Detaljerede historier i Alpha Universe

Stil og substans i portrætter

Lærke Posselt

Hvis fotografering er en rejse, er destinationen måske stil – summen af ens oplevelse, definerer looket af ens billeder og den måde, man ser verden på.

En visuel stil har altid været vigtig for fotografer og i en verden, hvor der er flere og flere billeder, og det er nemmere end nogensinde før at dele dem, har det nok aldrig været vigtigere. Men hvordan vælger man en stil? Er der en indlysende måde at finde den på; er der f.eks. en skabelon?

lærke posselt sony alpha 7R II et portræt af en kvinde med blond hår og skarpt sollys på sit ansigt

© Laerke Posselt | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/3200s @ f/2.8, ISO 100

Selv for en prisbelønnet portrætfotograf som Lærke Posselt kan det være svært at definere. Ifølge hende handler hendes arbejde om "forbindelse, følelse, autenticitet, fremtræden og identitet", siger hun og tilføjer, "det er måske nemmere for andre at tale om min stil, end det er mig. Fotografering for mig udspringer af min trang til at skabe bestemte følelser hos folk og udtrykke det, jeg ser og føler."

I hendes billeder er der en stærk blanding af æstetik og ærlighed, f.eks. i serien af åbenhjertige billeder, der er fotograferet gennem en kunstprisme, som betyder, at man måske skal forstå stil ved at kigge lige så meget tilbage som frem.

lærke posselt sony alpha 7R II portræt med langsom lukkerhastighed af en kvinde med bevægelsesslør over hendes ansigt

© Laerke Posselt | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 2s @ f/10, ISO 100

"Jeg begyndte med kunstfotografering," forklarer Lærke, "og gik så over til dokumentar og arbejdede udelukkende med fotojournalistik i adskillige år – nu påvirker begge disse verdener min vision og mit arbejde."

I 2012 fik Lærke tildelt førstepræmien i portrætkategorierne i World Press Photo og Pictures of the Year international (POYi) – endda på samme dag. "Dét øjeblik definerede mig helt bestemt som fotograf," siger hun, "og jeg synes stadig, at den genre konstant er udfordrende og berigende."

lærke posselt sony alpha 7R II portræt af en kvinde med naturligt lys, der kaster en lang skygge på væggen bagved

© Laerke Posselt | Sony α7R II + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/60s @ f/9.0, ISO 640

Lærke fortsætter: "I takt med at jeg bevæger mig fremad, bliver jeg konstant inspireret af interaktionen mellem mennesker, sociale normer, menneskers identitet og fremtræden, så det er dét, man finder i mit arbejde."

Som forventet af en fotograf, der har fordybet sig i dokumentar og fotojournalistik, foretrækker Lærke at arbejde med det tilgængelige lys med det argument, at "det skaber en autentisk stemning i fotoene og i det miljø, jeg arbejder i for at tage billederne."

Hun pointerer f.eks. at "det er meget mere naturligt, når jeg arbejder i mine motivers egne hjem eller omgivelser og bruger det tilgængelige lys, end hvis det foregik i et studie med store strober, paraplyer og softboxe. Det stimulerer også min vision og tvinger mig til at kigge efter interessant lys."

lærke posselt sony alpha 7R II portræt af en mand med lyspletter fra løv på væggen bag ham

© Laerke Posselt | Sony α7R II + FE 35mm f/1.4 ZA | 1/100s @ f/4.5, ISO 200

For at indfange det lys skal man have et værktøj, der kan klare opgaven, og Lærke har fundet det i hendes Sony-udstyr. Første gang, hun brugte en Sony-model, var α7R II, og nu er hun ved at overgå til α7R III.

Det mindre, lettere kabinet i Sonys spejlfrie kameraer – sammenlignet med DSLR-kameraer – passer til hendes dynamiske tilgang til dokumentarfotografering, især fordi kameraet "kan virke mindre intimiderende på dem, der skal fotograferes," forklarer hun. "Da det ikke dækker mit ansigt, ser motivet mig og ikke den maskine, der er imellem os, og den kommunikation påvirker deres følelser og udtryk, hvilket kan ses i billederne."

lærke posselt sony alpha 7R II portræt af en mand mod en bordeauxfarvet væg

© Laerke Posselt | Sony α7R II + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/160s @ f/2.8, ISO 200

Når man arbejder med bred blændeåbning for at få mest muligt ud af det tilgængelige lys, får man lav dybdeskarphed, så en af de funktioner, Lærke sætter sin lid til i Sony-kabinetterne er tilstanden Kontinuerlig autofokus på øjet.

"Det er ren luksus at vide, at fokus bliver perfekt," siger hun, "især når jeg arbejder med motiver, som er nervøse i starten af en session – dette er virkelige mennesker, og de er ikke altid trygge, så de er nogle gange urolige, men med α7R II er de altid helt skarpe på billedet."

Desuden er Lærke ikke bange for at presse ISO'en på hendes α7R II velvidende, at den nok skal levere den eksponering, hun har brug for.

lærke posselt sony alpha 7R II en kvinde står på toppen af en forblæst klit og kigger mod kameraet

© Laerke Posselt | Sony α7R II + FE 35mm f/1.4 ZA | 1/125s @ f/9.0, ISO 160

"Jeg ved, at detaljerne i billedet selv ved meget høje ISO-hastigheder ikke bliver tværet ud eller går tabt i en blanding af støj og unaturlige farver," siger hun. "Skarpheden er altid bevaret endda i så høj grad, at jeg har kunnet bruge høj ISO under lysforhold, som ikke krævede det, bare fordi jeg ville have den der naturlige grynede effekt, som på α7R II er ligesom et filmnegativ."
 
Med genkaldelse til forskellige steder i sin fotografiske rejse forklarer Lærke, at hun parrer sit α7R II med en klassisk pakke af objektiver til portrætter og dokumentar, herunder "FE 90mm f/2.8 Macro G OSS til nærbilleder, FE 85mm f/1.4 G Master til almindelige portrætter eller portrætter med en smule baggrund og Sonnar T* FE 55mm f/1.8 ZA, når jeg vil arbejde med mere bredde, samt Distagon T* FE 35mm f/1.4 ZA, når omgivelserne er meget vigtige."
 

lærke posselt sony alpha 7R III portræt af en kvinde i svagt lys med varmt lys på sit ansigt

© Laerke Posselt | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/25s @ f/2.8, ISO 100

Ligesom med de kameraer og objektiver, hun bruger, har Lærke virkelig udviklet sig, og rejsen har været det værd. Hvem ved, hvor hendes rejse med α7R III vil tage hende hen i fremtiden.

Udvalgte produkter

ILCE-7RM2

α7R II med bagbelyst fuldformatbilledsensor

ILCE-7RM2

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm fuldformatkamera med autofokus

ILCE-7RM3

SEL55F18Z

Sonnar T* FE 55 mm F1,8 ZA

SEL55F18Z

SEL35F14Z

Distagon T* FE 35 mm F1,4 ZA

SEL35F14Z

SEL90M28G

FE 90 mm F2,8 makro G OSS

SEL90M28G

SEL2470GM

FE 24-70 mm F2,8 GM

SEL2470GM

Relaterede artikler

Lærke Posselt
Alpha Universe

Lærke Posselt

Danmark

En portrætsession er en intens øvelse i interaktion mellem mennesker, og når det lykkes allerbedst, kommer jeg meget hurtigt meget tættere på den person, jeg portrætterer, end jeg ville uden at have kameraet imellem os

Se profil


x