Sådan fotograferer jeg | Farver i landskabet med Albert Dros

Farver spiller en enorm rolle i mine landskabsbilleder. Uanset om der er tale om et episk landskab med fantastisk levende farver eller noget mere afdæmpet, vil jeg gerne vise publikum, hvor utrolig lys og farver kan være.

albert dros sony alpha 7RIII en ørn svæver over vulkanbjerge oplyst af en intens orange farve

© Albert Dros | Sony α7R III + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/320s @ f/7.1, ISO 100

Planlægning af lokationen

Det begynder alt sammen med planlægning. Jeg bruger meget tid på at finde den rette lokation til mine landskabsbilleder især i mit hjemland, Holland. Man skal altid være på udkig efter en mulig placering. Det kan være et sted, man har passeret hundredvis af gange.

Der findes mange måder at finde den rette lokation på. Man kan finde næsten hvilken som lokation på Instagram eller Google Billeder, hvilket kan give en idé om, hvilket område og lys man måske skal arbejde med. Når jeg foretager research langt fra alfarvej, bruger jeg Google Earth. Jeg kan bruge timer på det, hvor jeg bare gennemser landskaber og tjekker mulige lokationer. Når jeg ankommer til en lokation, bruger jeg ofte min drone til at rekognoscere mulige steder i stedet for at bruge tid og energi på at lede efter dem.

For at få den rigtige farve skal jeg vide, hvordan lyset vil være. Jeg skal vide, hvor og hvornår solen eller månen står op, og hvor den går ned. Det bruger jeg primært PhotoPills-appen til, så jeg kan se, hvordan månen og solen bevæger sig og påvirker lokationen.

albert dros sony alpha 7RIII et fyrtårn i det fjerne med solopgangen i baggrunden

© Albert Dros | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 13s @ f/10.0, ISO 200

Jeg holder altid øje med vejret, da det har stor indflydelse på farverne i billedet. Hvis alt går efter planen, og vejret er på min side, er det perfekte lys enten lige før solopgang eller lige efter solnedgang. På disse tidspunkter kan himlen blive rød, pink eller lilla – alle de stærke farver, jeg elsker. Jeg fotograferer også om natten, for nattehimlen har faktisk masser af farver, som kan fotograferes med lang eksponering, især i områder hvor der ikke er lysforurening.

Det, jeg overordnet kigger efter, er dog komplementærfarver. Blå og orange er en af mine foretrukne farvekombinationer – et blåt hav med en orange himmel fungerer supergodt. Men det kan også være mindre ting i forgrunden, som passer til himlens farve, f.eks. en lille blomst eller en lille sten. Kig efter disse ting, og brug dem i dine kompositioner.

albert dros sony alpha 7RIII fjerntliggende bjerge afspejlet i en blank sø med lilla blomster i forgrunden

© Albert Dros | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 1/4s @ f/11.0, ISO 200

Jeg bruger vidvinkelobjektiver til at sætte fokus på mindre, farvestrålende motiver i forgrunden. Jeg bruger ofte 12-24mm f/4 G-objektivet ved 12mm. Når man fotograferer tættere ved jorden med denne brændvidde, ser man pludselig alle linjerne og detaljerne, som man kan bruge som forgrundsmotiver. Ved 12mm bliver forgrunden så stor, at det føles som om, man bliver suget ind i billedet.

Et andet objektiv, jeg altid bruger, er Sony FE 100-400mm f/4.5-5.6 OSS G Master-objektivet. Det er et af de skarpeste zoomobjektiver, jeg nogensinde har brugt, og jeg er blevet helt afhængig af det! Når man fotograferer et landskab ved 400mm, skal man være meget kreativ – man skal kigge meget ud i det fjerne og se, hvordan forskellige elementer i landskabet vil fungere sammen. Når man fotograferer med sådanne ekstreme brændvidder, bliver man tvunget til at være kreativ, hvilket resulterer i mere unikke billeder, end hvis man bare havde brugt en almindelig brændvidde.

Jeg plejede at bruge mine objektiver med et Sony α7R II, men jeg er nu gået over til at bruge Sony α7R III. Dets opløsning på 42,4 megapixel giver mig alle de detaljer, jeg har brug for, og det dynamiske frekvensområde kan trække detaljer ud af skyggerne. Udover mit kamera, mine objektiver og mit stativ medbringer jeg også nogle filtre, men jeg bruger sjældent graduerede neutrale tæthedsfiltre. Jeg forsøger i stedet at eksponere i forhold til højdepunkterne. Jeg ved, at α7R III næsten altid kan fange masser af detaljer i skyggerne, som jeg så kan fremhæve under redigeringen af billederne.

albert dros sony alpha 7RII en lille kirke i skyggen af et bjerg, hvor tinderne er oplyst af en gylden orange farve

© Albert Dros | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/1.6s @ f/11.0, ISO 100

Redigering

Når jeg redigerer mine billeder, behandler jeg dem, så jeg får mest muligt ud af en scene. Jeg forfalsker dog aldrig en scene ved f.eks. at ændre himlen – jeg bruger mine behandlingsteknikker til at fremvise det, der var i scenen, på den bedst mulige måde. For at gøre det bruger jeg Adobe Lightroom til at katalogiseret billederne. Derefter bruger jeg Adobe Photoshop til behandlingen og justering af farverne og kontrasten samt "dodge and burn"-områder på billedet.

Folk siger ofte, at fotografering kræver for meget behandling eller tilmed, at et billede kan se falsk ud, især når man kigger på solopgange og -nedgange. Men naturligt lys og naturlige farver kan være fantastiske, og nogle gange har jeg endda været nødt til at reducere farvemætningen på dele af et billede. Så mit råd er at stå tidligt op og se, hvad naturen kan udføre.

albert dros sony alpha 7RII en farvestrålende havneby ved skumringstid med røde skyer spredt på himlen, i takt med at solen går ned jpgmanarola Sony24 70GM A7RII

© Albert Dros | Sony α7R II + 24-70mm f/2.8 GM | 15s @ f/9.0, ISO 50

Nogle afsluttende tip:

Gå til grænsen: Prøv at bruge et supervidvinkelobjektiv og telefoto med superbrændvidde for at give dine billeder gennemslagskraft og få dem til at skille sig ud fra de mere traditionelle landskabsbilleder.

Fald på knæ: Brug et vidvinkelobjektiv tæt ved jorden for at sætte fokus på forgrunden.

Find komplementærfarver: Orange solnedgange og et blåt hav fungerer godt, men se også efter små områder med farver i forgrunden, f.eks. planter eller sten fungerer virkelig godt.

Før og efter: Solnedgange og solopgange er smukke, men de bedste farver kan vise sig lige før eller lige efter solnedgangen.

Produkter i denne artikel

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm fuldformatkamera med autofokus

ILCE-7RM3

ILCE-7RM2

α7R II med bagbelyst fuldformatbilledsensor

ILCE-7RM2

SEL100400GM

FE 100-400mm G Master supertelezoomobjektiv

SEL100400GM

SEL1224G

FE 12-24mm F4 G

SEL1224G

SEL2470GM

FE 24-70 mm F2,8 GM

SEL2470GM

SEL55F18Z

Sonnar T* FE 55 mm F1,8 ZA

SEL55F18Z

SEL1635Z

Vario-Tessar T* FE 16-35 mm F4 ZA OSS

SEL1635Z

Albert Dros
Alpha Universe

Albert Dros

Holland

"Jeg er besat af at tage det perfekte billede."

Se profil


x