Alpha Universe Story Detail

Sådan fotograferer jeg
livemusik med Peter Neill

Etikette

Selvom jeg er der for at få de billeder i kassen, jeg har brug for, skal jeg være opmærksom på andre mennesker og frem for alt på selve kunstneren. Når man fotograferer bag scenen, skal man vide, hvornår man skal stoppe med at fotografere. Det er fint at tage et par billeder af forsangeren, der vælger et outfit til aftenen, men det er ikke okay at stå der i fem minutter og kredse om vedkommende som en hveps

peter neill sony alpha 7SII guy garvey fra albuen på scenen med skærme hængende over hans hoved

© Peter Neill | Sony α7S II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/2.8, ISO 1600

Og så er der publikum. Hvis man blokerer deres udsyn, devaluerer man oplevelsen for nogen, der har betalt for at være der. Man skal være respektfuld, og jeg spørger altid først. Hvis jeg kommer til at spærre nogens udsyn kortvarigt, vender jeg mig altid om og undskylder og siger "tak". Man kommer langt med en smule høflighed.

peter neill sony alpha 7RIII en guitarist med sin gibson les paul synger entusiastisk til publikum

© Peter Neill | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/500s @ f/3.5, ISO 1600

Ligesom andre fotografer går jeg ikke ned foran scenen under de første tre sange, hvis jeg er med på hele turnéen. Pressefotografer har kun disse tre sange til at få det bedst mulige foto, så det er ikke fair, at jeg optager en plads nede foran. Jeg bruger i stedet disse tre sange som en kreativ mulighed for at finde en ny unik plads på koncertstedet.

Få billedet i kassen

Så hvad gør, at jeg bliver virkelig glad for et billede?

I bund og grund ethvert billede, der afspejler den energi, der er til koncerten. Jeg kigger efter måder at vise energien i lokalet på. Det kan ofte betyde, at jeg skal fotografere gennem menneskemængden – for hvis der ikke var et publikum, kunne billedet jo lige så godt være taget under prøverne. Der er ingen regler for dette; det handler om at kigge gennem søgeren og vide, hvad der føles rigtigt. Det bliver et instinkt, jo oftere man gør det.

peter neill sony alpha 7SII en energisk sanger med udstrakte arme set fra oven

© Peter Neill | Sony α7S II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/800s @ f/4.0, ISO 2000

Kameraer og objektiver – hvornår skal hvad bruges

Jeg vil altid gerne have to kameraer om halsen: Sony α7R III og α7S II. Jeg tager mange billeder med α7R III. Dets sensor på 42,2 megapixel giver mig detaljerede billeder, og det er virkelig godt ved svagt lys. Men når der er meget svagt lys, bruger jeg α7S II. Det har en sensor med lavere opløsning, men jeg kan fotografere med høj følsomhed uden at introducere billedstøj.

peter neill sony alpha 7SII en forsanger og en guitarist står med udstrakte arme og interagerer med publikum

© Peter Neill | Sony α7S II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/800s @ f/4.0, ISO 2500

Sammen med disse kameraer bruger jeg fire objektiver: Jeg har normalt monteret 24-70mm f/2.8 GM-objektivet på et af kameraerne, og så har jeg 85mm f/1.4 GM-objektivet eller 70-200mm f/2.8 GM-objektivet på det andet. I min taske gemmer jeg 12-24mm f/4 G-objektivet, som giver mig de bedste billeder i vidvinkel. Disse objektiver dækker alt, hvad jeg har brug for til at fotografere en koncert.

Hvis jeg fotograferer en enkelt koncert i modsætning til en hel turné, er 24-70mm f/2.8 GM-objektivet et super objektiv at have monteret på mit kamera. Jeg kan fotografere hele natten bare med dette objektiv. Men når jeg fotograferer en turné og allerede har billeder fra et par aftener, bruger jeg nogle gange kun 85mm f/1.4-objektivet. Det er interessant at begrænse sig selv til kun et enkelt objektiv, for man begynder at fokusere på detaljer og kigge efter mere kreative måder at fotografere på.

peter neill sony alpha 7RIII en silhuet af en sanger foran blåt scenelys

© Peter Neill | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/1000s @ f/2.8, ISO 800

85mm f/1.4 GM-objektivet er fantastisk på et koncertsted med mindre lys. Jeg er for nylig blevet forelsket i funktionen med autofokus på øjet i α7R III, især når jeg bruger 85mm GM-objektivet helt åbent ved f/1.4. Den nye opdatering betyder, at der altid søges efter et øje, så alle fotos af sangeren er i fokus, i stedet for at fokus er på vedkommendes øjenvipper eller næse eller mikrofonen foran vedkommendes ansigt. Det er virkelig en nyskabelse.

peter neill sony alpha 7SI en forsanger står alene forrest på scenen og interagerer med publikum

© Peter Neill | Sony α7S II + FE 85mm f/1.4 GM | 1/1250s @ f/1.4, ISO 200

Fokusering

Jeg skifter mellem at bruge autofokus og manuel fokus. Brug af manuel fokus er et kreativt valg: Det kan f.eks. være, at jeg ønsker, at guitarstrengene skal være knivskarpe og have det let genkendelige slør af forsangeren i baggrunden. Som en hjælp til at gøre dette udnytter jeg funktionen til focus-peaking fuldt ud. Denne funktion hjælper mig også, når jeg bruger ældre, manuelle vintageobjektiver. Jeg angiver også en brugerdefineret knap for at aktivere og forstørre billedet. Jeg kan gå direkte til billedet og tjekke fokus, hvilket er vigtigt, når man har den høje opløsning i α7R III.
 

Eksponering

Jeg bruger altid kameraet med fuld manuel eksponering. Jeg vil gerne have kontrol over lukkeren, blænden og ISO-følsomheden hele tiden. Når jeg vælger blænde, skal jeg gøre mig nogle kommercielle og tekniske overvejelser. Hvis jeg f.eks. fotograferer til en turnéplakat, skal jeg sørge for, at alle bandmedlemmer er i fokus, så jeg skal måske fotografere ved f/5.6 i stedet for f/2.8 eller f/1.4.

Hvad angår lukkerhastighed, skal jeg tage højde for bevægelsesslør fra kunstneren. Det langsomste, jeg er tryg ved at fotografere ved, er omkring 1/160. sek., hvis jeg vil have et knivskarpt billede. Bevægelsesslør kan selvfølgelig være et kunstnerisk valg, og i så fald går jeg måske længere ned for at få bevægelsesslør på f.eks. trommerne eller guitarstrengene.
 

peter neill sony alpha 7SII guitarist kigger ud over scenekanten, mens publikum holder deres mobiltelefoner op

© Peter Neill | Sony α7S II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/2.8, ISO 800

Hvorfor eksponerer jeg? 

Der er nogle få vigtige ting afhængigt af billedet, men kunstnerens ansigt er normalt vigtigt. Med både α7R III og α7S II får jeg masser af plads, hvad angår skyggedetaljer, når jeg redigerer råfilerne. Min generelle regel er derfor at undgå overeksponerede områder. Jeg bruger histogrammet til at kontrollere eksponeringen af områder, før jeg tager billedet. Jeg vil altid hellere have flere skygger og ikke miste det belyste område, men nogle gange kan det ikke undgås. Jeg har ikke noget imod, at et tilfældigt punkt overeksponeres, men når man har et stort fladt område, undgår jeg det helt. Jeg synes, det er meget mere effektivt at bruge skyggerne, i stedet for at forsøge at reducere belysningspunkterne.

Udvalgte produkter

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm fuldformatkamera med autofokus

ILCE-7RM3

ILCE-7SM2

α7S II E-mount-kamera med fuldformatsensor

ILCE-7SM2

SEL2470GM

FE 24-70 mm F2,8 GM

SEL2470GM

SEL85F14GM

FE 85 mm F1,4 GM

SEL85F14GM

Relaterede artikler

Peter Neill
Alpha Universe

Peter Neill

Storbritannien

"Peter Neill er den stærkeste fotograf, vi nogensinde har mødt. Vi vil ganske enkelt ikke bruge andre længere. – Mark Sheehan, The Script."

Se profil


x