petar sabol sony alpha 7RIII to sommerfugle på en plante

Sådan tager jeg billeder | Ekstrem makro

Petar Sabol

Jeg har altid været fascineret af naturen og levende skabninger især de små detaljer, som ikke lige kan ses med det blotte øje. Som dyrelivsfotograf er ekstrem makro et af de områder, jeg specialiserer mig i. Det er en helt anderledes form for fotografering, som kræver meget beslutsomhed og tålmodighed, men jeg vil prøve at forklare, hvad jeg gør, og hvordan jeg gør det.

petar sabol poserer med sit Sony alpha 7RIII

Med fotografen på arbejde

Det mest almindelige problem er vejret. Jeg er altid opmærksom på, hvad vejret gør. Til mine ekstreme makrofotografier bruger jeg en teknik, der hedder focus stacking, som kræver, at jeg tager mange billeder af det samme motiv, så den mindste bevægelse kan påvirke det endelige resultat. Vinden er derfor min nemesis, og jeg kan simpelthen ikke fotografere, hvis det blæser.

petar sabol sony alpha 99II en sommerfugl på en blomst med lys glødende bag sig

© Petar Sabol | Sony α99 II + 100mm f/2.8 Macro | 1/15s @ f/9.0, ISO 200

Jeg fotograferer altid tidligt om morgenen. I løbet af natten går insekterne nærmest i dvale, og det er ikke før, solen varmer dem, at de bliver aktive. Så det er et fantastisk tidspunkt at fotografere dem på – det skyldes igen, at de sandsynligvis ikke flytter sig, hvilket er helt perfekt til det, jeg har brug for.

petar sabol sony alpha 99II en sommerfugl på en blomst med en ring af lys bagved

© Petar Sabol | Sony α99 II + 100mm f/2.8 Macro | 1/640s @ f/2.8, ISO 100

Jeg skal også give mig selv tid til at finde den rigtige komposition og baggrund, og det afhænger alt sammen af farverne på stedet. Jeg kigger særligt efter f.eks. morgendug i græsset. Når solen skinner, kan de små vanddråber skabe smuk cirkulær bokeh i baggrunden.

petar sabol sony alpha 7RIII en guldsmed og en snegl sidder på en blomst

© Petar Sabol | Sony α7R III + 1:1 Macro | 1/30s @ f/13, ISO 400

Udstyr

Jeg fotograferer med Sony α7R III og dets enestående opløsning på 42.4 megapixel. Udover opløsningen har α7R III intet spejl, og det indeholder muligheden for at bruge en elektronisk lukker, så der er ingen bevægelige dele, som kan forårsage vibrationer. Vibrationer er en makrofotografs værste mareridt.

petar sabol sony alpha 7RIII ekstremt nærbillede af et insekts hoved

© Petar Sabol | Sony α7R III + 2.5 – 5x Macro Zoom | 1/6s @ f/4.0, ISO 200

Hvad angår lys, så bruger jeg meget sjældent blitz. Jeg foretrækker at sætte min lid til det naturlige lys, og en gang imellem bruger jeg en reflektor for at give skyggerne lidt lys.

Jeg fokuserer altid manuelt og udnytter funktionen til focus peaking i α7R III, som fremhæver kanterne i billedet, der er i fokus. Jeg kan se forskellige farver i denne peaking, gul, rød eller hvid, så jeg kan få dem til at skille sig ud fra farverne på motivet.

Nogle afsluttende tip

petar sabol sony alpha 7RIII en sommerfugl med spredte vinger på en plante

© Petar Sabol | Sony α7R III + 1:1 Macro | 1/20s @ f/10, ISO 400

Hvad angår eksponering, handler det om at balancere treenigheden med lukkerhastighed, blænde og følsomhed på den bedst mulige måde. Hvis forholdene tillader, at jeg kan fotografere med lav lukkerhastighed, så tilstræber jeg at bruge ISO 100 for at få den bedst mulige billedkvalitet. Det gode er, at α7R III giver mig mulighed for at øge følsomheden til en højere ISO, hvis jeg har brug for det, og stadig se masser af detaljer. Blænden kan variere, men jeg fotograferer generelt et sted mellem f/8 og f/13, men jeg bruger dog også nogle gange en mellemring for at begrænse mængden af indtrængende lys endnu mere og opnå endnu større forstørrelse.

Focus stacking

Fordi dybdeskarpheden er så lav ved makrofotografering – selv, når der bruges rimelig små blænder – så bruger jeg focus stacking, hvor jeg kombinerer en serie billeder, der er taget af motivet ved forskellige fokuspunkter. På denne måde sikres, at motivet står skarpt både foran og bagtil.

For at gøre dette bruger jeg elektroniske makroskinner og et ekstremt robust stativ. De motoriserede skinner flytter kameraet i mikroner. Jeg bruger en controller til at indstille den samlede bevægelse og antallet af ønskede trin. Og kameraet tager et billede efter hvert trin eller bevægelse.

petar sabol sony alpha 7RIII ekstremt nærbillede af en gedehams' hoved

© Petar Sabol | Sony α7R III + 2.5 – 5x Macro Zoom | 1/13s @ f/4.0, ISO 100

Nogle gange tager jeg mere end 100 eller 200 billeder, og derfor har jeg brug for et fuldstændigt stillestående motiv og ingen vind. Hvis motivet bevæger sig bare en lille smule, kan hele stablen være ødelagt. Derfor kigger jeg altid på den direkte visningsskærm på α7R III og holder øje med selv den mindste bevægelse mellem billederne. Jeg skal være meget, meget tålmodig, og jeg fotograferer altid mere end én stabel. Et trick er at afskærme motivet med et lille telt eller lignende – bare noget, der kan reducere vinden.

Når jeg har taget billederne, bruger jeg software til at kombinere dem til ét enkelt billede. Jeg bruger specialsoftware – Zerene Stacker – men du kan også stable billederne ved hjælp af den mest almindeligt tilgængelige redigeringssoftware.

Udvalgte produkter

Petar Sabol

Petar Sabol | Croatia

"Jeg forsøger altid at få mine billeder til at se bedre ud uanset, hvor lang tid det tager, og hvor stor indsats det kræver"

Tilmeld dig, og få et α Universe-nyhedsbrev

Tillykke! Du er nu tilmeldt nyhedsbreve fra α Universe

Angiv en gyldig e-mailadresse

Beklager! Noget gik galt

Tillykke! Du er nu tilmeldt