Det kan måske lyder underligt, men jeg lærte faktisk at fotografere under vandet. Jeg ankom til Paris fra Martinique, hvor jeg var dykker- og surferinstruktør, og fik mit gennembrud inden for fotografering af filmproduktioner, da jeg mødte Dominique Besnehard – en berømt fransk filmproducer, der har været skuespiller/agent; Han gav mig chancen på en film, han var ved at lave. Derfra tog min karriere fart, og jeg anvendte teknikker, som jeg kendte, på en ny fotografisk måde.
At arbejde på settet
Som selvlært fotograf er min tilgang til filmsettet meget instinktivt. At tage billeder under vandet har givet mig et overraskende godt grundlag for at fotografere på settet; at tage gode undervandsbilleder kræver nemlig, at du er meget diskret, så du ikke skræmmer fiskene væk. Og tro det eller lad være – det er utroligt vigtigt for mig at huske dette på settet, fordi jeg arbejder på meget begrænset plads.
Det er altafgørende, at jeg ikke distraherer nogen eller laver lyde, der kan opsnappes af en mikrofon, og derfor er den lydløse lukkerfunktion på mine Alpha-kameraer enormt vigtige for mit arbejde. Jeg kan ikke alene få de billeder, som jeg ønsker uden at forstyrre optagelserne, jeg kan også fange de mest naturlige øjeblikke, som produktionsteamet er vilde med.
Valg af det rigtige objektiv
Jeg bruger forskellige objektiver til at skabe mine billeder – hvert af objektiverne tilbyder noget forskelligt.
Når jeg fotograferer en hel sekvens, eller når jeg skal arbejde på meget begrænset plads, bruger jeg Sony FE 24mm f/1.4 G Master-objektivet. Og så er der FE 35mm f/1.8-objektivet, der har de fordele, at det både er småt og let.
Til portrætterne bruger jeg Sony FE 55mm f/1.8 ZA- og FE 135mm f/1.8 G Master-objektiverne. De er ekstremt skarpe, men mit favoritobjektiv er FE 135mm f/1.8 G Master, da jeg synes, det giver exceptionelt skarpe billeder med hurtig og lydløs indstilling af autofokus.
Tillid gennem teknologi
Ud over at vise respekt og omtanke for dem omkring mig, så forsøger jeg også at opnå produktionsholdets tillid ved at vise dem billederne, efterhånden som jeg tager dem. Jeg bruger wi-fi til at overføre nogle af de bedste billeder fra kameraet til min telefon med Sony Imaging Edge Mobile-appen. Det gør det virkeligt nemt at vise dem billederne, og det er en god måde at opbygge en on-set-rapport på. Det hjælper også senere, når jeg beder dem posere til nogle produktionsbilleder.
Ud over Alpha 9- og Alpha 7R-serierne, så fotograferer jeg også med Alpha 7S og Alpha 7S II, da deres egenskaber ved lav belysning gør dem fantastiske til min type dokumentarbilleder. Jeg glæder mig også til at fotografere med Alpha 7S III og bruge dens videofunktioner til at lave korte klip med bag-scenen-indhold som supplement til mine billeder.
Opsætning og brug af kameraet
Alpha-kittene hjælper mig på flere måder med at få de ønskede billeder. Jeg arbejder ofte på begrænset plads eller skyder fra en akavet vinkel, så størrelsen og vægten og den særlige skærm på Alpha-kameraerne er en enorm fordel i forhold til et DSLR-kamera.
Fokuseringshastigheden er også vigtig for mig. Jeg skyder som regel med meget høj blændeindstilling, så jeg skal vide, at der er perfekt fokus på motivets øjne. Med Eye-AF kan jeg fotografere med lav dybdeskarphed og stadig vide, at øjet fremstår perfekt skarpt på hvert billede. Det giver mig frihed til at komponere mere kreative billeder med et kamera, der hele tiden sporer øjet, selv ved kanterne af billedet.
Jeg fotograferer altid med manuel eksponering og justerer eksponeringen efter behov. Fordelen ved at bruge et spejlløst kamera er, at jeg kan se lige nøjagtigt dét billede, som jeg fotograferer – både i søgeren og på skærmen. Jeg kan kontrollere eksponeringen, farvebalancen og se dybdeskarpheden – alt sammen i realtid, mens jeg fotograferer.
Jeg fotograferer mest i JPEG og nogle gange i RAW til filmplakater. Jeg tager som regel alle mine sort-hvid-billeder live i kameraet med effekten S-h stor kontrast. Jeg er vild med idéen om at skabe et smukt billede og kunne bruge det direkte fra kameraet uden at skulle redigere det.
"Det, jeg kan lide ved mit α7S, er, at det er lille og diskret, så jeg kan fange naturlige øjeblikke"