Detaljerede historier i Alpha Universe
Detaljerede historier i Alpha Universe
Bag skønheden: Indfangning af Rom 

Massimo Siragusa 

"Personligt er jeg overbevist om, at grimhed og kaos har sin egen form for skønhed – man skal bare lede efter den." Sådan siger Massimo Siragusa om sit toårige projekt om "The Borgate".

Det dokumenterer det kaotiske boligbyggeri i udkanten af Rom og er en fascinerende og udfordrende samling af fotos, der viser forstadens rodede udbredelsesområde i bevidst overfyldte billeder.

Massimo Siragusa sony alpha 7RM2 en tom scene med en afskallet rød mur med vinduer

© Massimo Siragusa | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/125s @ f/11.0, ISO 400

Uharmonisk og rodet arkitektur er overstrøet med graffiti og fotograferet gennem trådhegn. Klynger af gademøblering og lygtepæle fletter sig ind mellem parkerede biler, der er klemt sammen i de smalle gader, og den ældgamle arkitektur gnubber sig op ad høje, moderne bygninger. Kombinationen kan føles kvælende og frustrerende forsømt, men kig lidt dybere, for så antager samlingen en forenende skønhed. Der kan findes balance og charme i dette kaos.

"Fotografering er et sprog, og som ethvert andet sprog har det sine egne regler," forklarer Massimo, "I fotografering er disse regler sjældent adskilt fra ønsket om at skabe formel harmoni, og de er ikke afhængige af en genstands såkaldte 'skønhed'. Som fotograf gør du det til det, du selv ønsker."

Massimo Siragusa sony alpha 7RM2 et vægmaleri på en mur af tre dansende kvinder

© Massimo Siragusa | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/200s @ f/11.0, ISO 400

Det er et typisk projekt for Massimo, som i sin fotografering betragter "forvandlingen af et område gennem langvarige projekter, der ofte bliver til en bog eller en udstilling".

Men det var ikke let at fotografere dette projekt, og med hjælp fra sit α7R II- og α7R III-kamera måtte Massimo overvinde adskillige udfordringer undervejs. "For det første," siger han, "er der særligt meget kriminalitet i visse områder. Så jeg måtte ofte tage mine billeder meget hurtigt for at undgå reaktioner fra personer, der havde lagt mærke til min tilstedeværelse."

"I disse situationer var der især to funktioner i mine Alpha-kameraer, der gjorde sig gældende," siger han, "kameraernes kompakte størrelse og diskrete udseende gjorde det muligt at arbejde uden at være alt for synlig under fotograferingen, og på samme måde kunne jeg fotografere med relativt lange eksponeringstider uden at bruge stativ takket være SteadyShot Inside-stabiliseringen på fem akser. Det håndholdte arbejde betød, at jeg bare kunne fotografere og gå videre."

Massimo Siragusa sony alpha 7RM2 et skilt for en fysioterapeut i rom

© Massimo Siragusa | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/60s @ f/11.0, ISO 400

SteadyShot-stabilisering var endnu mere vigtig på grund af Massimos ønske om at få så mange detaljer med som muligt. α7R-seriens sensorer med høj opløsning kombineret med, at han bevidst holdt sig til mindre blænder hele vejen igennem, gav ham mulighed for at udtrække detaljer fra disse teksturfyldte scener.

"Generelt," forklarer han, "bruger jeg de meget små blænder, fordi jeg foretrækker at have den maksimale dybdeskarphed og bevare motivet helt skarpt. Jeg vil gerne have, at hver eneste detalje i mine billeder er genkendelig. Alle dele af motivet, hver eneste graffitistreg, reklame og nummerplade, de er alle sammen uundværlige dele for at forstå et område."

Det enorme dynamiske frekvensområde, som indfanges af α7R-seriens sensor, blev også afgørende for Massimo, da det gav ham mulighed for at kontrollere det brogede sceneri af belysning og skygger, som er typiske for arkitektoniske billeder og blev forstærket af den romerske sol. "α7R-filerne har en kvalitetsdybde, som gør dem meget nemme at efterbehandle," forklarer han, "så det er nemt at bevare de detaljer, jeg har indfanget i stærk belysning og dybe skygger."

Massimo Siragusa sony alpha 7RM2 et vægmaleri på en mur af en maskeret kvinde

© Massimo Siragusa | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/200s @ f/11.0, ISO 400

Selvom Massimos billeder ikke rummer mennesker, men kun graffiti og statuer, der repræsenterer de mennesker, der bor på disse steder, siger han: "Jeg tror, at et sted ofte kan fortælle os mere om vores kultur og samfund, når det vises blottet for menneskelig tilstedeværelse." Og billederne har stadig en umiskendelig menneskelighed, selvom de er menneskeforladte.

Den menneskelighed er noget, som delvist kommer fra hans vedvarende brug af et standardobjektiv med et naturligt udsyn, der kommer meget tæt på det menneskelige øje. Når han arbejder med et FE 55mm f/1.8 ZA, er det "det perfekte objektiv til at 'træde ind' på en scene," siger han, "og på samme tid holde en vis afstand. I projekter som dette synes jeg, at det er vigtigt at vænne sig til én brændvidde. Det giver mig mulighed for at koncentrere mig om motivet og straks finde den rette synsvinkel."

Massimo Siragusa sony alpha 7RM2 et vægmaleri på en mur af en gravid wonder woman

© Massimo Siragusa | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/200s @ f/11.0, ISO 400

Om betragteren har denne synsvinkel og ser en simpel, men problemfyldt skønhed, en dokumentering af social og økonomisk forandring eller noget dybere i menneskets skæbne, er helt op til betragteren selv, men Massimo siger, at "jeg er overbevist om, at denne form for visuel udforskning er en vigtig måde at forstå et sted på, og ved at gøre det finder du dit ståsted som fotograf på stedet."

Udvalgte produkter
ILCE-7RM2
α7R II med bagbelyst fuldformatbilledsensor

ILCE-7RM2

SEL55F18Z
Sonnar T* FE 55 mm F1,8 ZA

SEL55F18Z

Relaterede artikler
Massimo Siragusa
alpha universe

Massimo Siragusa

Italien

"For mig er fotografering først og fremmest en måde at udtrykke mig på"

Se profil


x