Fotografering af landet af ild og is

Iurie Belegurschi

Da Iurie Belegurschi flyttede fra sit hjemland, Moldova, til Island i 2006, forelskede han sig hurtigt i landet og dets folk. 13 år senere er det nu hans hjem og det sted, hvor han driver Islands førende rejsebureau for fototure. Iurie blev inspireret af landets naturlige skønhed og tog et kamera i hænderne for at forevige det. Han har ikke set sig tilbage siden, men har gjort landets evigt forandrende landskab til sit vedvarende projekt.

For Iurie betyder dét, at han altid er så tæt på den nordlige polarcirkel med dens enormt foranderlige klima og lys, at han altid har mange muligheder som fotograf.

iurie belegurschi sony alpha 7RIII nordlyset ved kysten med en sneklædt klippe i det fjerne

© Iurie Belegurschi | Sony α7R II + FE 16-35mm f/2.8 GM | 15s @ f/2.8, ISO 1000

"Klimaet og lyset har altid stor indflydelse på mine fotografier," forklarer han, "og jeg skal altid holde øje med vejret, så jeg kan forberede mig på den bedst mulige måde og være på det rette sted på det rette tidspunkt for at få de bedste billeder."

Da lyset i Island også varierer enormt, hvor dagslyset om vinteren kun varer nogle få timer, men til gengæld varer næsten hele døgnet om sommeren, har Iurie meget at arbejde med.

"Om vinteren kan jeg tilbringe hele natten med at fotografere udenfor, hvis forholdene er gunstige, og nordlyset laver en opvisning," siger han. "Om sommeren, hvor der næsten er dagslys konstant, er der meget tid at arbejde med. Men det bedste lys – det gyldne lys – kan vare i timevis omkring midnat, så jeg har ofte brug for at sove om dagen og fotografere hele natten."

iurie belegurschi sony alpha 7RIII solopgang i horisonten ved kysten med store isbjerge oplyst i forgrunden

© Iurie Belegurschi | Sony α7R II + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/13s @ f/22, ISO 50

Når Iurie fotograferer udenfor, skal han, udover at holde sig selv varm, sørge for, at hans kameraer og objektiver kan holde til de barske forhold, og hans Sony Alpha-udstyr er i den grad klar til opgaven.

"Med ældre kameraer kunne batterilevetiden og LCD-skærmen nemt blive påvirket af kulden," fortæller han, "men batterilevetiden i α7R III er fantastisk, og det er virkelig vejrbestandigt, så jeg kan tilbringe meget længere tid med at fotografere ude i kulden."

Da vulkanøen fortsat formes af elementerne for hver sæson, der går, skabes der over tid nye landskaber, hvilket er årsagen til, at Iurie siger, at han aldrig bliver træt af at fotografere landet, og også årsagen til, at det forbliver et vedvarende projekt.

iurie belegurschi sony alpha 7RIII solen kigger over horisonten og oplyser en stor gejser

© Iurie Belegurschi | Sony α7R II + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/8s @ f/16, ISO 500

"Hvert år opdages der nye isgrotter, og gletsjerfloderne ændrer deres retning konstant," siger han. "Det betyder, at du altid vil kunne finde en ny komposition samme sted året efter, uanset hvor mange gange du har fotograferet et bestemt sted. Jeg kan vende tilbage til det samme sted mange gange og opleve, at lyset og vejret er fuldstændigt forandret, hvilket betyder, at det altid er spændende!"

Fantastisk lys er selvsagt vigtigt i landskabsbilleder, men det, Iurie i virkeligheden kigger efter, er interessante ting i landskabet, som vil fange beskuerens opmærksomhed og lokke dem til scenen. "Når jeg kan kombinere lys med noget, der tiltrækker beskuerens blik, så ved jeg, at jeg har et godt billede," forklarer Iurie.

iurie belegurschi sony alpha 7RIII nordlyset afspejlet i et roligt vandløb midt i et snedækket landskab

Iurie Belegurschi | Sony α7R II + FE 16-35mm f/2.8 GM | 30s @ f/2.8, ISO 1600

For at kunne fotografere scener som disse bruger han vidvinkelobjektiver, og det objektiv, han i øjeblikket altid sætter sin lidt, er Sony 16-35mm f/2.8 G Master-objektivet. "Jeg bruger det ofte til nærbilleder af et motiv i forgrunden, hvor jeg virkelig overdriver det for at få noget, der ellers er dagligdags, til at blive virkelig interessant," fortæller han, "og det hjælper også med at give et landskab dybde."

Når han har fundet den scene, han gerne vil fotografere, fokuserer Iurie derefter på at få den perfekte eksponering. "Jeg bruger manuel eksponering til alle mine billeder, hvor jeg bruger histogrammet på kameraskærmen til at vejlede mig," siger han. "Mit mål er at forsøge at undgå at beskære hverken det belyste eller skyggerne. Heldigvis betyder det dynamiske frekvensområde i mit α7R III, at dette er blevet et mindre problem for mig, da det sikrer fantastiske detaljer af både det belyste og skyggerne."

iurie belegurschi sony alpha 7RIII nordlyset danser over bjergene i det fjerne, mens en gejser i forgrunden er oplyst i grønt

© Iurie Belegurschi | Sony α7R II + FE 16-35mm f/2.8 GM | 10s @ f/2.8, ISO 3200

Nu hvor scenen er sat, er den sidste del af Iuries kreative proces redigering, hvilket han nyder næsten lige så meget som at fotografere. "Redigering er fotografens mulighed for virkelig at fremvise sin egen stil," reflekterer han. "Når jeg har redigeret et billede, lader jeg det ofte ligge et par dage og kigger derefter på det igen med friske øjne. Man blive overrasket over, hvilke ændringer man vil lave, når man lige har holdt en pause fra det."

iurie belegurschi sony alpha 7RIII en enlig fotograf på toppen af et bjerg omgivet af lave skyer

© Iurie Belegurschi | Sony α7R II | 1/1000s @ f/8.0, ISO 200

Hvilke råd ville Iurie give dem, der vil besøge Island for at fotografere? "Sørg for at være godt forberedt," understreger han, "og at du har lavet din research. Det omfatter, at du ikke blot ved, hvor du vil fotografere, men også at du ved, hvordan du fotograferer motivet i det bedste lys. Det kræver meget arbejde, men du kommer til gengæld også med garanti hjem med fantastiske fotos."

Produkter i denne artikel

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm fuldformatkamera med autofokus

ILCE-7RM3

SEL1635GM

FE 16-35mm F2.8 GM

SEL1635GM

Iurie Belegurschi
Alpha Universe

Iurie Belegurschi

Island

For mig handler landskabsfotografering om at være på det rette sted på det rette tidspunkt

Se profil


x