terry donnelly sony alpha 9 tre rugbyspiller, der kæmper om bolden

Sådan skyder jeg | Rugby i aktion

Terry Donnelly

Min passion for sportsbilleder stammer fra alle de forskellige historier, der findes i hver enkelt begivenhed. Det, der sker på banen, er vigtigt, men der er meget mere i det; der er så mange historier, der skal fortælles. Men hvordan fortæller jeg historierne gennem mine billeder? Her er nogle få indblik. Kom godt i gang Uanset sporten, så er det altafgørende for et vellykkede billede, at du forstår sporten og den måde, som spillet kan udfolde sig på. Du skal kunne forudse spillet og være klar til at tage et fantastisk billede, når lejligheden byder sig, fordi du nok kun får én chance for at fotografere et mål eller et forsøg.

terry donnelly sony alpha 7RIII vidvinkelbillede af en rugbybane før kampen, med flammer, der skyder op fra sidelinjerne

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 12-24mm f/4 G | 1/500s @ f/4.5, ISO 2000

I en sport, der er så tempofyldt som rugby, er der simpelthen ikke tid til at tænke over, hvordan kameraindstillingerne skal ændres, eller beslutte, hvilket objektiv der skal bruges til billedet – det skal næsten være et naturligt instinkt, og det kommer kun gennem en forståelse af spillet, det grej, du bruger og din erfaring. Hvis du er nybegynder, er det bedst at starte fra bunden. Find en sport, du elsker, og lær dit grej at kende ved at øve dig igen og igen.

terry donnelly sony alpha 9 rugbyspiller, der springer gennem luften under et try for at lægge bolden ned

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/2000s @ f/2.8, ISO 640

Jeg er altid på udkig efter de særlige øjeblikke under en kamp, der virkelig fortæller en historie og giver billederne nyhedsværdi. Når jeg f.eks. tager rugbybilleder, kigger jeg efter akrobatiske tries, følelsesbetonede jubelscener, afgørende tacklinger – alle disse situationer giver fantastiske billeder, der fungerer på både de sociale medier og i avisen.

Muligheden for at indfange disse fantastiske billeder kræver også, at du står et godt sted. Dette afhænger i stor udstrækning af stadionets begrænsninger, men også af, om jeg er specielt interesseret i en bestemt klub eller spiller. Hvis en spiller f.eks. spiller kamp nr. 100 eller sandsynligvis når en eller anden milepæl under en kamp, sørger jeg for at være særlig opmærksom på min placering, og den vinkel, jeg tager billedet fra, så jeg har den bedste chance for at indfange det afgørende øjeblik.

terry donnelly sony alpha 9 to modspillere tackler en rugbyspiller, mens han forsøger at udføre et try

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/3200s @ f/2.8, ISO 640

Betydningen af at have det rigtige grej

Min almindelige opsætning er med både α9 og α7R III. α9 er mit "fang alt"-udstyr, og jeg bruger det mest til action i høj hastighed med mit FE 400 f/2.8 G Master- og FE 70-200 f/2.8 G Master-objektiv.

Jeg bruger mit α7R III til vidvinkelbilleder med FE 16-35 f/2.8 G Master- eller FE 24-70mm f/2.8 G Master-objektivet, afhængigt af stadionet og den ønskede type optagelse. Nogle gange bruger jeg også α7R III til fjernbetjente optagelser, hvor jeg placerer det bag målet eller forsøger at være klar til at fange en vigtig handling. Mellem disse objektiver er jeg parat til at fange al handling, uanset hvor jeg er.

terry donnelly sony alpha 9 rugbyspiller, der løber med bolden med et beslutsomt udtryk i ansigtet

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/2000s @ f/2.8, ISO 1600

Brug af de rigtige indstillinger

Jeg fotograferer altid med manuel eksponering. Før kampen starter, aflæser jeg eksponeringen fra græsset midt på banen, og derefter låser jeg eksponeringen – på den måde får alle mine billeder en ensartet eksponering gennem hele kampen.

Når jeg optager en sport med meget action, så er autofokus virkelig nytte, da den leverer de ønskede krystalklare billeder. Jeg bruger også tilbageknappen til fokus, hvor jeg slår fokus fra for lukkerknappen. Dette betyder, at lukkerknappen kun aktiverer lukkeren, og at tilbageknappen, typisk AE-L, aktiverer kameraets AF. På den måde er der ingen forsinkelse mellem aktivering af lukker og tryk på lukkerknappen.

terry donnelly sony alpha 9 rugbyspiller, der løber med bolden

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/3200s @ f/2.8, ISO 200

Endelig skal du bestræbe dig på at tage billeder med 20 fps, når du fokuserer på actionøjeblikket. For mig betyder det, at jeg har en meget større chance for at fastholde et højdepunkt og tage det perfekte billede. Det er afgørende at få bolden med på billedet eller et særligt udtryk – hvis det glipper, kommer øjeblikket ikke igen. Hvis jeg ikke får det billede, har alle min andre anstrengelser været forgæves.

Udvalgte produkter

Terry Donnelly

Terry Donnelly | Storbritannien

"Selvom jeg fotograferer inden for forskellige genrer, finder jeg nogle fællestræk, der gør mit arbejde stærkere"

Tilmeld dig, og få et α Universe-nyhedsbrev

Tillykke! Du er nu tilmeldt nyhedsbreve fra α Universe

Angiv en gyldig e-mailadresse

Beklager! Noget gik galt

Tillykke! Du er nu tilmeldt