Sådan fotograferer jeg
Fotografering af polarlys

Ole Salomonsen


I mine øjne kan intet sammenlignes med at se og fange et smukt nordlys på en kold og mørk vinternat i Arktis. Polarlyset er meget uforudsigeligt og gør dermed "jagten" og ventetiden endnu mere spændende. En masse ting skal være på plads for at få et godt billede, og pludselig sker det – og pludselig er det væk igen. Der er ikke to nordlys, der er ens, så jeg glæder mig altid til det perfekte lys, når jeg hører, at der er god udsigt til nordlys.

ole-salomonsen-sony-alpha-7RM3

© Ole Salomonsen | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 2s @ f/2.8, ISO 2500

Hvad kan fotograferes og hvor?

At fotografere nordlys falder mellem to typer fotografering: landskab og astro. Som det gælder ved landskabsfotografering skal billeder af nordlys også have en tillokkende for- og baggrund. Det skal handle om lokaliteten og dramaet, når himlen lyses op.

Jeg plejer at se efter bjerge, der kan udgøre en overbevisende baggrund, og en sø eller flod som spændende forgrund. Det giver også mulighed for at få billeder af nordlysets refleksion i vandet, hvilket også er derfor, at kraftigt lys ikke altid er nødvendigt for at få fantastiske billeder.

ole-salomonsen-sony-alpha-7RM3

© Ole Salomonsen | Sony α7R III | 6s @ f/2.8, ISO 3200

Eksponering af optagelsen

Som med enhver type billede bestemmes eksponeringsindstillingerne til fotografering af polarlyset af den aktuelle situation.

Hvis nordlyset er svagt, skal du bruge en længere lukkertid til at gøre det mere synligt, men du vil helt sikkert også have et objektiv med f/2.8 eller større blænde, så du kan få så meget med som muligt. Til at indfange bredden af motivet bruger jeg som regel objektiver med stor vidvinkel, enten Sony FE 16-35mm f/2.8 GM eller det helt nye FE 12-24mm f/2.8 GM.

Til at begynde med kan lysene godt være ret svage, og det er derfor vigtigt at holde øje med eksponeringsindstillingerne og være meget fleksibel. Hvis nordlyset er kraftigt, fotograferer jeg med så hurtig lukkerhastighed som muligt. Dette for at fryse mere af handlingen i nordlyset, så strålerne træder mere frem i stedet for at ende med en udvisket grøn suppe, som vi ofte ser på billeder med lang eksponering.

ole-salomonsen-sony-alpha-7RM3

© Ole Salomonsen | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 4s @ f/2.8, ISO 3200

Du bliver dermed nødt til at øge kameraets følsomhed. Og takket være kameraerne i Sony Alpha 7R-serien kan jeg øge ISO-følsomheden lige så meget, jeg har brug for velvidende, at støjen holdes på et minimum, så jeg kan hente detaljerne frem fra skyggeområder.


Fokusering

Når du fotograferer nordlys, vil du ofte gerne have stjernerne i fokus, og det kan være noget af en udfordring for et almindeligt DSLR på en mørk og kold vinternat. Men Sony-kameraerne har en indbygget fokusregistreringsfunktion, der markerer de områder, der er i fokus. Jeg har også aktiveret hjælpen til Manuel fokus, så kameraet zoomer automatisk ind på billedet, når jeg drejer på objektivets fokusring. På den måde bliver det endnu nemmere at finde stjernerne og indstille fokus på dem.

ole-salomonsen-sony-alpha-7RM2

© Ole Salomonsen | Sony α7R II + FE 16-35mm f/2.8 GM | 3.2s @ f/2.8, ISO 3200

Noget, som du skal huske, når du bruger en stor blænde, f.eks. f/2.8, er, at elementerne i forgrunden ikke bliver så skarpe, hvis dit fokus er på stjernerne. En generel regel er, at brugen af et vidvinkelobjektiv på 16 mm ved f/2.8 på et fuldformatkamera giver nogenlunde skarpe elementer i forgrunden inden for 3-4 meter af kameraet – også med fokus på stjernerne. Men hvis hele forgrunden skal være skarp, så kan du være nødt til at tage flere billeder, fokusere på forskellige punkter og derefter kombinere dem med fokusstabling.

ole-salomonsen-sony-alpha-7R

© Ole Salomonsen | Sony α7R | 3.2s @ f/2.8, ISO 2500

Og husk! Det er ikke dig, der bestemmer – det er nordlyset! Særligt, når det bevæger sig hurtigt. Gå efter en kort eksponering på under 1 sekund, hvis muligt, og vær ikke nervøs for at øge ISO-følsomheden.

Vær parat til alt, der kommer din vej. Jeg har uden problemer fotograferet nordlys med mit Alpha-udstyr helt ned til -35 C°, men som med alt elektronisk udstyr, kan sådanne temperaturer give problemer med batterierne. Derfor har jeg dem altid i min inderlomme i jakken for at holde dem varme, så de holder længere. De ekstremt lave temperaturer kan også påvirke LCD-skærmen, og derfor lægger jeg et stykke stof over kameraet, så det holder sig en smule varmt, mens jeg venter på det perfekte øjeblik.

Men hvis der er én ting, der skal huskes, så er det, at du skal lade forgrunden lede dig ind i billedet til de fantastiske bjerge i baggrunden, med det utrolige nordlys både over bjerget og – hvis du er heldig eller har planlagt det godt – reflekteret i floden i forgrunden.

Udvalgte produkter
α7R III
α7R III

ILCE-7RM3

α7R II
α7R II

ILCE-7RM2

α7R
α7R

ILCE-7R

FE 12-24mm f/4 G
FE 12-24mm f/4 G

SEL1224G

FE 16-35 mm f/2.8 GM
FE 16-35 mm f/2.8 GM

SEL1635GM

16-35mm f/2.8 ZA SSM
Vario-Sonnar T* 16–35 mm F2.8 ZA SSM II

SAL1635Z2

Relaterede artikler
Ole Christian Salomonsen
Alpha Universe

Ole Christian Salomonsen

Norge

For mig handler fotografering om at jagte det arktiske lys.

Se profil


x