi ikke gøre det, vi gør. Vi kunne skrive sange, men ingen ville høre dem. Vi kunne spille koncerter, men ingen ville komme. [Griner] Uden vores fans ville vi være nul og niks, så vi sætter meget stor pris på dem.

JASON BOLAND

Vi er meget heldige ved, at de har bakket så meget op. Vi har jo været gennem en del ændringer i vores karriere. Vi har skiftet stil, og vi har på en måde skiftet retning og været væk et stykke tid. Og hver gang vi vender tilbage, står de der, klar til at sige hej igen og komme ud for at se os live.

- LIVE NATION

I spiller stadig mindre koncerter en gang imellem. Det virker som en slags hyldest til jeres fans, at I tager ud på en lille klub og står ansigt til ansigt med folk. Kan I fortælle lidt om den oplevelse?

STEVE

Jeg tror, det er lige som Mark sagde tidligere, du ved, med en fan med en tåre på kinden og en anden fan, der griner. Man kan se det i en lille klub, men det går lidt tabt ved de større koncerter. Så der er noget ganske særligt ved det, man føler sig mere forbundet med sine fans.

MARK

Og nogle gange, når man spiller i en klub - altså en lille klub med 200 fans - kan det føles højere, end når man spiller foran tusindvis af mennesker, fordi de altid er langt væk. Når man er i en klub, er der meget mere energi samlet i det her lille lokale. Så selv i løbet af [denne] sommer, hvor vi spillede på de her kæmpestore festivaler alle mulige steder, tog vi også ud og spillede bittesmå, akustiske klubkoncerter, og jeg tror, at vi får det samme ud af dem, som vi gør ved en stor koncert. Det er rart at kunne gøre begge dele.

- LIVE NATION

Lad os snakke om jeres seneste album, Politics of Living. I er gået en lidt anden vej på det i forhold til det soniske og i forhold til sangskrivningen. Kan I fortælle os lidt mere om hvorfor, I ønskede at prøve nogle ting af på dette album - arbejde med andre producere, lege med andre lyde i studiet?

STEVE

Det, som vi allerhelst ville med det her album var at komme ud af vores komfortzone. Og jeg tror, vores komfortzone som band altid har været sådan nogle lidt stille ballader og, du ved, ret skrællet for produktion. Vi fik mulighed for at arbejde med en masse fede folk, og hver producer bidrog med et eller andet og introducerede os for en helt anden verden af lyde. Der var mange sange, som vi bare kasserede, men det var rigtig sjovt at eksperimentere med dem. Vi lærte meget.

Jeg går normalt direkte til et klaver for at skrive en sang eller griber en guitar og begynder at synge melodier eller noget i den retning. Én af vores producere vil derimod bare sidde med sin bærbare, og så skaber han en masse vanvittige lyde, der sætter sangskrivningsprocessen i gang. Det er en helt anden måde at arbejde på. Men det var fantastisk, og jeg er virkelig stolt af, hvad vi har opnået med det her album. Vi gjorde lige præcis det - vi bevægede os ud af vores komfortzone og eksperimenterede. Og vi opdagede nogle lyde, vi ikke anede eksisterede. Det var en fantastisk proces. Det var cool.

JASON

Ja. På Politics of Living ville vi bare gerne gå en lidt anden vej. Og vi fik nogle fantastiske muligheder for at arbejde sammen med nye producere, der virkelig skubbede os i nogle andre retninger.

MARK

Men min yndlingslyd på dette album er i en sang kaldet "I Wouldn't Be", og lyden er bare vores fire stemmer sammen og intet andet. Første gang, jeg hørte det i studiet, tænkte jeg bare, at det lød rigtig godt, fordi det var helt uden tricks. Steve gik ind og sang sin del. Og så gik vi hver især ind og sang vores del. Det var virkelig opløftende bare at høre vores fire stemmer uden noget andet. Det var rigtigt fedt at høre.

- LIVE NATION

Apropos lydmæssige opdagelser, hvilke tanker gør du dig om den nye 360 Reality Audio-teknologi fra Sony. Den sætter dig i stand til at placere din lytter lige midt i dit mix og flytte lyd rundt om ham eller hende. Tror du, du kan bruge det til at udtrykke noget med din musik, som du ikke tidligere har været i stand til?

STEVE

Jeg er helt blæst bagover.

VINCENT

Det er en ny måde at gøre det på. Men det er også lige som første gang, man kunne optage flere spor eller brugte ting som...

STEVE

Overdubbing.

VINCENT

Overdubbing! Det sådan nærmest den måde, det udvider horisonten på. Det er en helt ny måde at...

STEVE

... lytte til musik. Og det er potentielt en helt ny måde at skabe musik på.

VINCENT

Ja, det har potentialet til fuldstændigt at ændre den måde, folk skriver musik på, eller den måde, musik mixes på, og hvordan slutbrugeren oplever det. Det har potentialet til at være revolutionerende.

- LIVE NATION

Hvad kan den rigtige lyd på det rigtige tidspunkt gøre for en sang under en indspilning?

STEVE

Den rigtige lyd på det rigtige tidspunkt kan virkelig fuldende en sang. Et hundrede procent. Den kan gå fra ikke noget særligt, sådan nærmest "tja", og så pludselig er den rigtige lyd der, og det er bare "wauw, hvor er det fedt, der var den. Nu er den der, lad den være sådan". Det kan fuldende den.

JASON

Det er som at finde nøglen til den lås, du har forsøgt at [åbne].

STEVE

Ja, eller den sidste brik i puslespillet. Noget i den stil. Det er helt utroligt vigtigt at have den rigtige lyd.

- LIVE NATION

Når man har indspillet en sang, hvad kan det rigtige mix så gøre for lytteren?

MARK

Det rigtige mix betyder alt. Vi har fået sange tilbage, som vi havde brugt flere uger på i studiet, og vi var vilde med dem. [Så] får man mixet i sin e-mail og er helt spændt på, hvad det er blevet til. Og man trykker play, og så kan man bare høre med det samme, at det ikke helt stemmer: sangens kerne er ikke rigtig til stede. Andre gange kan man modtage et mix af en sang, man ikke rigtig troede på, du ved. Og så hører man pludselig mixet og forstår, hvad det var, produceren hørte i din sang. Og det kan ændre hele din indstilling. Og så er det sådan, alle andre kommer til at høre nummeret.

STEVE 

[Mixet] er knald eller fald for en sang. Det er nok utvivlsomt en af de vigtigste ting.

MARK

Jeg misunder ikke dem, der skal mixe ting, selv ikke live-lyd. Det må være svært. Det er én persons mening, de er nødt til at sige, at det er sådan her, det skal lyde for alle andre. En god mix-tekniker er altså - man holder fast på dem, når man finder dem.

VINCENT

Ja.

kodaline-play-3
kodaline-play-4

"[360 Reality Audio] fører dig et andet sted hen. Man forlader rummet og befinder sig pludselig på koncertstedet."

- LIVE NATION

OK, drenge, hvad synes I så, nu hvor I har haft mulighed for at opleve 360 Reality Audio fra Sony i hovedtelefoner?

STEVE

Det minder ikke om noget andet, jeg nogensinde har oplevet. Jeg prøvede at udtrykke det i ord. Det er som at være med til koncerten.

VINCENT

Det føltes, som om jeg sad på min trommeforhøjning, og jeg virkelig spillede - alt var bare krystalklart defineret. Bastonerne var helt utrolige. Det føltes, som om jeg sad på min forhøjning og spillede koncerten.

STEVE

Det er ret utroligt. Altså...

MARK

Det er en helt ny oplevelse.

JASON

Jeg synes, at man kan mærke rigtig meget af lokalet. Nu kan man mærke, hvordan lokalet var den aften.

STEVE

Det fører dig et andet sted hen. Man forlader rummet og befinder sig pludselig på koncertstedet.

- LIVE NATION

Hvordan føltes det at høre jer selv i Sony 360RA?

MARK

Jeg er ret spændt på fremtiden. Jeg glæder mig til at se, hvilken retning det tager, og hvordan musik bliver udsendt. Hvis den bliver udsendt i et format, hvor man kan lytte til den på den her måde, så bliver det virkelig revolutionerende.

VINCENT

Ja. Det at vi taler om det som et format [får mig] til at forestille mig at høre klassiske sange med den produktion, f.eks. Led Zeppelins eller Beatles’ sange.

STEVE

Forestil dig at høre en live-optræden!

- LIVE NATION

Havde I et yndlingsøjeblik? Var der noget, I særligt lagde mærke til, som I ikke havde hørt før?

JASON

Ja, jeg tror, det er introen. For vi hører publikum juble mod os hver aften, og det er verdens bedste følelse, som Steve sagde tidligere. Men nu tror jeg, at alle kan opleve det, vi hører, når vi står på scenen.

MARK

Det føltes bare [så] ægte. Vi har lige afsluttet vores turne, men det her var som at være tilbage på turnéen. For folk, der måske aldrig kommer til at opleve, hvordan det er at optræde foran et stort publikum, er det her nok det tætteste, de kan komme på det.

- LIVE NATION

Glæder I jer til, at jeres fans kan opleve det?

STEVE

Absolut. Det kommer til at blæse folk bagover - på en god måde.

VINCENT

Ja, for vi er forbløffede over det, og vi får lov til at opleve den slags, så, som de andre sagde, at en person fra publikum eller en fan kan opleve det, det er ret enestående.

- LIVE NATION

Her kommer et svært spørgsmål: Hvordan vil I beskrive 360 Reality Audio-oplevelsen med ét ord?

JASON

Medrivende.

STEVE

Ja, det er et godt ord. Medrivende er godt.

VINCENT

Ja. Fantastisk.

STEVE

Ægte.

JASON

Det er bare medrivende. Man er virkelig med.

MARK

Livagtigt.

kodaline-listening-1
kodaline-listening-2

"Jeg tror, at [360 Reality Audio] er en helt ny tilgang til at lave og optage musik."

- LIVE NATION

Når du ved, at 360 Reality Audio fra Sony eksisterer, kan det så inspirere dig til at skabe musik på en anden måde?

STEVE

Jeg tror, at det er en helt ny tilgang til at lave og optage musik.

MARK

Jeg tror, det starter, når man er i studiet og spiller noget, hvor man kan panorere til venstre og højre. Men når man er [i 360 Reality Audio] kan man gå i alle retninger, ikke?

STEVE

Det er ret vildt.

JASON

Vi har prøvet at optage et par live-optrædener i 360 [video], og oplevelsen har bare aldrig været helt rigtig med video alene. Men jeg tror, at en live-optræden i 360 med lyd [der passer til] bliver en helt ny oplevelse.

STEVE

Ja, det er fremtiden.

- LIVE NATION

Hvilke fordele tror I, det vil give fans?

VINCENT

Jeg tror, at fordelen vil være, at de vil kunne høre [mere af] det, vi siger på scenen hver aften, hvilket er utroligt. Så hvis vi ikke kan invitere hele publikum...

MARK

Du kunne prøve...

VINCENT

... Det her er det næstbedste.

MARK

Det er egentlig mere en følelse end noget andet. Da jeg tog [hovedtelefonerne] på, tog det mig et lille stykke tid. Det er svært at forklare, hvordan det føles.

STEVE

Det er svært at forklare. Men for vores fans - også fans, der måske ikke har set os live - tror jeg, det er som at være der selv. Og det er ret utroligt.

VINCENT

Kommer dog stadig til en koncert.

JASON

Ja.

STEVE

Ja.

JASON

Det er næsten lige så godt som live.

MARK

Det er næsten lige så godt som live. I må ikke gøre os arbejdsløse på den måde. [Latter]

- LIVE NATION

I gennemgik også en proces, hvor i fik jeres ører målt for at optimere 360 Reality Audio-oplevelsen. Hvad synes I om den måde, Sony kan individualisere oplevelsen for den enkelte lytter på?

JASON

Jeg synes, at den bagvedliggende teknologi er utrolig. De har taget nogle kvantespring, som jeg ikke troede var mulige. Tænk, at de kan kortlægge, hvor dit hoved befinder sig i rummet. Steve vil jo naturligvis høre en anderledes koncert end mig, fordi jeg er lidt højere. Det er fuldstændigt vildt, at det kan blive gengivet i hovedtelefoner.

VINCENT

Ja. Det er lidt vanvittigt, når det sker, og [at det] oven i købet sker så hurtigt. Så i forhold til anvendelsen bliver det fantastisk, at man bare kan skræddersy det til enkelte personer.

MARK

Det føles meget futuristisk, mens det sker. Og det føles helt nyt og friskt. Det var virkelig en nydelse.

STEVE

Det er svært at sætte ord på, men jeg er helt enig i det, drengene sagde. Fremtiden ser fed ud.

KODALINE-Vincent
KODALINE-Steve
360-reality-audio

Gå på opdagelse i 360 Reality Audio og teknologien, som ligger bag det innovative lydkoncept.

WH-1000XM3

Hør musik med vores WH-1000XM3 støjreducerende hovedtelefoner, så du får den fulde oplevelse af 360 Reality Audio.