Tag skridtet

Kaisa Lappalainen

"Gør mere." Der er ikke noget bedre råd for dyrelivsfotografer end det, og det er en metodik, der præger alt Kaisa Lappalainens arbejde, inklusive hendes seneste projekt, der er centreret omkring Tasmaniens kølige tempererede regnskov og dens indbyggere.

Men hvad er det, man skal gøre mere af, og hvordan? For Kaisa handler det om at gå længere geografisk, at gøre mere kreativt og at opnå mere politisk med sine fotografier.

kaisa lappalainen sony alpha 9 et lille pattedyr sidder på sit bagparti i junglen

© Kaisa Lappalainen | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/640s @ f/2.8, ISO 2000

Kaisa er en dygtig safariturguide og har været på adskillige ture i Afrika. Hun har fotograferet naturen, siden hun var 15 år, og begyndte med et lidt slidt og gammelt DSLR, men er for nylig skiftet til Sony α9.

Det var dog noget helt andet, der fik hende til at rejse til Tasmanien. "Jeg skulle til Australien til en vens bryllup," siger hun, "og jeg tænkte, hvis jeg skal flyve i 20 timer, bør jeg også gøre noget andet på den samme tur. Jeg havde aldrig været på Tasmanien før, men jeg var fascineret af miljøet der, da der kun er nogle få steder i verden, hvor du har disse kolde tempererede regnskove. Jeg ville gerne selv opleve den og se, hvordan der ser ud med egne øjne."

 

kaisa lappalainen sony alpha 9 et lille pattedyr på en åben mark

© Kaisa Lappalainen | Sony α9 + FE 85mm f/1.4 GM | 1/2500s @ f/2.0, ISO 100

Kaisa følte øjeblikkeligt en samhørighed med Tasmanien på grund af et fredningsproblem. "Tasmanien står over for en kæmpetrussel fra skovhugst", forklarer hun, "og vi har det samme problem i Finland. Vi dyrker begge skove, og vi fremstiller toiletpapir! Den største forskel er, at man i Tasmanien har firmaer, der fælder tusind år gamle træer, blot så de kan plante flere eukalyptustræer. Skovene er forskellige, men det er de samme problemer. Dyrearter er altid truet, fordi de mister deres habitater." Kaisa besluttede sig for at lave et projekt om området for at hjælpe med at sprede budskabet om, hvad der foregår.

kaisa-lappalainen-sony-alpha-9-tasmanian-bird-stands-alone-in-an-open-space

© Kaisa Lappalainen | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/1250s @ f/5.6, ISO 400

Når det kommer til at give budskabet videre visuelt, har Kaisa udviklet en mere dokumentarisk, historiefortællende stil. "Det er vigtigt at have kontekst," fortæller hun, "så folk kan se arterne, men også landskabet og deres habitat."

Derfor lægger Kaisa også vægt på, hvor vigtigt det er, at man ikke kun koncentrerer sig om nærbilleder, hvilket er lige præcis der, hvor hun mener, at mange fotografer går galt i byen, når de fotograferer dyreportrætter og action.

kaisa lappalainen sony alpha 9 gruppe af tasmanske fugle sidder tålmodigt i det lange græs

© Kaisa Lappalainen | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/320s @ f/2.8, ISO 320

"Jeg tror, der er tre faser, som dyrelivsfotografer går igennem," forklarer Kaisa. "Fase ét er at komme så tæt på dyret som muligt og fylde billedet ligesom ved et portræt. Når man er færdig med det, handler fase to om at give det kontekst. I fase tre bliver man mere kunstnerisk med panorering eller langsomme lukkerhastigheder – noget, der handler mere om kunst og mindre om dokumentar. Til sammen bliver det hele til et bedre projekt."

kaisa lappalainen sony alpha 9 et myrepindsvin lugter til jorden for at finde føde

© Kaisa Lappalainen | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/1250s @ f/2.8, ISO 400

Til denne tilgang er det afgørende at bruge en række forskellige objektiver, og Kaisa plejer at sætte sin lid til tre: FE 16-35mm f/2.8 GM, FE 70-200mm f/2.8 GM OSS og FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS, så hun er dækket ind lige fra superbredformat til supertelefoto.

"Jeg vil gerne have alt med mig," forklarer hun, "og for at sætte fart på fotograferingen har jeg to α9-kabinetter. Normalt har jeg 100-400mm på et kabinet og 70-200mm på et andet, men mange af billederne fra Tasmanien blev fotograferet med det nye FE 400mm f/2.8 GM OSS, som er helt fantastisk."

Hvad er fordelene ved at bruge flere kabinetter? "Ser du," siger Kaisa, "jeg kan reagere meget hurtigere, end hvis jeg skal skifte objektiver. Dyr er hurtige og deres opførsel er flygtig, så jeg har ofte ikke tid til at skifte glas."

Ifølge Kaisa er det kun muligt at medbringe flere kabinetter og objektiver, fordi hun er skiftet til et mindre, lettere Alpha-sæt. Hun forklarer: "Normalt vil man forvente, at et 400mm har et tungt objektiv, men det kan jeg nu bruge uden understøtter."

kaisa lappalainen sony alpha 9 to kænguruer slås med hinanden om at være den dominerende

© Kaisa Lappalainen | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/800s @ f/2.8, ISO 1600

Kaisa fortsætter: "Efter jeg er skiftet til α9, er ydeevnen virkelig blevet forbedret sammenlignet med mit gamle DSLR. Jeg kan slet ikke forestille mig at gå tilbage nu, hvilket primært skyldes autofokusfunktionen, som er altafgørende, når jeg fotograferer dyrelivet. Jeg ved, at funktionen med garanti låser fast på et flyvende eller løbende dyr, og at fokus fastholdes".

Hun siger: "Jeg skifter mellem at bruge kontinuerlig autofokus med et bredt zoneområde til action og uforudsigelige motiver, men jeg skifter til enkelt autofokus med et præcisionsområde til portrætter. Det fantastiske ved funktionen er, at du kan zoome ind med det samme for at kontrollere, at det ønskede område er skarpt. Når jeg i dag tager grupper af DSLR-brugere med ud, lykkes det mig at tage enestående billeder hver gang, hvorimod de går glip af billeder".

Hvad håber Kaisa, at effekten af hendes projekt vil være?

"I sidste ende handler det om, at mennesker indser, at deres handlinger har konsekvenser på sigt. Vi bliver nødt til at indse, at kampen er den samme, uanset om den er i vores forhave eller på den anden side af jorden. Vi har disse enestående miljøer, men de vil forsvinde, hvis vi ikke ændrer vores opførsel."

Produkter i denne artikel

ILCE-9

α9 med stablet CMOS-sensor i fuldformat

ILCE-9

SEL70200GM

FE 70-200 mm F2,8 GM OSS

SEL70200GM

SEL400F28GM

FE 400 mm F2.8 GM OSS

SEL400F28GM

SEL85F14GM

FE 85 mm F1,4 GM

SEL85F14GM

Kaisa Lappalainen
Alpha Universe

Kaisa Lappalainen

Finland

Noget af det, der driver mig, et at indfange truede dyrearter på deres naturlige levesteder. Jeg ved, at dyrene eller levestederne måske ikke findes, når de næste generationer vokser op. Det gør det endnu vigtigere at videregive billederne fra vores smukke planet med dens forskellige naturlige miljøer.

Se profil


x