Detaljerede historier i Alpha Universe
Detaljerede historier i Alpha Universe
Sådan fotograferer jeg
Sådan skaber man cinemagraphs med Virgo Haan 

Jeg opdagede cinemagraphs, da jeg læste en artikel om Jamie Beck og Kevin Burg, to fotografer fra New York, som blev inspireret af de bevægelige billeder, der var på avissiderne i Harry Potter-filmene. Jeg havde også set filmene og tænkte, at det kunne være cool, hvis man kunne lave den slags bevægelige billeder i virkeligheden. Efter et par måneders mere eller mindre vellykkede forsøg begyndte jeg at offentliggøre mine første cinemagraphs på Facebook. Det begyndte med enkle idéer som f.eks. at gøre alt stillestående undtagen viserne på et ur, men så begyndte jeg at udvikle mine idéer yderligere.

Idéen

For at fange folks opmærksomhed gælder det om at have en rigtig god idé. Men for at få idéen til at fungere er det afgørende, at man ved, hvor den pågældende cinemagraph vil blive vist. Hvis en cinemagraph skal på Instagram, skal bevægelsen være meget synlig og åbenlys, og den skal begynde med det samme for at fange folks opmærksomhed, inden de scroller videre. Men hvis den skal vises på en større skærm, f.eks. i en reklame, kan bevægelsen være mere diskret, da den stadig vil være nem at få øje på.

© Virgo Haan | Model: Lisete Altma | Makeup and Hair: Triin Lepp | Stylist: Konstantsija Ivanova

Flixel-modul

Der skal også være et overraskelseselement for at gøre det iøjnefaldende for betragteren. For eksempel skaber jeg ofte en kontrast mellem billedernes bevægelige og stillestående dele. Måske er den stillestående del noget, man normalt ville forvente bevægede sig, f.eks. vanddråber, som hænger i luften, men samtidigt blæser modellens hår i vinden.

© Virgo Haan | Model: Maria Sergejeva | Makeup and Hair: Maret Ubaleht | Lights: Heiki Laan

Flixel-modul

Man kan også skabe et overraskelseselement, når billedet ligner et stillbillede – som f.eks. et portræt – og derefter, efter et sekund eller to, blinker personen pludselig som i denne cinemagraph. Det er en overraskelse, der får betragteren til at stoppe op og virkelig koncentrere sig om billedet for at se det ske igen.

Sådan skabes en cinemagraph

Det lyder måske indlysende, men det er altafgørende at holde kameraet helt stille, så et stativ er uundværligt. Jeg optager med et Sony α7R III og FE 24-70mm f/2.8 G Master-objektivet, da jeg synes, at kameraet gør alt det, jeg har brug for til både stillbilleder og videoer, mens objektivet giver mig en masse fleksibilitet til at få det rigtige billede.

© Virgo Haan | Client: Alexela | Agency: Age Creative | Lights: Heiki Laan |
Cat: Igor | Art Department: Viktoria Martjanova and Elisa Vesterinen

Flixel-modul

Når jeg optager cinemagraphs, er det vigtigt at have de samme eksponeringsindstillinger for både stillbilleder og video, så det er nemt at flette dem sammen i efterbehandlingen. Derfor sørger jeg altid for at indstille kameraet til fuld manuel eksponering og hvidbalance.

Det er nemt at holde kameraet stille, men hvis man har en person i billedet, er det vigtigt, at vedkommende også står så stille som muligt. Jeg lader motivpersonerne sidde ned, læne sig op ad ting...alt, hvad der kan holde personen så ubevægelig som muligt. 

© Virgo Haan | Client: Rohujuur Bakery

Flixel-modul

Dette gælder også for genstande som f.eks. i denne cinemagraph. Motivpersonen holder en bagel, der lige er blevet revet over på midten, men hvad man ikke kan se er, at der er pinde skjult indeni for at holde det hele sammen i præcis den samme position. I dette billede er der dryppende dråber og damp, der stiger op fra den, hvilket er de eneste bevægelige dele – resten af billedet er et stillbillede. 

For at få mest muligt ud af den bevægelige del optager jeg videoklippet ved 120 b/sek. Denne slowmotion-tilstand skaber bevægelse, der er jævnere og har et blødt udtryk, så bevægelsen virkelig fremhæves. Ofte udnytter jeg også andre optagefunktioner, f.eks. funktionen til tidsforkortelse, som tilføjer endnu et surrealistisk element. 

Efterbehandling

Jeg bruger forskellige former for software som hjælp til at kompilere mine færdige cinemagraphs. Jeg begynder med at skabe videosløjfen ved hjælp af Adobe After Effects eller Flixel Cinemagraph Pro. Målet er at redigere klippet, så start- og slutpunktet skaber en sløjfe uden overgange, som kan afspilles for evigt uden at hoppe mellem første og sidste billede. Nogle gange bruger jeg et par tricks til at gøre dette, f.eks. at vende klip om, når de når til slutningen, eller at lave overgange med udtoning, men for det meste prøver jeg at få bevægelser til at starte og stoppe på præcis det samme sted, når jeg optager. 

© Virgo Haan | Model: Maria Sergejeva | Makeup and Hair: Maret Ubaleht | Lights: Heiki Laan

Flixel-modul

Derefter tager jeg stillbilledet og redigerer det i Adobe Photoshop. Jeg skal måske justere farverne en anelse, så de svarer til videooptagelserne, eller redigere noget ud af billedet. Når stillbilledet er redigeret, indlæser jeg det i Adobe After Effects eller Flixel Cinemagraph Pro sammen med videosløjfen og lægger delene i lag over hinanden. 

© Virgo Haan | Client: Solaris keskus

Flixel-modul

Det øverste lag er stillbilledet, hvor sløjfen ligger neden under dette. Derefter sletter jeg omhyggeligt en del af billedlaget og skaber et slags vindue, der afslører delen med videosløjfen, der ligger i laget nedenunder. Og det er faktisk sådan, en cinemagraph bliver til!

Udvalgte produkter
ILCE-7RM3
α7R III 35mm kamera i fuldformat

ILCE-7RM3

SEL85F14GM
FE 85 mm F1,4 GM

SEL85F14GM

SEL24F14GM
FE 24mm F1.4 GM

SEL24F14GM

SEL2470GM

FE 24-70 mm F2,8 GM

SEL2470GM

Relaterede artikler
Virgo Haan
alpha universe

Virgo Haan

Estland

"Jeg giver det bedste af mig selv for at skabe værker, der er større end livet i hverdagen."

Se profil


x