Detaljerede historier i Alpha Universe
Forrest i feltet

Dominic Fraser

Kan et kamera gøre dig "modigere"? Og hvad mener vi i så fald med "modig"?

For Dominic Fraser handler det om at have modet til at rykke grænserne både teknisk og visuelt og skabe bilfotografier med større og større dynamisk effekt. For i sidste ende er biler beregnet til at bevæge sig og se smukke ud, mens de gør det. Det er fotografens opgave at indfange lige netop dette, ligesom det er en racerkørers opgave at køre lige til grænsen og komme hurtigt rundt i svingene.

dominic fraser sony alpha 7RIII xenon grey-bil kører hurtigt langs en bjergvej

© Dominic Fraser | Sony α7R III + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/20s @ f/11, ISO 50

Der er masser af måder at fotografere biler i bevægelse på, men en af de mest dynamiske er fotografering fra følgebil: et billede taget fra bil til bil, hvor fotografen fotograferer motivet siddende i en kørende bil, så bilen forbliver i fokus, men resten af billedet er fyldt med bevægelsesslør, hvilket giver en ægte fornemmelse af fart.

 

dominic fraser sony alpha 7III bil drejer hurtigt i ørkenen og sender en støvsky op i luften

© Dominic Fraser | Sony α7 III + FE 70-300mm f/4.5-5.6 G OSS | 1/1000s @ f/5.6, ISO 160

"Bilfotografering, uanset om det er til en producent eller et magasin," siger Dominic, "handler om at få produktet til at skille sig ud – folk ser jo trods alt billederne, inden de læser ordene. Og den sikreste måde at gøre det på er ved at fotografere biler fra en følgebil. Det er det billede, der viser hele bilen i bevægelse – og selvom biler kan være fantastiske kunstværker, er de skabt til at bevæge sig og blive kørt – så det er sådan, folk gerne vil se dem."

dominic fraser sony alpha 6400 gammel bugatti-racerbil kører på en vej med løvklædte omgivelser

© Dominic Fraser | Sony α6400 + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/1000s @ f/5.6, ISO 640

Der er kombineret adskillige funktioner i hans udstyr fra Sony for at gøre dette nemmere, og en af de vigtigste ting er billedstabiliseringen i kameraet og i objektivet. Det er noget, Dominic har anset som ekstremt vigtigt lige fra det tidspunkt tilbage i 2009, hvor han skiftede til Sony med et α900 DSLR.

 

"Faktisk er det sådan," forklarer han, "at fotografering fra bil til bil ved 1/60 sek. så rigtig, rigtig flot ud, men med den tids digitalkameraer virkede billedet af en eller anden grund meget mere statisk, så man var nødt til at bruge en langsommere hastighed som f.eks. 1/20 sek. Men når man bumper rundt på bagsædet i en bil, er det virkelig svært at holde noget som helst i fokus ved den hastighed uden billedstabilisering. Det fik jeg med α900, og nu gør α7 III det endnu bedre."

dominic fraser sony alpha 6400 aston martin-bil fotograferet bagfra, mens den kører på en bjergvej

© Dominic Fraser | Sony α6400 + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/30s @ f/10, ISO 100

"Endnu bedre" betyder billedstabilisering med fem stop kombineret med et stabiliseret objektiv som f.eks. FE 24-105mm f/4 G OSS.

"Et af de her billeder, det med den røde Aston Martin Vantage AMR, er 1/8 sek. Det ville jeg aldrig tidligere have overvejet. Godt nok var vejoverfladen god, og det er vigtigt, fordi det ikke kun er din egen ubevægelighed, der gør en forskel, men også omgivelserne og bilernes relative hastigheder – men stabiliseringen α7 III giver mig mulighed for at være meget modig i den henseende. Desuden øger α7 III’s billedhastighed chancen for succes sammen med den høje ISO-ydeevne, det dynamiske frekvensområde, autofokusfunktionen, EVF og meget mere."

"Jeg begyndte at bruge EVF'er meget tidligt," siger Dominic, "og de har udviklet sig meget siden da, men fordelen er den samme. Den øjeblikkelige feedback betyder, at jeg ikke behøver at bekymre mig om eksponeringen." Det er det samme med α7 III’s dynamiske frekvensområde, siger han, fordi "himlen stort set altid er lysere end den bil, man fotograferer, og man har ikke rigtig mulighed for at rode rundt med gradueringsfiltre under de forhold… eller måske kører man hen ad en vej, der fører gennem nogle træer på en solrig dag, så der er masser af kontrast. Men der er ikke længere grund til bekymring, for med α7 III kan man altid eliminere denne overbelysning."

dominic fraser sony alpha 7RIII gammel aston martin-racerbil kører hurtigt gennem regnen

© Dominic Fraser | Sony α7R III + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/20s @ f8.0, ISO 100

"Hele systemet er bare så pålideligt," afslutter han, "hvilket er fremragende, fordi man aldrig behøver at være i tvivl om resultaterne. Jeg udfører bare mit arbejde, og det gør kameraet også, selvom jeg fotograferer under forfærdelige betingelser. Et fantastisk eksempel på det er fotograferingen af Aston Martin Ulster i regnvejr under optakten til Goodwood Festival of Speed. Vi havde kun tre timer til at gøre det, og himlen åbnede sig nærmest i det sekund, vi startede, og på grund af aerodynamikken føltes det som at sidde i en vaskemaskine, da jeg sad på bagsædet i følgebilen, men vi var nødt til at gøre det, og α7 III klarede opgaven og gav mig nogle helt fantastiske billeder. Akkurat som jeg vidste, det ville."

Udvalgte produkter
ILCE-7M3
Alpha 7 III med 35 mm billedsensor i fuldformat

ILCE-7M3

ILCE-7RM3
Alpha 7R III 35mm fuldformatkamera med autofokus

ILCE-7RM3

ILCE-6400
Alpha 6400 E-mount-kamera med APS-C-sensor

ILCE-6400

SEL24105G
FE 24-105 mm F4 G OSS-objektiv

SEL24105G

SEL100400GM
FE 100-400mm G Master supertelezoomobjektiv

SEL100400GM

SEL70300G
FE 70-300mm F4.5-5.6 G OSS

SEL70300G

Relaterede artikler
Dominic Fraser
Alpha Universe

Dominic Fraser

Storbritannien

"Selvom jeg tog digital fotografering til mig på et tidligt tidspunkt, forsøger jeg stadig for det meste at fotografere med film. Jeg vil have at fotografering forbliver fotografering og ikke blot digitale kompositioner. Jeg vil ikke vildlede beskueren via digital manipulation."

Se profil


x