Detaljerede historier i Alpha Universe

Man skal se det for at tro det

Alin Popescu

"Hver gang, jeg slår et infrarød foto op, kalder jeg det "den parallelle verden", fordi det sker dér lige foran dig, men du kan ikke se det," siger Alin Popescu. Det er beskrivelsen af infrarød fotografering i en nøddeskal. Sammenlignet med almindelig fotografering er infrarød Stranger Things' "Omvendte verden". Et sted, der i det mindste visuelt eksisterer sideløbende med det, vi kan se, men som er fuldstændigt skjult for os. I hvert fald indtil man bryder igennem med de rette værktøjer.

alin popescu sony alpha 6000 infrarødt billede af en gade med en blå cykel i forgrunden

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/125s @ f/8,0, ISO 160

Heldigvis behøver man ikke en eller anden form for laserstråle, der splitter dimensionerne, for at se denne smukke anderledes verden. Man skal bare have et kamera, der er konverteret til at kunne tage infrarøde billeder, hvilket i Alins tilfælde er et Sony α6000. Og selvom det på ingen måde er nyt inden for fotografering at konvertere kameraer til at kunne tage billeder på denne måde – eller filtrere scenen til kun at vise det infrarøde lys – viser det sig, at brug af et spejlfrit Sony-hus, som Alin gør, har et hav af fordele.

"Da jeg skiftede fra DSLR-kameraer til spejlfrie kameraer," forklarer Alin, "nød jeg med det samme at fotografere på denne måde – først med α6000, siden med α7s og α7R II og nu med α9. Men efter jeg var sluppet af med alt mit gamle DSLR-udstyr, savnede jeg virkelig det der ene hus, som jeg havde ændret, så jeg kunne fotografere infrarødt, så jeg besluttede mig for, at mit lille α6000 skulle konverteres."

alin popescu sony alpha 600 infrarødt billede af en kanal med en mørk himmel og bløde hvide skyer

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/125s @ f/10, ISO 160

Så hvorfor konverterer han sit udstyr i stedet for at fotografere med filtre? Han forklarer: "Et konverteret kamerahus er den bedste måde at fotografere infrarødt på. Hvis man kun fotograferer med filtre på et objektiv, blokerer man så meget af lyset – både det infrarøde og det synlige – at man skal fotografere med eksponeringer på 20 eller 30 sekunder og arbejde med et stativ. Hvorimod man med konverteringen fjerner UV/IR-beskæringsfilteret – eller "varm spejling" – der normalt er foran sensoren, og erstatter det med et, der kun blokerer UV-lys og synligt lys, så kameraet nu kan "se" infrarødt. Så kan man fotografere ligesom normalt."

Alin har altid været tiltrukket af at fotografere "ting, som ingen andre gør. Så da HDR var i sin spæde vorden, begyndte jeg at bruge det. Og da alle andre begyndte at bruge det, så stoppede jeg!" griner han. "Men infrarød fotografering har hængt ved, fordi det er så ualmindeligt. Og selvom de fleste forbinder infrarød med det smukke klassiske look med lysende natur og en mørk himmel, bliver man overrasket over, hvad man ellers kan finde."

alin-popescu-sony-alpha-6000-infrarødt-billede-palmetræer-i-et-stort-drivhus

© Alin Popescu | Sony α6000 + E PZ 16-50mm f/3.5-5.6 OSS | 1/60s @ f/3.5, ISO 640

Som hvad? spørger vi. "Som den måde forskellige materialer reflekterer infrarødt lys forskelligt på," forklarer Alin, "uanset om det er menneskers tøj eller malede bygninger… eller tilmed blomster. Nogle gange, når man ser en blomst med infrarødt lys, ser man mønstre på den, hvilket drager opmærksomheden mod nektaren og pollenet, ligesom lysene på en landingsbane – bare for bier. Det er dét, jeg prøver at vise gennem mine billeder – nemlig hvordan verden ser ud med andre øjne."

 

alin popescu sony alpha 6000 infrarødt billede af et hus i ørkenen med et træ ved siden af

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/160s @ f/8,0, ISO 100

Det virkelig fantastiske ved et konverteret spejlfrit kamera er, at man kan bruge de her "forskellig øjne" i realtid via den elektroniske søger. "Det er reelt set den primære forskel fra at bruge et DSLR," siger Alin, "men det er også en stor forskel. Dét, man ser, er det, man får, så man kan beslutte, om det er en god scene til infrarød eller ej. Man kan se, hvad der ikke fungerer, men også hvad der gør, da infrarød fotografering kan være meget afhængigt af tidspunktet og vejret. Med et DSLR handler det mere om at skyde og håbe, medmindre man virkelig kender motivet, hvilket er svært, forbi man ikke kan se det!"

 

alin popescu sony alpha 6000 infrarødt billede af en lille bygning midt på en mark

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/400s @ f/8,0, ISO 100

Hvad angår tid og vejr, så er der en anden "omvendt" funktion ved infrarød fotografering; det bedste tidspunkt at fotografere på er det omvendte af normal fotografering. "Ligesom ved almindelig fotografering er hovedkilden til infrarødt lys solen," forklarer han, "men hvis man er ude på en overskyet dag, eller solen står lavt, får man ikke gode billeder, så man skal tænke omvendt."

alin popescu sony alpha 6000 infrarødt billede af træer ved en sø

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/320s @ f/8,0, ISO 100

Han uddyber: "Hvor man normalt synes, at lyset er dårligt midt på dagen, fordi der er for meget sol og kontrast, så er det dér, man skal fotografere, for der får man det smykke reflekterede infrarøde lys! Det går totalt imod dine normale instinkter som fotograf, men det er sådan, det fungerer."

"Det bedste ved det er, at man kan fortsætte med at fotografere i længere tid," konkluderer Alin. "Så hvis man er ude at rejse, kan man bruge sit normale kamera i den gyldne time og derefter skifte til sit infrarøde hus, når solen kommer højere op."

alin popescu sony alpha 6000 infrarødt billede af en hyrde, der driver en flok får foran et træskur

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/60s @ f/10, ISO 100

Og det er her, fordelene ved spejlfrie kameraer igen træder i karakter – den mindre størrelse og lavere vægt sammenlignet med DSLR-kameraer. "Når man har et spejlfrit kamera som α6000 med til at udføre infrarødt arbejde, betyder det, at man blot skal have dette lille hus med sig. Så det kan godt være, at man ikke bruger det så tit, men hvis man opdager en scene, der ville se fantastisk ud, så ved man, at man har et kamera med, som man kan stole på."

 

* Bemærk, at konvertering af et kamera til infrarød ikke ydes af Sony eller Sonys autoriserede servicecentre. Sony råder ikke til at udføre hardwareændringer, og det sker udelukkende på ejerens eget ansvar.

Udvalgte produkter

ILCE-6000

Alpha 6000 E-mount-kamera med APS-C-sensor

ILCE-6000

SEL1635Z

Vario-Tessar T* FE 16-35 mm F4 ZA OSS

SEL1635Z

SELP1650

E PZ 16-50 mm F3.5-5.6 OSS

SELP1650

Relaterede artikler


x