Detaljerede historier i Alpha Universe
Detaljerede historier i Alpha Universe
I mødet med modgang 

Andrea Frazzetta 

Er det underligt for en fotojournalist at blive inspireret af en spontan selfie, der bliver opslået online? Måske. Men dette er også en underlig tid. Der har helt sikkert ikke været mange billeder de seneste måneder, der har gjort større indtryk end selvportrættet af Alessia Bonari, en sygeplejerske, der afsluttede sin 12-timers vagt på et COVID-19-ramt hospital i Norditalien.

"Det var onsdag den 11. marts 2020," forklarer fotojournalist Andrea Frazzetta, "og Alessias opslag var nået ud til flere millioner mennesker over hele landet. Mærkerne fra den ansigtsmaske, hun havde haft på hele dagen, lignede sår efter en kamp. For mig var billedet det perfekte symbol på det, der skete over hele verden."

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 portræt af frontlinjearbejder på hospital i italien

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/6.3, ISO 400

"Midt i marts," fortsætter Andrea, "var Norditalien blevet epicenter for den globale COVID-19-pandemi. I regionen Lombardiet, hvor virussen først eksploderede i Vesten, var et rigt og avanceret sundhedsplejesystem pludselig blevet en krigszone."

Kaldet af krisen besluttede Andrea Frazzetta sig for at reagere på den måde, som kun en erfaren fotojournalist kan, nemlig med sin egen serie af billeder, der fortalte om den historiske indsats for at bekæmpe denne livsfarlige virus. Han skabte en serie bemærkelsesværdige portrætter på hospitaler i Norditalien i løbet af de værste dage i kampen mod COVID-19, og billederne blev offentliggjort i New York Times Magazine.

I løbet af de næste par dage tog Andrea portrætter af personalet i frontlinjen på hospitaler og klinikker i Brescia, Bergamo og Milano.

"Idéen var meget instinktiv," siger han, "men det er også en meget simpel indskydelse, som er almindelig for mange fotografiske dokumenteringer og portrætteringer – vi fokuserer på hovedpersonernes ansigter under en tragedie, og på den måde fortæller vi en menneskelig historie og om de menneskelige omkostninger." 

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 portræt af sygeplejerske som tager sin ansigtsmaske af ved slutningen af en vagt

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/4.5, ISO 400

Hovedpersonerne i Andreas serie inkluderede "nødhjælpsfolk, frivillige, rengøringspersonale, sygeplejersker, læger og overlæger. I alt 30 portrætpersoner, alle fotograferet ved slutningen af deres vagt, lige når de tog deres maske af. Jeg ville gerne vise deres udmattelse og deres træthed og læse det, de var i gang med, i deres øjne."

Fotojournalister som Andrea arbejder altid tæt på farlige situationer, og selvom dette ikke er en normal krigszone, var faren lige så virkelig, men usynlig. "Det var helt sikkert farligt, men vi tog alle de forholdsregler, vi kunne. Der er altid en vis risiko i det, vi gør. Men jeg var også bange og endda chokeret over den smerte, jeg så i de ansigter, jeg dokumenterede. Og jeg håber, at min frygt også afspejles i fotografierne." 

Alle portrætterne blev taget med "en meget enkel teknik," forklarer Andrea. "Jeg brugte kun en enkelt, håndholdt HVL-F45RM-blitz, som var adskilt fra kameraet ved hjælp af den trådløse radiofjernbetjening FA-WRC1M. Det var vigtigt, at teknikken var hurtig, så jeg sparede tid, men også at den havde en rå æstetik – noget der afspejlede øjeblikket og den situation, jeg fotograferede i. Muligheden for at udløse en lille, ekstern blitz så nemt er også en fundamental teknik for mig alt mit arbejde." 

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 italiensk kvindelig politibetjent tager sin ansigtsmaske på

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/3.5, ISO 400

Oven i situationens stærke følelser var der også tekniske udfordringer. "Det er ikke nemt at tage billeder, når man har beskyttelsesudstyr på," forklarer Andrea. "Masken, handskerne, beskyttelsesdragten og især brillerne er en udfordring. Man kan f.eks. ikke tage billeder ved at se gennem søgeren, så man er nødt til at bruge skærmen. Og masken er en yderligere psykisk barriere. Når portrætpersonerne ikke kan se dine ansigtsudtryk, er det ikke nemt at skabe den form for relation, som normalt er helt grundlæggende for et portræt."

Selvom det selvfølgelig er projektet i sin helhed, der er vigtigt, fremhæver Andrea sine portrætter af Monica Falocchi og Marco Rizzi som dem, der har gjort stærkest indtryk på ham personligt. "Billedet af Monica er blevet særligt vigtigt i forhold til denne serie," siger han. "Det blev ikke bare forsiden på New York Times Magazine – det er et ægte symbol på modstanden i mødet med katastrofen." 

Billedet af Monica var et af de første portrætter, der blev taget i serien, og "det fik mig til at indse, hvad der var den rigtige vej at gå," siger han. "Hun kom ud fra intensivafdelingen i nogle få minutter, tog sin maske af og så direkte gennem kameraet på mig. I det blik lå al smerten fra den netop forløbne nat. Da hun havde hørt kameraet klikke, tog hun sin maske på igen og gik tilbage til sine patienter, kaldet af denne særlige pligtfølelse." 

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 portræt af marco fra papa giovanni-hospitalet i italien

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/5.6, ISO 400

Andrea fortæller om Marco, lederen af afdelingen for infektionssygdomme på hospitalet Papa Giovanni XXIII: "Det er et lidt sløret billede. Det er ikke teknisk perfekt fra min side. Men det indfanger alle de følelser, Marcos øjne rummer i netop dette øjeblik. Og nogle gange tilfører det mindre perfekte en ekstra værdi. Det hjælper os med at se livet."

Og som man måtte forvente, skulle portrætterne gøres færdige meget hurtigere end i Andreas sædvanlige arbejde og med det konstante forstyrrende element i det personlige beskyttelsesudstyr mellem ham og portrætpersonerne. "Hvert billede tog kun få minutter," forklarer han, "men i det meget korte tidsrum var der en intens relation til portrætpersonerne."

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 portræt af kirurg som tager sin ansigtsmaske af ved slutningen af en vagt

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/4.5, ISO 400

Det var også essentielt for Andrea at fotografere med et Sony α7R III og et FE 24-70mm f/2.8 GM-objektiv, så han kunne arbejde hurtigt og effektivt i en meget kompleks situation. "Denne kombination er let, hurtig og pålidelig, hvilket er altafgørende, fordi vi ikke havde tid til at forstyrre disse hårdtarbejdende menneskers arbejde i mere end et par sekunder. Fokusering med systemet til ansigtsgenkendelse var fundamentalt for at gøre fotograferingsøjeblikket endnu hurtigere og mere præcist, og brændvidden på 24-70 mm er perfekt for mig. Den giver mig mulighed for at tænke på et portræt, men også være fleksibel nok i kompositionen til at give mine portrætpersoner en kontekst."

Nu, hvor det ser ud til, at den normale tilværelse langsomt vender tilbage i Norditalien, håber Andrea, at hans billeder får en varig betydning. "Det vil altid stå for mig som et meget vigtigt projekt, både fagligt og personligt. Billederne er blevet en del af et permanent arkiv her i Italien, som vil indsamle fotografiske værker om pandemien. Fotografering er meget vigtigt set i dette perspektiv. Mindet om disse dage bør hjælpe os til at tænke over en bedre fremtid. Jeg ved ikke, hvordan livet vil forme sig efter virusset, men intet bliver nogensinde det samme igen." 

Udvalgte produkter
ILCE-7RM3
α7R III 35mm kamera i fuldformat

ILCE-7RM3

SEL2470GM
FE 24-70 mm F2,8 GM

SEL2470GM

HVL-F45RM
Ekstern blitz med trådløs radiostyring

HVL-F45RM

FA-WRC1M

Trådløs radiofjernbetjening

FA-WRC1M

Relaterede artikler
Andrea Frazzetta
alpha universe

Andrea Frazzetta

Italien

"For mig udgør fotografering er perfekt værktøj til udforskning. En måde til at opdage verden, andre og mere af mig selv på. Med hvert billede "tager" du noget, og du får noget tilbage gennem din involvering i det, du optager, og ved at udtrykke dit eget synspunkt. Hvert billede er som at tage et standpunkt i verden."

Se profil


x