Detaljerede historier i Alpha Universe

Sådan fotograferer jeg | Fotografering af Afrikas store katte med Chris Schmid

Det virker måske åbenlyst, men efter min mening er den vigtigste ting i forbindelse med dyrelivsfotografering, at man har en passion for det. Jeg elsker at fotografere Afrikas store katte – deres adfærd er fascinerende, og den måde, de fotograferes på, er interessant. Og det er selvfølgelig utroligt smukt at fotografere dem i deres naturlige habitat. Her er nogle få tip til alle, der gerne vil tage enestående dyrelivsfotos.

Kend dit motiv

For at tage fantastiske billeder skal man kende sit motiv. Jeg bruger utallige timer på at lære de forskellige kattes adfærd at kende. Jeg forsøger som regel at holde øje med blot et enkelt eller to dyr for at blive bekendt med deres individuelle adfærd.

Jeg har f.eks. i adskillige dage fulgt en leopard, som havde mistet sit venstre øje. Ved at følge ham indså vi, at han pga. det dårlige syn ikke længere kunne jage. Han blev derfor nødt til at stjæle kadavere, som andre leoparder havde nedlagt, for at få føde. Når man kun følger et enkelt eller to dyr, har man mulighed for at få en dybere forståelse for det og fortælle hele dets historie.

chris schmid sony alpha 9 3 afrikanske leoparder fortærer deres bytte, mens en af dem stirrer direkte på fotografen

© Chris Schmid | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/5000s @ f/4.0, ISO 320

Vær tålmodig og beslutsom

Hver dag er forskellig – alt kan ske. Jeg forlader altid lejren tidligt om morgenen før solopgang, og det første, jeg gør, er at forsøge at finde spor efter de dyr, vi følger. Nogle gange kan man ikke finde nogen spor, så er der i stedet nogle tegn og lyde, man skal være opmærksom på. Man hører måske nogle bavianer kalde på hinanden, eller man finder et underligt stille område – det er begge tegn på, at et rovdyr kan være i nærheden. Det er et miks af alt: sporene, lydene, lugtene og det, man kan se. Man skal være opmærksom på alt.

chris schmid sony alpha 7RIII en flok løver sidder dovent i et træ, mens solen går ned bag dem

© Chris Schmid | Sony α7R III + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/800s @ f/5.6, ISO 500

Det bedste lys er altid den gyldne time tidligt om morgenen, og i Afrikas hårde lys skal man virkelig være klar til at fotografere de første par timer på dagen. Når man tager af sted om morgenen, og man ikke kan finde nogen spor eller tegn, skal man træffe en beslutning. Man kan stoppe og forsøge at fotografere elefanterne i det fantastiske lys, eller man kan holde ud, velvidende at man måske går helt glip af det bedste lys. Det er en stor beslutning, man skal træffe.

Vid, hvad du vil optage, før du trykker på knappen

Jeg vil gerne fotografere med fuld manuel eksponering. Det er vigtigt at vide, hvilket billede man gerne vil have, før man overhovedet sætter søgeren til øjet. På den måde tager man færre billeder, fordi man ved præcist, hvad man vil opnå med billedet, i stedet for bare at fotografere for at gøre det.

chris schmid sony alpha 9 en enlig leopard krydser græsmarkerne, mens den kigger efter et bytte

© Chris Schmid | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x Telekonverter | 1/2000s @ f/4.5, ISO 400

Jeg udnytter den elektroniske søger i mine Sony α9- og α7R III-kameraer, så jeg kan skabe det billede, jeg vil have, direkte i kameraet så tæt som muligt på det endelige billede. Jeg har dog en tendens til at prioritere det, der bliver fremhævet, men jeg ved, at jeg kan undereksponere billedet for at få en fantastisk himmel og derefter presse skyggerne, når jeg redigerer råbilledet. Begge mine Alpha-kameraer har sensorer, der har det dynamiske frekvensområde, jeg skal bruge for at kunne gøre det.

chris schmid sony alpha 9 en leopardunge kigger direkte på fotografen fra sit sikre skjul bag overhængende grene

© Chris Schmid | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x Telekonverter | 1/1600s @ f/4.0, ISO 320

Valg af objektiv og motiv

Jeg er så heldig, at jeg kan bruge et Sony α9-kamera og to Sony α7R III-kameraer. Jeg kombinerer α9 med et batterigreb, som hjælper med at balancere og holde kameraet, da jeg primært bruger det med 400mm f/2.8 G Master-objektiv og nogle gange med en 1.4x-telekonverter. Det giver mig mulighed for at fotografere portrætter af mine motiver uden at forstyrre dem. Et af de vigtigste elementer til at tage gode billeder er, at man ikke må forstyrre sit motiv, hvilket er derfor, at den lydløse lukker på mit Alpha-udstyr også er så fantastisk.

chris schmid sony alpha 9 en hunløve sover i et træ med lukkede øjne

© Chris Schmid | Sony α9 + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/500s @ f/5.6, ISO 400

Mit andet råd til objektiver er, at mindre kan ofte gøre det. Mange har taskerne fulde af objektiver, hvilket kan gøre det sværere at vide, hvilket et man skal bruge. Jeg bruger 70-200mm f/2.8 GM-objektivet til bredere fotos og bruger 400mm f/2.8-objektivet til telefotos. Til mit andet kamera bruger jeg objektivet på 24-105mm. Det sidste, man desuden har lyst til i den brændende varme, er at slæbe rundt på objektiver og udstyr, som man ikke har brug for, så jeg fotograferer næsten altid med håndholdt kamera, hvilket giver mig enorm bevægelsesfrihed.

Komposition

En af de først ting, jeg gør, er at gå helt ned i knæ, så jeg kommer i øjenhøjde med den store kat eller længere ned, hvilket giver et godt perspektiv for at fortælle dens historie. Hvad angår selve kompositionen, så gælder de klassiske regler. Jeg bruger den elektroniske søger til at vise reglen for den tredje gitterlinje, og jeg kigger også efter fine diagonale hjælpelinjer, der kan trække beskuerens øjne mod motivet. Jeg synes, det er vigtigt at skabe dybde i billedet: at have en forgrund, motivet og derefter en baggrund. Det hjælper med at placere motivet i forhold til konteksten i dets miljø og hjælper samtidigt med at trække fokus hen på det.

chris schmid sony alpha 7RIII en hunløve sidder i et dødt træ og stirrer opmærksomt ud over græsmarkerne

© Chris Schmid | Sony α7R III + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/640s @ f/8.0, ISO 500

Men hvis man føler, at man skal måske skal bryde en kompositionsregel, skal man blot stole på sin dømmekraft og gøre det – ting kan ændre sig lynhurtigt, og man får måske ikke chancen igen.

Udvalgte produkter

ILCE-9

α9 med stablet CMOS-sensor i fuldformat

ILCE-9

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm fuldformatkamera med autofokus

ILCE-7RM3

SEL24105G

FE 24-105 mm F4 G OSS-objektiv

SEL24105G

SEL70200GM

FE 70-200 mm F2,8 GM OSS

SEL70200GM

SEL100400GM

FE 100-400mm G Master supertelezoomobjektiv

SEL100400GM

SEL400F28GM

FE 400 mm F2.8 GM OSS

SEL400F28GM

SEL14TC

1,4x telekonverterobjektiv

SEL14TC

Relaterede artikler

Chris Schmid
Alpha Universe

Chris Schmid

Schweiz

Billeder er stærke. Et enkelt billede kan fange en følelse eller udløse en følelse i dig selv.

Se profil


x