Jesse McCartney 360 Reality Audio første lytning

Vi talte med Jesse McCartney om begejstringen for at optræde live, hans første oplevelse af 360 Reality Audio og om at sige ja til gode idéer.

I samarbejde med LIVE NATION

Jesse McCartney

jessemccartney-still

Jesse McCartney blev født i New York og har en karriere som musiker, sangskriver og skuespiller med mange forskellige udtryk. Som 11-årig modtog han to Daytime Emmy-nomineringer som medvirkende i ABC’s "All My Children" samtidig med, at han var med i Dream Street, hvis debutalbum solgte over 800.000 eksemplarer. Da han var 16 år, udgav han sit første soloalbum Beautiful Soul, som solgte over 1,8 millioner eksemplarer. I 2008 skrev han Leona Lewis' kæmpe hit "Bleeding Love" sammen med Ryan Tedder. Som den eneste i over et årti lå sangen #1 i 34 lande. Sangen blev nomineret til en Grammy og vandt ASCAP's Song of the Year (2009). Jesses single "Leavin’" fra hans tredje album, Departure, var den mest spillede i amerikansk radios Top 40 i 2008. Blandt hans andre hits kan nævnes "She’s No You," "Body Language," "How Do You Sleep," "It’s Over" og "Shake." Han haft hovedroller i serier og film som "Summerland" og "Keith" og medvirket som gæst i "Hannah Montana" og "Fear The Walking Dead." Han har lagt stemme til kendte figurer som f.eks. Theodore i alle filmene om Alvin og De Frække Jordegern, og i øjeblikket spiller han Marvels superhelt Nightwing i Young Justice 3. I 2018 blev hans single "Better With You" startskuddet på en udsolgt turné af samme navn. Han indledte 2019 med den amerikanske udgave af "The Resolution Tour", og dette bliver også året, hvor han for første gang rejser til Sydøstasien. Han er i gang med at skrive ny musik, som forventes udgivet sent i 2019.

"Musikken er min første store kærlighed"

- LIVE NATION

Tak, fordi du ville snakke med os, Jesse. Du startede din karriere i en meget ung alder. Hvordan var det, og hvordan påvirker det dig som kunstner i dag?

JESSE MCCARTNEY

Jeg voksede op i en meget musikalsk familie - hele min familie, lige fra mine bedsteforældre til mine forældre, søskende, kusiner og fætre. Alle voksede op med kærligheden til kunst og musik, særligt teateret. Og jeg voksede op med forældre, der opmuntrede os til at samles omkring klaveret og synge sammen, lytte til gamle plader sammen. Det var mit fundament. Jeg var nok 7-8 år gammel, da jeg begyndte at gå i teateret med mine forældre og se dem optræde i lokale produktioner af f.eks. musicals af Rodgers og Hammerstein. Senere optrådte jeg selv sammen med dem. Og vi optrådte sammen som en familie på teatre i victoriansk stil med 500 siddepladser. Det eskalerede til det punkt, hvor nogen fra New York City tog ud til forstæderne og sagde til mine forældre, at deres dreng var talentfuld. At de måske skulle tage ham med til Manhattan for at se, hvad det kunne føre til. Det endte med, at min mor tog mig med, og jeg begyndte at gå til auditions på Broadway. Efter et års tid fik jeg min første rolle som Louis i "The King and I", hvor Haley Mills spillede Anna. Da jeg var ni år gammel, tog jeg på min første nationale turné med "The King and I". Dengang føltes det ikke som et rigtigt job. Det føles stadig ikke som et rigtigt job. Ja, jeg fik løn for det, men jeg gjorde det, fordi jeg elskede det. Jeg tænkte faktisk overhovedet ikke på den økonomiske side af det. Og her står jeg så, 20 år senere - og jeg gør det stadigvæk. Og jeg gør det stadig, fordi jeg elsker det. Nu tænker jeg dog en smule mere på den økonomiske side af det. [Griner] Men det er, og vil nok altid være, min første kærlighed

- LIVE NATION

Hvordan har alle erfaringerne fra din ungdom ført til, at du blev sangskriver? Og hvordan har du det nu med de erfaringer, du har fået gennem din karriere i forhold til sangskrivning?  

JESSE MCCARTNEY

Jeg har altid gerne villet være sangskriver. Jeg tror, jeg var 16, da jeg tænkte, at jeg ville blive en stor sangskriver. Og det sker sjældent, for på det tidspunkt i livet har man ikke særlig meget perspektiv. Jeg var en pubertetsramt dreng i high school med de samme problemer som alle andre teenagere, og man ved kun ganske lidt om verden.

Jeg tror, det tog mig tid at blive mere moden, rejse, møde nye mennesker, blive forelsket og opleve, at den følelse også forsvandt, mærke smerte, et knust hjerte og romantik, alle de ting, man trækker på, når man skriver en sang. [Nu] føler jeg mere end nogensinde, at jeg mestrer kunsten at skrive sange, bare fordi jeg mere end nogensinde [før], er i min bedste alder: Jeg har rejst i hele verden. Jeg har suget mange kulturer til mig verden rundt. Og jeg har været i forhold og oplevet brud. Man kan vist sige, jeg er blevet mere vis. [Griner] Og jeg tror bare, det kommer til udtryk i bedre, mere ærlig og mere tilgængelig sangskrivning.

- LIVE NATION

Hvor meget betyder det for dig at lave musik i dag?

JESSE MCCARTNEY

Som allerede nævnt er musik min første store kærlighed. Og efter en lille afstikker – du ved, jeg tog tre et halvt-fire års pause for at prøve kræfter med nogle andre kreative udtryksformer – tror jeg, min seneste oplevelse i studiet for et års tid siden, da jeg begyndte at skrive de nye sange, var en erkendelse af, at jeg er blevet lidt bedre til det. Du ved, når jeg tænker tilbage på mig selv som 16-årig og lytter til nogle af de albums, jeg skrev – så forstår jeg godt, at pladeselskabet tøvede med at tage noget af det med på et album.

Jeg synes, der har været en kurve, og at jeg stadig bliver bedre. Men jeg har det som om, mine seneste indspilninger har vist, hvad jeg kan som lyrist og sangskriver. Og jeg elsker det, jeg laver.

Noget af det, jeg bedst kan lide nu, er at kunne skrive noget og lægge det ud med det samme og få den første reaktion – inden for få minutter – fra en gruppe mennesker, der har fulgt mig gennem årene. Så let var det ikke tidligere. Dengang tog det flere måneder at finde ud af, hvordan en bestemt sang blev modtaget.

- LIVE NATION

Vi vil gerne snakke mere om det, om feedback, men først - ville I kunne undvære at lave musik?

JESSE MCCARTNEY

Absolut. Musik er, du ved, det lyder som en kliché, men det er rigtigt nok – musik er det universelle sprog. Jeg kan rejse til Japan, og selv om jeg ikke taler et ord japansk, kan jeg se en sangs effekt på folks ansigter, når jeg spiller. Og der opstår en særlig energi på scenen midt under en optræden, hvor man ikke behøver at forstå hinanden – men man forstår hinanden alligevel.

Jeg kan slet ikke forestille mig at stå op om morgenen og ikke tænde for Spotify, mens jeg drikker kaffe. Og jeg hører musik i bilen – det er en del af min hverdag. Og sådan tror jeg, de fleste har det.

- LIVE NATION

Hvor meget betyder det for dig at optræde live foran tusindvis af fans?

JESSE MCCARTNEY

Altså, jeg har det bedst, når vi spiller live. Jeg begyndte på scenen, og første gang jeg blev kastet for løverne var i teatret. Så jeg befinder mig rigtig godt på scenen. Og det gode ved at [optræde live] er, at man personligt kan se reaktionerne på en sang, og det er det, jeg har praktiseret mere og mere. Jeg skriver en sang og spiller den til en college-koncert eller på en turné, og det er en sang, ingen har hørt før, og som aldrig er blevet udgivet. Så får man den umiddelbare reaktion. Og man kan mærke lige med det samme, om de er vilde med det eller ligeglade. Det er det, jeg allerbedst kan lide ved at optræde.

Og jeg elsker at spille de sange, alle kender. Jeg bliver aldrig træt af at spille hits, hvor alle synger med. Det er en ubeskrivelig følelse. Men altså, i øjeblikket er jeg vild med at afprøve nyt materiale på scenen. Det er min nye ting. Når jeg kan skrive noget, springe op på scenen og se, om de kan lide det.

- LIVE NATION

Hvor vigtigt er dine fans for dig?

JESSE MCCARTNEY

I disse tider, hvor folk hurtigt rykker fra en ting til den næste, er jeg så heldig, at min fanskare har været meget loyal gennem årene på en måde, som jeg ikke tror er karakteristisk for vores tid. Det synes jeg er helt ekstraordinært.

Jeg synes, [mine fans] især har vist deres sande jeg i det seneste halvandet år. Jeg havde taget den der lange pause væk fra musikken, og jeg var ret bange for at udgive noget. For jeg vidste ikke, hvordan reaktionerne ville være – jeg vidste ikke, om folk ville være ligeglade. Og så dukkede der bare rekordmange op. Vi har haft to udsolgte turnéer i år. Det beviste virkelig, hvor loyale fans jeg har.

jessemccartney-play-1
jessemccartney-play-2

"Sonys vision, virksomhedens kernefilosofi, er at give brugerne "kando"-oplevelser gennem lyd og musik... Det kan jeg godt lide"

- LIVE NATION

Du er i gang med at indspille et nyt album. Hvad er din proces, og hvor vigtigt er det at give dine fans det bedste, du kan præstere?

JESSE MCCARTNEY

Altså, fans kan jo fornemme på lang afstand, når noget stinker. Og de ved, hvad der er autentisk for dig - de ved, hvornår du virkelig prøver, og hvornår du ikke gør. En af de ting, jeg oftest hører fra fans, er, hvis jeg ikke har postet noget i et par dage, så siger de: "Du forsvinder, du er på vej væk, du gør det igen. Lad være med det". De holder mig helt sikkert til ilden, og jeg elsker det. Det sætter jeg stor pris på.

Og som kunstner og perfektionist, hvor det, jeg sender ud, betyder noget for folk, så ønsker jeg, at det skal være et produkt i fantastisk kvalitet. Det skal lyde fremragende. Det skal være det højeste niveau, jeg kan frembringe. Det skal fremkalde smerte eller begejstring eller romantik. Det skal påvirke mit publikum, uanset hvilken følelse det indeholder. Det skal bare kunne mærkes som noget, de kan forholde sig til. Det er efter min mening det vigtigste i musik, så det er det, jeg prøver at gøre på det højeste niveau. Det er jo en del af det her. Jeg gør det ikke halvhjertet. Jeg prøver at gøre det et hundrede procent.

- LIVE NATION

Jeg læste, at din nuværende travlhed i musikarbejdet udspringer af fanreaktionen på "Better With You", den single, du udsendte i starten af sidste år, som bare blev sat i søen, uden at du vidste...

JESSE MCCARTNEY

Ja, som "Here I am". "Better With You" var faktisk katalysatoren for hele dette projekt. Og det var noget, jeg sådan bare satte i søen, som du siger - for at se, hvordan det klarede sig. Jeg vidste, at jeg gerne ville lave en video med et koncept, jeg havde tænkt på. Og det var mest bare dyrt indhold, sådan troede jeg, det ville blive. En rigtig god sang med et rigtigt lækkert visuelt udtryk, og så ser, vi, hvad der sker, ikke? Jeg var ikke rigtig forberedt på reaktionen. Og for at være helt ærlig så kæmper jeg i øjeblikket med at skrive færdigt, for jeg har rejst rigtig meget og været på turné, hvilket er fantastisk.

Men jeg havde kun skrevet nogle få sange, så nu prøver jeg at gøre projektet færdigt. Og det er et skønt sted at befinde sig. Men ja, da jeg startede det her, troede jeg ikke, at jeg skulle skrive et helt album, og nu står jeg så her. Der mangler stadig et par sange, men jeg håber på at gøre noget færdigt i år.

- LIVE NATION

Kan du fortælle lidt mere om dit forhold til dit publikum, og hvordan du holder dig i kontakt med dem?

JESSE MCCARTNEY

Det er kun blevet stærkere, især de seneste tre eller fire år. De sociale medier har virkelig fået et fast tag i musikbranchen. Dengang jeg lavede "Beautiful Soul" og udgav mit debutalbum, havde man et team - et PR-team, et marketingteam - som fortalte, at okay, nu gør vi sådan. Og så flyver vi hertil. Og du skal lave det her interview. Alt det er stadig vigtigt, men de sociale medier har ændret alt.

Jeg behøver ikke længere gøre [mange af] de ting, man skulle, dengang jeg skrev kontrakt med et pladeselskab for 10-15 år siden. Nu kan jeg bogstavelig talt bare tage min telefon og lægge 20 sekunder af en sang, jeg arbejder på, ud på Instagram eller Twitter og få lytternes umiddelbare reaktion. Og jeg læser reaktionerne. Jeg bruger en time om dagen på at læse beskeder, svare på beskeder fra mine fans og høre, hvad de går og laver. Det kan endda være, de går igennem noget personligt, eller måske kunne de ikke lide måden, jeg lavede et eller andet på, og så taler vi om det. Sådan, du ved, hvad var det, du ikke kunne lide? Pludselig foregår der en samtale.

Og de har direkte adgang til mig, det [plejede] folk ikke at have. Kunstnere plejede at være omgivet af en vis mystik – man stod bag scenetæppet. Og de så aldrig, hvad der var bag scenetæppet, du ved. Og så sprang kunstneren frem og optrådte og lavede sit show. Nu er det hele vendt på hovedet. I dag handler det om indhold, og det handler 25 procent om musik og 75 procent om, hvad du spiste til frokost, du ved. Og jeg tror, det har ændret alt i forhold til relationen mellem kunstner og publikum. Jeg mener, nu drejer det sig om indhold og om, at folk gerne vil have et glimt af din hverdag og faktisk lære dig at kende.

- LIVE NATION

Da dit seneste album "In Technicolor" udkom, sagde lytterne, at det repræsenterede "en mere moden lyd" hos dig. Du har talt om, hvordan man kan "ramme rigtigt" ved skiftevis at udforske nye lyde og trække på tidligere materialer. Hvilken betydning har det for dig i dag og for den musik, du laver nu?

JESSE MCCARTNEY

At ramme rigtigt. For mig afhænger det af, hvad du gerne vil opnå med det. Altså, jeg mener jo, at vi ramte rigtigt med In Technicolor. Jeg var lidt yngre, men jeg forsøgte virkelig at ramme en lyd med det album. Jeg gik efter poplyden fra sidst i 70’erne og de tidlige 80’ere, og vi sigtede virkelig efter den musikalske æra. Det var en respektfuld hilsen til den tids popmusik.

Men selv med [mit igangværende] projekt kan der ske noget i studiet, hvor alle bare kigger rundt på hinanden og siger, ja, det her føles rigtigt. Det føles helt rigtigt. Jeg er min egen værste kritiker. Jeg vender og drejer alting i månedsvis, før jeg er klar til at give det fra mig. Og jeg er endda omgivet af et team – musikalske mennesker, jeg kan stole på. Så det er svært at sige [hvornår man rammer rigtigt], og det er virkelig ikke et særlig godt svar, men man ved det bare. Man kan bare mærke det.

Og forresten hænder det også, at man bare ved det, og så har man ramt helt ved siden af. Så i virkeligheden kan man aldrig rigtig vide det. Og det er på en måde det smukke ved det. Man tror, og man håber. Og så går man på scenen, og publikum er sådan lidt "Hmm, næste," du ved? Så må man tilbage til tegnebordet. Andre gange skriver man noget og tænker, at det er ret godt, og så får det pludselig sit helt eget [liv], med et nyt arrangement eller et remix, eller der sker et eller andet, som alle er enige om lyder helt rigtigt.

 Som musiker og sangskriver gør man sit bedste, og man gør det så godt, man kan. Resten er op til publikum.

- LIVE NATION

Du er producer, sanger og sangskriver. Hvor stor en udfordring er det at holde de forskellige discipliner adskilt?

JESSE MCCARTNEY

Jeg optager sjældent en vokal den samme dag, som jeg har skrevet sangen, for jeg vil gerne have, at sangen får sit eget liv og folder sig selv ud – især i forhold til melodierne. Jeg tror på, at jo længere tid, du lever med en sang, jo mere bliver den din egen, og jo mere og bedre kan du optræde med den på scenen. Jeg tror, det er vigtigt for melodien.

Men jo, når jeg går i studiet, træder jeg ind i en tilstand af vokalproduktion, hvor jeg ved, hvad jeg kan. Nu har jeg været i studiet i så mange år og arbejdet med nogle af de bedste producere – vokalproducere – i verden, så jeg kender alle tricks og ved, hvad jeg kan gøre for at løfte en bestemt linje eller underspille en del af en sang, du ved. Det at bruge min stemme er noget, jeg i særlig grad synes, jeg er blevet rigtig god til med tiden.

Og som producer, altså, man tager bare produktionskasketten på. Man bestemmer, hvad nummeret [har og] ikke har brug for. Jeg har fået for vane at reducere et nummer og kun tilføje det allermest nødvendige for, at en sang bliver den bedste udgave af sig selv.

Så man har forskellige kasketter på hver dag, og det tager lang tid at få styr på det. Men det er det, jeg elsker at lave.

- LIVE NATION

Som producer, kan du så fortælle os lidt om, hvor vigtig lyden på et nummer eller et album er for at skabe en følelsesmæssig kontakt til publikum?

JESSE MCCARTNEY

Nogle af mine absolutte yndlingsalbums er dem, der indeholder små lydeffekter, små detaljer i stemmeføringen, lige som Michael Jackson gjorde, du ved. Da jeg voksede op, var Thriller og alle MJ's albums en del af hverdagen, og jeg kunne godt lide de små ting, man hørte midt i et nummer, og som ikke nødvendigvis havde noget at gøre med akkorder eller melodier.

Det var bare små ting, der overraskede, også den der lille "tah-tah", som Prince lavede på guitaren, som egentlig bare var en lille detalje i guitarspillet. Og så blev det alligevel det, hele albummet kom til at handle om.

Som producer må det være de øjeblikke, man stræber efter. Hvilke små elementer går lige i publikums ører? Jeg mener, jeg mere end nogensinde er lykkedes med det i mine nye sange. Jeg synes, "Selfless" har det. Jeg synes, "Soul" har det. "Better With You," du ved, det var et enkelt guitar-riff, men måden, hvorpå vi arbejdede med delay og rumklang, gjorde det til en af sangens mest mindeværdige dele.

Lyd er noget af det vigtigste, når du oplever en sang, især når du hører den første gang. Du vil gerne have, at folk har lyst til at høre den igen og igen.

Sonys vision, virksomhedens kernefilosofi, er at give brugerne "kando"-oplevelser gennem lyd og musik. "Kando" er en japansk term, som refererer til styrken ved følelsesmæssig tilknytning eller til at blive følelsesmæssigt berørt eller påvirket.

Det kan jeg godt lide.

jessemccartney-play-3
jessemccartney-still

"Jeg er i den sjældne situation, at jeg står på den anden side, på scenen. Det er magnetisk."

- LIVE NATION

Målsætningen hos Sony er at skabe en følelsesmæssig påvirkning gennem lyd og musik. Kan du komme i tanker om et tidspunkt, hvor du selv oplevede det gennem musikken, hvor du blev særligt bevæget af en sang?

JESSE MCCARTNEY

Nogle af mine bedste minder er fra 4-5-års alderen, hvor jeg sad på bagsædet i min fars bil, og vi kørte op gennem Connecticut i sensommeren på vej til min bedstemor – hun boede ude ved en sø i ingenmandsland. Og så lyttede vi til James Taylors "Sweet Baby James," og jeg kan huske, at jeg bare blev helt forelsket i melodien. Den var bare det smukkeste – jeg kunne falde i søvn til den, og jeg kunne komme i godt humør af den. Den kunne alt det, en sang skal kunne, og det er vel ligesom det, der er kando, du ved?

Det album ramte mig. Jeg var kun et barn, og jeg tænkte, wow, musik er det mest magiske i verden, og jeg tror faktisk ikke, jeg kan lave andet, når jeg har hørt sådan et album. Jeg hørte det i en uendelighed, og det gør jeg stadig – som en af mine favoritter i bilen i øjeblikket. [Griner] Jeg tror, det må have været første gang, jeg oplevede, hvad japanerne kalder kando. Jeg er vild med det. Jeg vil til at bruge det hele tiden nu.

- LIVE NATION

Har I set jeres fans reagere på jeres musik på den måde? Har I haft nogle interaktioner med jeres fans, hvor I kunne mærke, at de reagerede følelsesmæssigt på det, I gjorde??

JESSE MCCARTNEY

Ja, og jeg tror, det seneste eksempel var med udgivelsen af "Better With You." Jeg havde ikke arbejdet med musik i lang tid, så jeg tror ikke, [mine fans] forventede, at jeg ville udgive noget. Og "Better With You" havde bare den der snert af nostalgi, fordi den lydmæssigt minder meget om det, jeg lavede i starten, f.eks. "Beautiful Soul." Jeg synes, den havde en mere moden lyd, men der var alligevel noget, der vækkede lidt nostalgi. Den blev streamet og vist millioner af gange på YouTube, og det satte ligesom fut i tingene igen. Det var en følelsesmæssig reaktion på en sang fra en kunstner, som de måske ikke vidste, de gerne ville høre mere fra. Det var helt klart dejligt for mig at få [så] overvældende positive reaktioner.

- LIVE NATION

Når du spiller den live nu, kan du så mærke den følelsesmæssige reaktion fra publikum?

JESSE MCCARTNEY

Ja, det føles virkelig stort. Alle holder deres telefoner op med lys, og de bølger fra side til side. Det bliver sådan en ægte ikonisk reaktion til denne halvhurtige power-ballade. Og det er bare en af de bedste følelser, når man står på scenen og ser publikum reagere på denne måde på en så ny sang. Reaktionen er lige så stor som, hvis ikke større end, nogle af de hits, jeg har haft på hitlisterne. Det er ret cool.

- LIVE NATION

Det må være fantastisk at høre et stort publikum synge dine tekster tilbage til dig. Kan du prøve at beskrive, hvordan det lyder, og hvordan det påvirker dig følelsesmæssigt?

JESSE MCCARTNEY

Jeg går selv til koncerter og elsker musik, og der sker bare noget helt særligt, når man hører de første par akkorder af en sang, man kender og elsker. Man bliver straks hensat til et andet sted i ens liv, uanset hvornår det var, eller hvor gammel man var. Det vækker bare så mange minder på én gang, og man får lyst til at synge med. Jeg har det særlige privilegium, at jeg får lov til at stå på den anden side af alt det, på scenen.

Det er magnetisk. Altså, når man oplever det øjeblik, hvor man ved, at det er på vej, man ved, at man skal synge den der sang lige om lidt, man kigger ud på publikum, og der er helt stille, lige inden de kendte akkorder starter. Og når de starter, og hele publikum eksploderer i begejstring. Alle er forenet i det øjeblik og tænker noget i retning af "nå, du var der også. Du kan også huske den her, du var der dengang. Fedt, lad os synge den her sammen". Lige i det øjeblik er alle på samme bølgelængde. Det er en virkelig fantastisk følelse.

- LIVE NATION

Det er én ting at spille koncert. Noget andet er at høre musikken, når den er indspillet. Hvor vigtigt er det for jer, at publikum hører jeres indspilninger på den bedst mulige måde?

JESSE MCCARTNEY

Jeg tror, at en af de ting kunstnere stræber efter er at lave et virkelig godt produkt og give det den renest mulige lyd. Jeg har lyttet til en del albums igennem årene, og så kan man altså godt høre, om lyd går hundrede procent igennem. Eller om noget lyder lidt mudret, eller det her skal fremhæves, eller den her del skiller sig for meget ud, det distraherer lytteren fra sangteksten.
Og når det så lykkes, når det er produceret til perfektion, og du oplever sangen, og alt er perfekt, så er det bare lykken. Det er den ultimative præstation, når du skruer et album sammen, der lyder noget nær perfekt.

Det er utrolig vigtigt for mig, at mit publikum har samme oplevelse som jeg selv, når jeg lytter til en produktion. Altså, det er jo dem, jeg producerer til! Jeg vil gerne have, de hører det fra sin bedste vinkel [fordi] de er den egentlige grund til, at jeg laver musikken. Altså, en bager ville heller ikke bage et brød halvt og så sælge det til nogen. Han vil lave det helt perfekt. Jeg ved ikke, hvorfor jeg lige kom i tanke om det eksempel på en analogi, men det er sandt.

- LIVE NATION

Rigtig meget musik bliver hørt i hovedtelefoner nu til dags. 360 Reality Audio fra Sony er en opslugende lydteknologi, der giver almindelige hovedtelefoner en hel sfære af lyd. Lyder muligheden for, at din lytter virkelig kan lade sig opsluge af din musik som noget, der ville være spændende for dig at udforske?

JESSE MCCARTNEY

Jeg glæder mig til at opleve det. Jeg har endnu ikke hørt, hvordan det lyder, men jeg forestiller mig, at det løfter musikken op på et nyt niveau. Og jeg bakker op om alt, hvad der kan fremme oplevelsen af at lytte til musik.

- LIVE NATION

Jeg har læst en frase, du nogle gange bruger, "Sig ja til gode idéer." Det lyder som om, du er åben over for ny teknologi og nye måder at gøre tingene på.

JESSE MCCARTNEY

Hundrede procent. Hvis det løfter kunsten, hvis det sætter lytteren i stand til at nyde musikoplevelsen endnu mere, hvordan kunne nogen være modstander af det?

- LIVE NATION

Hvad kan den rigtige lyd på det rigtige tidspunkt gøre for en sang, når I indspiller?

JESSE MCCARTNEY

Når du producerer en sang, når du laver noget nyt, er det sommetider det der lille ekstra, der gør forskellen. Nogle gange er det en vokal, andre gange er det en trommerytme eller en lydeffekt. Man kan aldrig vide, hvad det bliver. Men det lille ekstra kan gøre hele forskellen mellem [at lave] en ørehænger, som folk husker i årevis eller ej. Jeg tror, at alle, der laver musik, prøver at finde det lille ekstra, især inden for popmusik.

Vi leder hele tiden efter det og spørger os selv, hvad er det, der føles som lækkerier for øret? Hvad er det, der kan løfte en sang op på et højere niveau? Det er noget af det, vi arbejder med i studiet. Vi leder og undersøger nye lyde, prøver mærkelige ting af og fejler igen og igen. I håb om at opleve det der øjeblik, hvor alle kigger på hinanden og siger, "Ja da, der var den. Kan I høre det? Der var den!"

For nylig indspillede jeg noget vokal, og vi satte vokalens tempo up, og det endte med at lyde lidt som et jordegern. Og vi skar det på en million forskellige måder, vendte det om og kørte det igennem en vokoder eller synthesizer – vi gjorde nogle mærkelige ting med den. Og så endte vi med at bruge det en eller to gange i sangen. Men nu er det noget, folk glæder sig til. Så ja, det er lækkerier for øret. Det er den bedste måde at sige det på – små øjeblikke, hvor man tænker "Hey, hvad er det?" Det kan jeg godt lide. Jeg kan godt lide den følelse, det giver mig at lytte til.

- LIVE NATION

Den beskrivelse giver os en idé om, hvor indviklet det kan blive i studiet i jagten på bare én fantastisk lyd.

JESSE MCCARTNEY

Ja, helt sikkert, i et kort øjeblik.

- LIVE NATION

For at vende tilbage til mixet: Kan I beskrive, hvad det rigtige mix kan gøre for lytterens oplevelse af sangen?

JESSE MCCARTNEY

Det vigtigste for mig ved et godt mix er, at der ikke er noget, der skiller sig ud, når man hører det. Der er ikke noget, der står i vejen for sangen. Der er ikke noget, der distraherer. Jeg har fintunet mine ører gennem tiden, så måske er jeg mere sensitiv end den gennemsnitlige lytter, men jeg lytter igen og igen. Og jeg lytter til trommerne og hi-hatten for sig. Jeg lytter til vokalen for sig eller koret. Og jeg leder efter noget, der skiller sig ud, og så skruer jeg helt ned for sangen og lytter ved meget lav volumen. Og hører igen, om der er noget, der skiller sig ud?

Hov, bassen er alt for høj. Den skal vi lige skrue lidt ned. Eller den her vokal går ikke klart nok igennem. Den må vi lige få op. Som sanger skruer jeg gerne lidt op for vokalen. Måske er jeg virkelig narcissistisk, men sådan er jeg bare. [Griner] Men hvis du spørger mig, skal der ikke være noget, der distraherer fra sangen. Og der er meget få producere derude, som jeg synes er rigtig dygtige. Men når du så får en, der er god, er det bare det bedste. Det er noget, jeg ved, jeg ville bruge flere år på for at gøre ordentligt, så jeg overlader det til de professionelle, når jeg har gjort en sang færdig

jessemccartney-play-4
jessemccartney-play-5

"Jeg har aldrig taget hovedtelefoner på og hørt noget lignende"

- LIVE NATION

[Efter 360RA-demonstrationen] Nu har du så hørt et par sange fra en af dine seneste koncerter, som er blevet mixet i Sony 360 Reality Audio. Hvordan var dit indtryk af det?

JESSE MCCARTNEY

Jeg ved ikke, hvad det er for noget lydmagi, I har udøvet derovre. Men sådan noget har jeg aldrig hørt før. Jeg er vildt imponeret. Det føltes som om, min sang sådan nærmest var soundtracket til en biograffilm. Det føltes kæmpestort. Jeg har aldrig taget hovedtelefoner på og hørt noget lignende.

- LIVE NATION

Føltes det som om, du var til koncert?

JESSE MCCARTNEY

Det var der. Det føltes som om, jeg optrådte live lige foran mig selv. Det føltes også som om, at der var en million andre mennesker blandt publikum, der oplevede den her optræden sammen med mig – især når jeg lukkede øjnene. Det var bare sådan en følelse af fuldstændig overgivelse, som at være til en live-optræden. Jeg var helt solgt.

- LIVE NATION

Vi betragtede dig, mens du lyttede til "Soul", og du rockede med på den - det virker som om, du kunne lide det?

JESSE MCCARTNEY

Det var det. Første prøvede jeg ligesom bare at identificere oplevelsen, for jeg havde aldrig mærket eller hørt noget lignende før. Så først var jeg sådan, "Hvad er det her? Hvad sker der?" Og så var det som om – har du nogensinde været i et spøgelseshus i Disneyworld, og du sidder der i stolen og er sådan "Hvad er det for en lyd?" Der dukkede bare ting op ud af det blå bagved og så foran. Det mindede virkelig ikke om noget, jeg har hørt før. Man er nødt til at opleve det for at forstå, hvad jeg mener.

- LIVE NATION

Var der et øjeblik, du særligt godt kunne lide i 360 Reality Audio-mixet af "Soul"?

JESSE MCCARTNEY

Ja da. [Når vi spiller] broen, kan du høre min guitarist Jacob lege med dynamikken. Og hans spil starter foran og flyder bagud, nærmest sådan fra venstre side foran og hele vejen om bagved til højre. Det var virkelig noget andet, end hvad man kender fra andre hovedtelefoner. Og det var superfedt.

- LIVE NATION

Hvor glad er du på dit publikums vegne for, at de kan få oplevelsen af 360 Reality Audio?

JESSE MCCARTNEY

Jeg er vildt begejstret. Jeg har en fornemmelse af, at hvis mine fans vidste dette, ved at se min reaktion på det her, er jeg ret sikker på, at de ville ønske at få den samme oplevelse. Det her er faktisk noget, alle burde opleve. Jeg kan umuligt se, hvordan nogen ikke ville ønske at opleve det, jeg lige har oplevet. Hør her, det bliver svært at gå tilbage til mine normale hørebøffer nu. [Griner]

- LIVE NATION

Hvordan ville I beskrive Sony 360 Reality Audio med ét ord?

JESSE MCCARTNEY

Hmmm. "Lydgastisk". Det er vist ikke et ord - jeg har lige fundet på det.

- LIVE NATION

Det er nu.

JESSE MCCARTNEY

Ja.

- LIVE NATION

Kan du forestille dig, at 360 Reality Audio vil påvirke, hvordan du kommer til at skabe ny musik fremover?

JESSE MCCARTNEY

Det er et interessant spørgsmål. Mixerne skal nok tilpasses denne teknologi. Ja, hvis jeg kunne lave musik direkte fra studiet, der lyder sådan her, ville jeg helt sikkert gøre det. Når jeg ved, at det her eksisterer, får jeg helt sikkert lyst til at udforske soniske øjeblikke, hvor denne teknologi kunne forbedre et nummer. Fremtiden bliver interessant.

- LIVE NATION

Når du nu kender til 360 Reality Audio, kan det så vække din interesse for at lave et nyt live-album?

JESSE MCCARTNEY

Absolut. Sidste gang, jeg lavede et live-album, var mere end ti år siden. Og jeg var helt ærligt ikke særligt begejstret for det. Jeg kan faktisk huske, at jeg tænkte, at jeg kunne mixe det lige så meget, det skulle være, men der var stadig ting, der ikke kunne kontrolleres - det er jo live, så det er svært at mixe. Men når jeg hører det her, kan jeg næsten ikke vente med at gøre mit album færdigt, så vi kan lave en live-version. [Griner]

- LIVE NATION

Hvad tror du, dine fans vil værdsætte ved din musik, når den præsenteres i dette format?

JESSE MCCARTNEY

Jeg tror, at de ville kunne høre, hvor meget tid og energi, der er blevet brugt på det, hvis [de kunne] høre alting krystalklart, alt i nummeret. Nogle gange bliver ting begravet, som man aldrig kommer til at høre, alene fordi de ikke er blevet fremhævet, de er ikke gjort tydelige nok. Med denne nye teknologi tror jeg, at hvis man kunne trække alle de fantastiske ting ud, som vi har lagt i det, så ville det gøre oplevelsen ti gange bedre.

- LIVE NATION

Hvilket indtryk gør det på dig, at Sony måler dine ører for at optimere 360 Reality Audio til dig og give dig den bedst mulige audio-oplevelse?

JESSE MCCARTNEY

Altså, gennem årene har jeg jo fået tilpasset ørepropper til live optrædener mange gange. Musikere prøver altid at skåne deres ører – man vil gerne høre den rette mængde lyd, og den rette lydkvalitet. Alle hører musik forskelligt. Alle har visse frekvenser, som de hører bedre end andre. Og hvis Sony kan skabe en oplevelse, der er unik til netop dine ører, og som passer til dine trommehinder, så er det jo perfekt – så er det jo helt og aldeles perfekt.

- LIVE NATION

Hvad synes du, Sony skulle arbejde med fremover - måske har du noget på din ønskeliste?

JESSE MCCARTNEY

Du godeste. Det lyder jo nærmest, som om vi meget snart kommer til at spille musik på månen med Sony. Kan I ikke lige sende mig et par af de hovedtelefoner i hver farve? Det ville da være en start. Det starter vi med.

- LIVE NATION

Nogen sidste bemærkninger om 360 Reality Audio?

JESSE MCCARTNEY

Hvis man kan give folk så fantastisk et produkt som det her, hvor man opfatter lyden fra alle områder af hjernen - det spiller virkelig hjernen et puds på den bedst mulige måde - så tror jeg, det kommer til at ændre alt. Jeg tror, det vil ændre alt.

jessemccartney-listening-1
jessemccartney-listening-2
360 Reality Audio

Gå på opdagelse i 360 Reality Audio og teknologien, som ligger bag det innovative lydkoncept.

WH-1000XM3-hovedtelefoner

Hør musik med vores WH-1000XM3 støjreducerende hovedtelefoner, så du får den fulde oplevelse af 360 Reality Audio.