Sådan fotograferer jeg | Ekstrem makro med Petar Sabol

Jeg har altid været fascineret af naturen og levende skabninger især de små detaljer, som ikke lige kan ses med det blotte øje. Som dyrelivsfotograf er ekstrem makro et af de områder, jeg specialiserer mig i. Det er en helt anderledes form for fotografering, som kræver meget beslutsomhed og tålmodighed, men jeg vil prøve at forklare, hvad jeg gør, og hvordan jeg gør det.

petar sabol poserer med sit Sony alpha 7RIII

Med fotografen på arbejde

Det mest almindelige problem er vejret. Jeg er altid opmærksom på, hvad vejret gør. Til mine ekstreme makrofotografier bruger jeg en teknik, der hedder focus stacking, som kræver, at jeg tager mange billeder af det samme motiv, så den mindste bevægelse kan påvirke det endelige resultat. Vinden er derfor min nemesis, og jeg kan simpelthen ikke fotografere, hvis det blæser.

 

julien mauve sony alpha 7RII en mørk hytte i en skov omgivet af træer

© Petar Sabol | Sony α99 II + 100mm f/2.8 Macro | 1/15s @ f/9.0, ISO 200

Jeg fotograferer altid tidligt om morgenen. I løbet af natten går insekterne nærmest i dvale, og det er ikke før, solen varmer dem, at de bliver aktive. Så det er et fantastisk tidspunkt at fotografere dem på – det skyldes igen, at de sandsynligvis ikke flytter sig, hvilket er helt perfekt til det, jeg har brug for.

petar sabol sony alpha 99II en sommerfugl på en blomst med en ring af lys bagved

© Petar Sabol | Sony α99 II + 100mm f/2.8 Macro | 1/640s @ f/2.8, ISO 100

Jeg skal også give mig selv tid til at finde den rigtige komposition og baggrund, og det afhænger alt sammen af farverne på stedet. Jeg kigger særligt efter f.eks. morgendug i græsset. Når solen skinner, kan de små vanddråber skabe smuk cirkulær bokeh i baggrunden.

petar sabol sony alpha 7RIII en guldsmed og en snegl sidder på en blomst

© Petar Sabol | Sony α7R III + 1:1 Macro | 1/30s @ f/13, ISO 400

Udstyr

Jeg fotograferer med Sony α7R III og dets enestående opløsning på 42.4 megapixel. Udover opløsningen har α7R III intet spejl, og det indeholder muligheden for at bruge en elektronisk lukker, så der er ingen bevægelige dele, som kan forårsage vibrationer. Vibrationer er en makrofotografs værste mareridt.

petar sabol sony alpha 7RIII ekstremt nærbillede af et insekts hoved

© Petar Sabol | Sony α7R III + 2.5 – 5x Macro Zoom | 1/6s @ f/4.0, ISO 200

Hvad angår lys, så bruger jeg meget sjældent blitz. Jeg foretrækker at sætte min lid til det naturlige lys, og en gang imellem bruger jeg en reflektor for at give skyggerne lidt lys.

Jeg fokuserer altid manuelt og udnytter funktionen til focus peaking i α7R III, som fremhæver kanterne i billedet, der er i fokus. Jeg kan se forskellige farver i denne peaking, gul, rød eller hvid, så jeg kan få dem til at skille sig ud fra farverne på motivet.

Jeg bruger derefter funktionen Fokusforstørrer til kun at forstørre en del af billedet og finder det præcise fokuspunkt. LCD-vippeskærmen hjælper mig virkelig med at gøre alt det, især når jeg fotograferer ved en skæv vinkel.

De røde focus peaking-mærker kan ses, i takt med at fokusplanet justeres.

petar sabol sony alpha 7RIII en sommerfugl med spredte vinger på en plante

© Petar Sabol | Sony α7R III + 1:1 Macro | 1/20s @ f/10, ISO 400

Hvad angår eksponering, handler det om at balancere treenigheden med lukkerhastighed, blænde og følsomhed på den bedst mulige måde. Hvis forholdene tillader, at jeg kan fotografere med lav lukkerhastighed, så tilstræber jeg at bruge ISO 100 for at få den bedst mulige billedkvalitet. Det gode er, at α7R III giver mig mulighed for at øge følsomheden til en højere ISO, hvis jeg har brug for det, og stadig se masser af detaljer. Blænden kan variere, men jeg fotograferer generelt et sted mellem f/8 og f/13, men jeg bruger dog også nogle gange en mellemring for at begrænse mængden af indtrængende lys endnu mere og opnå endnu større forstørrelse.

Focus stacking

Da dybdeskarpheden er meget lav i forbindelse med makrofotografering, selv når jeg bruger meget små blænder, gør jeg brug af focus stacking, hvor jeg kombinerer en række billeder, der er taget med forskellig fokus på motivet. På den måde sikrer jeg, at motivet er skarpt hele vejen rundt.

Jeg bruger elektroniske makroskinner og et ekstremt solidt stativ til at opnå dette. Disse motordrevne skinner flytter kameraet for mig i mikrometer. Der er en controller, som jeg bruger til at indstille det samlede antal bevægelser og trin, som jeg vil benytte mig af. Efter hvert trin eller hver bevægelse tager kameraet et billede.

petar sabol sony alpha 7RIII ekstremt nærbillede af en gedehams' hoved

© Petar Sabol | Sony α7R III + 2.5 – 5x Macro Zoom | 1/13s @ f/4.0, ISO 100

Nogle gange tager jeg mere end 100 eller 200 billeder, og derfor har jeg brug for et fuldstændigt stillestående motiv og ingen vind. Hvis motivet bevæger sig bare en lille smule, kan hele stablen være ødelagt. Derfor kigger jeg altid på den direkte visningsskærm på α7R III og holder øje med selv den mindste bevægelse mellem billederne. Jeg skal være meget, meget tålmodig, og jeg fotograferer altid mere end én stabel. Et trick er at afskærme motivet med et lille telt eller lignende – bare noget, der kan reducere vinden.

Når jeg har taget billederne, bruger jeg software til at kombinere dem til ét enkelt billede. Jeg bruger specialsoftware – Zerene Stacker – men du kan også stable billederne ved hjælp af den mest almindeligt tilgængelige redigeringssoftware.

Nogle afsluttende tip

Fotografér insekter ved solopgang, hvor de sandsynligvis vil sidde helt stille, som om de er i "dvale"

Tænk over din baggrund og dens farve, når du opbygger kompositionen for dit billede

Brug et stativ til at holde kameraet fuldstændigt stille

Brug en elektronisk lukker for at undgå selv den mindste vibration, som en mekanisk lukker kan forårsage

Hold følsomheden så lav som muligt for at få flest detaljer med på billedet

Produkter i denne artikel

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm fuldformatkamera med autofokus

ILCE-7RM3

ILCA-99M2

α99 II med bagbelyst fuldformatbilledsensor

ILCA-99M2

SAL100M28

100 mm F2,8 makroobjektiv

SAL100M28

Petar Sabol
Alpha Universe

Petar Sabol

Kroatien

"Jeg forsøger altid at få mine fotos til at se bedre ud, uanset hvor lang tid det tager, og hvor stor en indsats det kræver. Hver eneste ingrediens skal være der: lyset, kompositionen, øjeblikket, historien og den tekniske perfektion. På den måde flytter jeg grænserne endnu længere og nyder processen ved at skabe".

Se profil


x