Detaljerede historier i Alpha Universe

Sådan tager jeg billeder | En rugbykamp med Terry Donnelly

Min motivation til at tage sportsbilleder kommer fra alle de forskellige historier, der kan være forbundet med begivenhederne. Selvom det, der sker på banen, selvfølgelig er det vigtigste, handler det ikke blot om det – der er så mange historier at fortælle.

Men hvordan bærer jeg mig ad med at fortælle dem gennem mine billeder? Se lidt om det her.

Sådan kommer du i gang

Uanset hvilken sport du vil tage billeder af, er det helt afgørende for at opnå et godt resultat, at du forstår sporten og den måde, spillet kan udfolde sig på. Du skal kunne forudsige, hvordan kampen udvikler sig, og være klar til at tage et fantastisk billede, når lejligheden byder sig, for du får kun én chance for at fastholde øjeblikket under et mål eller et try.

terry donnelly sony alpha 7RIII vidvinkelbillede af en rugbybane før kampen, med flammer, der skyder op fra sidelinjerne

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 12-24mm f/4 G | 1/500s @ f/4.5, ISO 2000

I en sport, der er så tempofyldt som rugby, er der simpelthen ikke tid til at tænke over, hvordan kameraindstillingerne skal ændres, eller beslutte, hvilket objektiv der skal bruges til billedet – det skal næsten være et naturligt instinkt, og det kommer kun gennem en forståelse af spillet, det grej, du bruger og din erfaring. Hvis du er nybegynder, er det bedst at starte fra bunden. Find en sport, du elsker, og lær dit grej at kende ved at øve dig igen og igen.

terry donnelly sony alpha 9 rugbyspiller, der springer gennem luften under et try for at lægge bolden ned

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/2000s @ f/2.8, ISO 640

Sådan tager man fantastiske billeder

Jeg er altid på udkig efter de særlige øjeblikke under en kamp, der virkelig fortæller en historie og giver billederne nyhedsværdi. Når jeg f.eks. tager rugbybilleder, kigger jeg efter akrobatiske tries, følelsesbetonede jubelscener, afgørende tacklinger – alle disse situationer giver fantastiske billeder, der fungerer på både de sociale medier og i avisen.

Muligheden for at indfange disse fantastiske billeder kræver også, at du står et godt sted. Dette afhænger i stor udstrækning af stadionets begrænsninger, men også af, om jeg er specielt interesseret i en bestemt klub eller spiller. Hvis en spiller f.eks. spiller kamp nr. 100 eller sandsynligvis når en eller anden milepæl under en kamp, sørger jeg for at være særlig opmærksom på min placering, og den vinkel, jeg tager billedet fra, så jeg har den bedste chance for at indfange det afgørende øjeblik.

terry donnelly sony alpha 9 to modspillere tackler en rugbyspiller, mens han forsøger at udføre et try

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/3200s @ f/2.8, ISO 640

Betydningen af at have det rigtige grej

Både α9 og α7R III hører til mit standardgrej. α9 er mit universalkamera, og jeg plejer at bruge det sammen med FE 400 f/2.8 G- og FE 70-200 f/2.8 G-masterobjektiverne, når jeg skal tage tempofyldte actionbilleder.

Jeg bruger mit α7R III til vidvinkelbilleder med FE 16-35 f/2.8 G- eller FE 24-70mm f/2.8 G-masterobjektivet, afhængigt af hvilket stadion billederne skal tages på, og hvilken type billeder jeg er ude efter. Nogle gange kan jeg også finde på at bruge fjernbetjening til α7R III og placere det bag et mål eller en try-linje, så jeg er klar til at fastholde et højdepunkt.

Med disse to objektiver er jeg klar til at dække alle tempofyldte begivenheder, uanset hvor jeg står.

terry donnelly sony alpha 9 rugbyspiller, der løber med bolden med et beslutsomt udtryk i ansigtet

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/2000s @ f/2.8, ISO 1600

Brug af de rigtige indstillinger

Jeg tager altid billeder med manuel eksponering. Jeg foretager en eksponeringsmåling fra græsset midt på banen, før kampen starter, og derefter låser jeg eksponeringen på det, hvilket betyder at alle mine billeder har en ensartet eksponering under hele kampen.

Når man tager billeder af en så tempofyldt sport, er kontinuerlig autofokus virkelig en god hjælp, der giver mig de krystalklare billeder, jeg er ude efter. Jeg bruger også fokusering med tilbageknappen, hvor fokusering er deaktiveret for udløserknappen, hvilket betyder, at udløseren kun aktiverer lukkeren, mens en knap på bagsiden, normalt AE-L, aktiverer kameraets AF. Det betyder, at der ikke er nogen forsinkelse i udløserens funktion, når jeg trykker på lukkerknappen.

terry donnelly sony alpha 9 rugbyspiller, der løber med bolden

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/3200s @ f/2.8, ISO 200

Endelig skal du bestræbe dig på at tage billeder med 20 fps, når du fokuserer på actionøjeblikket. For mig betyder det, at jeg har en meget større chance for at fastholde et højdepunkt og tage det perfekte billede. Det er afgørende at få bolden med på billedet eller et særligt udtryk – hvis det glipper, kommer øjeblikket ikke igen. Hvis jeg ikke får det billede, har alle min andre anstrengelser været forgæves.

Udvalgte produkter

ILCE-9

α9 med stablet CMOS-sensor i fuldformat

ILCE-9

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm fuldformatkamera med autofokus

ILCE-7RM3

SEL1224G

FE 12-24mm F4 G

SEL1224G

SEL70200GM

FE 70-200 mm F2,8 GM OSS

SEL70200GM

SEL400F28GM

FE 400 mm F2.8 GM OSS

SEL400F28GM

Relaterede artikler

Terry Donnelly
Alpha Universe

Terry Donnelly

Storbritannien

"Selvom jeg fotograferer inden for forskellige genrer, finder jeg en overlapning af kompetencer mellem dem, der gør mit arbejde stærkere. Jeg har altid nydt forskellige fotogenrer, og jeg er overbevist om, at vi skal fotografere, det vi bedst kan lide, da det er sådan, vi vokser."

Se profil


x