Det vigtigste at huske, når man fotograferer bryllupper, er, at man skal fortælle en historie. Jeg kigger mig altid omkring for at finde de billeder, der kan hjælpe mig med at skabe historien for dagen – jeg udforsker og udvikler dette for hvert nyt billede, jeg tager. Det er de små detaljer og øjeblikke, der kan hjælpe med at variere historien som helhed. Det handler alt sammen om organisering, tillid og det perfekte kamera for at kunne indfange disse øjeblikke og få billederne i kassen.
Tillid er alt
Som fotograf, der tager dokumentaragtige billeder, er mit job at være ubemærket, at gå i med omgivelserne, at bevæge mig langsomt, så jeg ikke tiltrækker mig opmærksomhed.
Det gør jeg ved at bruge den lydløse lukker i Sony α7R III. Uanset om jeg fotograferer dokumentarbilleder af en offentlig begivenhed eller et bryllup, er opskriften til at indfange motivets følelser den samme. Jeg forsøger at tilbringe så lang tid som muligt med bruden og gommen for at lære dem at kende, få mere at vide om dem, opleve, hvordan de er, og undgå at gå glip af noget. Jeg vil gerne have, at bruden og gommen samt deres familier og venner føler, at billederne repræsenterer dem og indfanger deres følelser korrekt. For at kunne gøre det er det nødvendigt at skabe en relation til dem, så de har tillid til dig, og du kan komme tæt nok på til at tage sådanne billeder.
Planlægning og forberedelse
Selvom jeg er her for at dokumentere og reagere på begivenhederne omkring mig, kræves der meget planlægning. Jeg skal kende rækkefølgen for dagen og møde familiemedlemmer, og så er det selvfølgelig helt essentielt, at jeg er respektfuld over for ceremonien og menneskerne omkring mig. Jeg forsøger at planlægge så meget som mulig på forhånd, så jeg går i et med omgivelserne og ikke er i vejen for dagens festligheder.
Men på trods af al planlægningen og alt det, man har tænkt over, er der altid uventede elementer, og jo mere forberedt man er, desto mere succesfuldt kan man reagere på disse uforudsete begivenheder.
Et nyt perspektiv
Der er nye muligheder ved hvert nyt bryllup og sted, hvilket giver dig mulighed for at anlægge et andet perspektiv. Jeg taler f.eks. ofte med dj'en for at finde ud af, hvad bruden og gommen har forberedt til brudevalsen, hvis de nu har planlagt noget specielt, f.eks. en konfettieksplosion. Når jeg har disse oplysninger, kan jeg begynde at finde ud, hvordan lyssætningen i rummet skal være, og hvor jeg skal placere mig selv for at indfange det øjeblik.
Andre gange kan noget, jeg har set, give mig en ny idé. Ved et bryllup for nylig kiggede jeg ud over en balkon og så noget, der var malet på vejen, og tænkte, at det kunne blive et interessant fotografi af bruden. Jeg indstillede det lille Sony RX0 og ved hjælp af min smartphone og Sony Imaging Edge-appen, der muliggør fjernbetjening, kunne jeg tage dét billede og samtidigt stå sådan, at jeg kunne tage de mere konventionelle billeder af brudeparret, der kommer ud. Jeg leder altid efter interessante, alternative billeder, der kan tilføre noget til historien.
Kend dit udstyr
Det er helt essentiel at vide, hvordan man bruger sit kamera for at få det bedste ud af hver situation. Jeg bruger i øjeblikket to Sony α 7R III-kameraer. Et bryllup er en lang dag at fotografere, og når jeg bliver træt, betyder letheden af kameraerne alt for mig.
En af de funktioner, jeg elsker ved α7R III, er den elektroniske søger. Den har ændret den måde, jeg eksponerer mine billeder på, da jeg nu næsten altid bruger manuel eksponering. Da jeg kan se det resultat, jeg vil få, direkte gennem søgeren, synes jeg, at det er meget hurtigere at justere eksponeringen manuelt efter behov. Uanset hvor svære lysforholdene er, kan jeg hurtigt tilpasse mig dem. Jeg har aldrig problemer med at fotografere med α7R III under forhold med svagt lys.
Fokus på det vigtigste
Øjet er den vigtigste del af et billede af en person. Med det in mente bruger jeg som regel tilstanden for kontinuerlig autofokus og kombinerer dette med tilstanden for autofokus på øjet. Det giver mig mulighed for at sikre, at motivets øje er knivskarpt på hvert billede.
På kameraerne har jeg monteret Zeiss Batis 25mm f/2- og Sony FE 55mm f/1.8 ZA-objektiverne, og jeg har også et Sony FE 12-24mm f/4 G-objektiv i min taske. Med 25mm og 55mm får jeg et godt standardsynsfelt, men vidvinkelobjektivet på 12-24mm er utroligt. Det er meget let og giver mig mulighed for at komme meget tæt på motivet. Det er ofte nødvendigt at kunne komme tæt på og have en vid vinkel, da der simpelthen ikke er plads nok til at flytte sig længere tilbage, eller man vil fylde billedet med en mindre detalje for at skabe et interessant punkt.
I så vidt muligt omfang vil jeg gerne have placeret billedet inden for kameraets rammer, når jeg tager det, men det er ikke altid muligt. Jeg havde måske ikke tid nok til at komme så tæt på, som jeg gerne ville, eller jeg var længere væk for ikke at forstyrre øjeblikket. Intet af dette er dog et problem, da jeg med Sony α7R III og sensoren til fuldt billede på 42,4 megapixel får den opløsning og detaljeringsgrad, jeg har brug for, til at beskære billedet med ro i sindet.
Fortsæt læring
Frem for alt er det vigtigt aldrig at stoppe med at lære og øve sin kunst. Fotografering bør være en passion – en passion for at forsøge at fortælle en historie fra dit synspunkt. Nøglen er at blive ved med at finde noget nyt – finde teknikker og fortællere, opstille dine egne opgaver og sætte dine egne grænser samt løse problemer med færrest mulige ressourcer. Med fotografering stopper man aldrig med at lære noget, fordi dit perspektiv ændres hvert minut, og det perspektiv bliver mere personligt og klogere.
"Historie skabes af mennesker, deres passion og deres følelser"