Et personligt syn på en national krise

Menelaos Myrillas

Selvom den græske fotograf Menelaos Myrillas nu er kendt for sine betagende og opfindsomme reportagebilleder, startede han faktisk sin karriere som portrætfotograf.

menelaos myrillas sony alpha 9 prins charles og camilla nyder en kop kaffe på en café

© Menelaos Myrillas | Sony α9 | FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/500s @ f/4.0, ISO 800

Det var for lidt over 10 år siden, da finanskrisen i Grækenland tog sin begyndelse, at dekadencen blandt berømtheder og i modeverdenen fik Menelaos til at føle sig ilde til mode og endte med at give ham smag for fotojournalistik.

menelaos-myrillas-sony-alpha-9-kvinde-der-sidder-i-en-havestol-med-et-glas-vin

© Menelaos Myrillas | Sony α9 | FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/2.8, ISO 200

"Livsstilen begyndte helt ærligt at genere mig", forklarer han. "Jeg har ikke noget imod det, men når landet i den grad er i krise ..., jeg følte faktisk, at det var pinligt at tage den slags billeder. Og da begyndte jeg at beskæftige mig mere og mere med fotojournalistik for at dokumentere, hvad der skete omkring mig".

menelaos myrillas sony alpha 9 portræt af lenin bag et coca-cola-skilt

© Menelaos Myrillas | Sony α9 | FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/80s @ f/18, ISO 2000

En af de ting, der gør Menelaos' billeder anderledes, er, at han er åben omkring det at udtrykke sin mening gennem sine billeder.

"Jeg er af den mening, at et godt billede viser fotografens personlige synspunkt", fortæller han. "Nogle mener, at vi blot skal dokumentere og forholde os neutralt, men jeg tror ikke på neutralitet – især ikke når det handler om noget i ens hjemland. Hvis du tager til en krigszone, er du der sammen med nogen, der har taget dig med dertil, som er fra en af de to sider, så du skildrer altid kun situationen fra den ene side. Derfor er jeg ikke sikker på, hvor objektive reportagebilleder i det hele taget kan være, men jeg er ikke bange for at sige, at jeg overhovedet ikke er neutral!"

menelaos myrillas sony alpha 9 en smilende dame, der er delvist skjult af mennesker i forgrunden

© Menelaos Myrillas | Sony α9 | FE 70-200mm f/4 G OSS | 1/250s @ f/4.0, ISO 6400

Ud over de unikke vinkler har Menelaos også en ukonventionel måde at tage sine billeder på. I stedet for at have to kameraer med forskellige objektiver monteret, hvilket er standardpraksis for de fleste fotojournalister, plejer han kun at bruge ét kamera ad gangen, og han bruger de få sekunder, mens han skifter objektiv, til at tænke. "Jeg kan lide at give mig selv en pause, mens jeg skifter objektiv. Jeg ved, at det ikke er særlig "fotojournalistisk", men det giver mig et øjeblik til at reflektere".

menelaos myrillas sony alpha 9 halvprofilportræt med skygge

© Menelaos Myrillas | Sony α9 | FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/60s @ f/4.0, ISO 6400

Derfor finder du ofte FE 24-70mm f/2.8 GM eller 24-70mm f/4 ZA monteret på Menelaos' Sony α9 med FE 70-200mm f/4 G liggende klar ved siden af. Brændvidden på 24-200 mm dækker det meste af det, han har brug for til sine billeder.

Det giver Menelaos tid til at tænke og betyder, at der altid er en dybere mening med hans billeder, som ofte er personlige for ham og kræver kontekst og indsigt i baggrundshistorien. Et af disse billeder viser en politiker, der er delvist skjult af brændte brune blade, mens han går gennem nogle buske.

menelaos myrillas sony alpha 9 mand med ansigtet skjult bag en busk med brændte blade

© Menelaos Myrillas | Sony α9 | FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/250s @ f/8.0, ISO 100

"Jeg har et billede af oppositionslederen Kyriakos Mitsotakis ved en ceremoni, der markerer skoleårets start, hvor du ikke kan se hans ansigt. Blot nogle få måneder tidligere havde 100 mennesker mistet livet i skovbranden i det område, hvor billedet blev taget. I Grækenland har vi en talemåde, der siger, at når du går ind i politik, "modtager du den brændte jord", så det var det, jeg havde i tankerne, da jeg tog billedet. Fordi det gælder alle politikere, ville jeg gøre det til noget generelt og ikke vise hans ansigt".

Det var i sidste ende hans udstyr, der hjalp ham med at tage dette unikke billede. "Det ville have været meget sværere at tage dette billede uden mit α9, der fastlåser fokus på den mest fantastiske måde. Det har fuldstændig ændret den måde, jeg tager billeder af mennesker på, når de går eller løber, fordi jeg ikke længere behøver at følge efter dem. Fordi α9 har op til 20 fps, ved jeg, at jeg får nøjagtig det billede, jeg har brug for. I dette tilfælde så jeg, hvor han ville komme ind i billedet, trykkede på knappen Eye AF for at fastlåse fokus på hans øjne og derefter hans ansigt, og så ventede jeg. Det øjeblik, hvor jeg så ham gå ind i billedet, holdt jeg udløseren nede og vidste, at det billede, jeg ønskede, ville være i fokus".

menelaos myrillas sony alpha 9 digital economy forum 2018 i Athen

© Menelaos Myrillas | Sony α9 | FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/160s @ f/4.0, ISO 2500

En α9's vigtigste funktioner for Menelaos er den elektroniske søger, der betyder, at han ikke behøver at kigge på skærmen hele tiden, som han plejede at gøre på sit DSLR-kamera.

"Jeg behøver ikke at kigge på de billeder, jeg har taget", siger han. "Jeg ved, at jeg kan stole på kameraets belysning og fokusering og koncentrere mig om mine billeder. Kameraet gør det bare nemmere, så jeg kan fokusere på mine ideer til et billede, og om jeg kan få det til at fungere – hvilket betyder, at min opmærksomhed kun er rettet mod den historie, jeg vil fortælle".

Produkter i denne artikel

ILCE-9

α9 spejlløst fuldformatkamera med stablet CMOS-sensor

ILCE-9

SEL2470Z

Vario-Tessar T* FE 24-70 mm F4 ZA OSS

SEL2470Z

SEL2470GM

FE 24-70 mm F2,8 GM

SEL2470GM

SEL70200G


FE 70-200mm F4 G OSS

SEL70200G

Menelaos Myrillas
Alpha Universe

Menelaos Myrillas

Grækenland

I mine billeder nyder jeg kampen mellem abstrakte billeder og en interessant fortælling, der er skjult mellem linjerne.

Se profil


x