Detaljerede historier i Alpha Universe

I luften og på jorden

Uros Podlogar

"Jeg kommer fra Slovenien, som er et ret lille land, og helikoptere er et sjældent syn. Da jeg var yngre, blev jeg altid fascineret af helikoptere, og jeg har altid ønsket at arbejde med dem." 

Mange år senere gik Podlogars ønske i opfyldelse, og han fik mulighed for at kombinere fotografering med sin passion for helikoptere.

uros podlogar sony alpha 7RM3 to helikoptere flyver lavt mod stranden med bjergene i baggrunden

© Uros Podlogar | Sony α7R III + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/50s @ f/11, ISO 50

Uros er kendt for sine adventure-fotografier, hvor han tager billeder af mennesker, der dyrker ekstremsport i ekstremt terræn, og han anvender den samme filosofi i sine luftbilleder af helikoptere.

"Landskabet er et af de vigtigste elementer i mine billeder. Det danner baggrunden for billedet af helikopteren," forklarer han. "Det er utroligt vigtigt at finde noget enestående og fantastisk i landskabet, da det er dette, der gør billedet interessant." Efter Uros' overbevisning er billedet intet uden landskabet.

uros podlogar son alpha 9 en sort helikopter flyver gennem himalayabjergene i nepal

© Uros Podlogar | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/160s @ f/14, ISO 50

Når Uros siger "fantastisk landskab", er det ingen overdrivelse. Hans samarbejde med Bell Helicopters har bragt ham til nogle af de mest ikoniske steder på kloden. "Et af de største projekter, jeg har haft, var i Nepal, hvor jeg fløj rundt om Mount Everest. Jeg har også fløjet rundt om Mount Fuji i Japan og tæt på zebraflokke i Sydafrika." Hans seneste rejse førte ham til Vietnams fantastiske kystlandskab.

Da alle steder er meget forskellige, kræver hvert projekt grundig planlægning. Landskabet bliver undersøgt, så Uros kan finde frem til det præcise sted, hvor både han selv og helikopterne skal befinde sig for at få det bedste billede. Og som med ethvert andet landskabsbillede er tidspunktet og sollysets retning afgørende. "Lyset er supervigtigt – det udgør forskellen på et godt og et dårligt billede," siger han begejstret.

uros podlogar sony alpha 7RM3 to helikoptere flyver lavt mod stranden med vietnams bjerge i baggrunden

© Uros Podlogar | Sony α7R III + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/80s @ f/9.0, ISO 50

Som man nok kan forestille sig, er det ikke ligefrem billigt at flyve med helikoptere, så det er meget vigtigt, at alt foregår præcist og hurtigt. Uros forklarer, at der er to typer helikopterfotografering – den ene er luft-til-luft, hvor man fotograferer fra en anden helikopter, og den anden er med fotografen nede på jorden. "Nogle gange sætter helikopteren mig af et eller andet spektakulært sted, hvorefter den flyver væk, så jeg kan tage billeder. Men for det meste fotograferer jeg fra en anden helikopter," fortæller han.

uros podlogar sony alpha 7RM3 en helikopter flyver højt over havoverfladen med fjerne både på havet

© Uros Podlogar | Sony α7R III + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/80s @ f/8.0, ISO 50

Det er disse "luft-til-luft"-billeder, der får Uros' helikopterbilleder til at skille sig ud fra de billeder, der er taget fra jorden med blikket mod den blå himmels tomme lærred. Men uden fast grund under fødderne opstår der yderligere kompleksitet, fordi man skal fotografere en genstand i bevægelse fra en genstand i bevægelse, og fordi der er vibrationer fra rotorbladene, der giver helikopteren fremdrift.

"Man har kun kort tid, så man skal være ret sikker på sig selv. Man får ikke en ny chance," fortæller Uros. Han fortsætter: "Jeg stoler på billedstabiliseringen i Sony α7R III, og da batterilevetiden er god, spilder jeg aldrig tid på at skifte batterier, mens jeg er i luften – jeg har brug for udstyr, som jeg kan stole på."

Når man fotograferer motiver i bevægelse, er det normalt nødvendigt at bruge den hurtigste mulige lukkerhastighed for at undgå, at motivet bliver sløret. Men når man fotograferer en helikopter, kan det få rotorbladene til at stå stille, så det ser ud, som om helikopteren blot svæver i luften. Derfor skal Uros finde den rette balance mellem en lukkerhastighed, der fastfryser helikopterens bevægelse, samtidig med at rotorbladene stadig bliver lidt slørede. Det er denne antydning af bevægelse, der gør billedet levende.

uros podlogar sony alpha 7RM3 vidvinkelbillede-af 2 helikopterpiloter taget inde fra cockpittet

© Uros Podlogar | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 1/100s @ f/5.6, ISO 160

Det er ikke billederne taget udefra, der har fordel af et fantastisk landskab. Typisk bruger Uros enten objektivet 24-70mm f/2.8 GM eller 70-200mm f/2.8 GM fra Sony til at fotografere helikoptere, men han har et trick gemt i ærmet, nemlig objektivet Sony FE 12-24mm f/4 G.

Uros kan bruge dette supervidvinkelobjektiv til at tage billeder inde fra helikopterens cockpit og vise den imponerende mængde knapper og kontroller, der er nødvendige for at flyve en helikopter – men endnu vigtigere er det, at han kan vise de fantastiske landskaber gennem frontruden, lige som piloten ser dem. Denne metode skaber billeder, der giver betragteren en følelse af, at vedkommende selv var til stede, og den kan også bidrage til at understrege det vidtstrakte omfang af de utrolige landskaber, som helikopteren flyver gennem.

Uros tager det ikke bare for givet, at han kan opfylde sin drøm om at flyve i og arbejde med helikoptere. "Jeg er meget stolt over at arbejde med flyvning," siger han. "Jeg lærer noget nyt af hvert projekt, som jeg kan bruge i det næste – på den måde bliver jeg hele tiden bedre."

Udvalgte produkter

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm fuldformatkamera med autofokus

ILCE-7RM3

ILCE-9

α9 med stablet CMOS-sensor i fuldformat

ILCE-9

SEL70200GM

FE 70-200 mm F2,8 GM OSS

SEL70200GM

SEL1224G

FE 12-24mm F4 G

SEL1224G

Relaterede artikler

Uroš Podlogar
Alpha Universe

Uroš Podlogar

Slovenien

"Det er ikke et arbejde. Det er en passion, faktisk kærlighed. Find de ting, der holder dig i live og får dit hjerte til at slå. Følg det så med hele hjertet."

Se profil


x